2022-11-15, 12:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Frågan är väl också var ryssarna ska bygga upp sin nya försvarslinje. Man har sett hur ukrainska soldater har kört bil på andra sidan utan några ryssar i sikte. Inte heller någon beskjutning av dem från andras sidan Dnjepr.

Jag tror att man kommer att backa till en linje från Nova Kakhovka rakt ned till Svarta Havet, väster om Krim för att göra försvarslinjen så kort som möjligt men ändå skydda Krim. Ett misstag i så fall. Frågan är väl vem som har kontroll över dammen i Nova Kakhovka också och om det står ryssar på andra sidan, eller om de har dragit sig ändå längre bak.

Vissa vaga uppgifter om att de dragit sig tillbaka en bit bara: "Russian troops in the Kherson region are advancing 15-20 km deep from the established lines on the left bank of the Dnipro in order to protect themselves from the shelling of the Armed Forces of Ukraine, but the Forces of the South are taking the enemy's logistics under fire control, — the spokesperson of the operational command "South" Nataliya Humenyuk."
https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1592459655678427136

En ryss som flyr i hög hastighet från Oleshky så har de geolokaliserat där filmen slutar, det är 5 km öster om Oleshky, då ser man bara ett par lastbilar på hela den resan. Ser helt tomt ut på ryssar.
Citera
2022-11-15, 12:54
Medlem
X3treams avatar
Goda nyheter trots att Rysstroll sagt att hela Europa ska kollapsa. De sade att Tyskland skulle kollapsa först..

"Bruttonasjonalprodukt vokste med 0,2 prosent i eurosonen i tredje kvartal. Det er sjette kvartalet på rad med vekst. På årlig basis ligger eurosonen an til en vekst på 2,1 prosent.
Tysk BNP vokste raskest med en økning på 0,3 prosent, sammenlignet med 0,1 prosent i andre kvartal. I Spania vokste BNP med 0,2 prosent sammenlignet med 1,5 prosent i andre kvartal."
Citera
2022-11-15, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Frågan är väl också var ryssarna ska bygga upp sin nya försvarslinje. Man har sett hur ukrainska soldater har kört bil på andra sidan utan några ryssar i sikte. Inte heller någon beskjutning av dem från andras sidan Dnjepr.

Jag tror att man kommer att backa till en linje från Nova Kakhovka rakt ned till Svarta Havet, väster om Krim för att göra försvarslinjen så kort som möjligt men ändå skydda Krim. Ett misstag i så fall. Frågan är väl vem som har kontroll över dammen i Nova Kakhovka också och om det står ryssar på andra sidan, eller om de har dragit sig ändå längre bak.

Det vet dom nog inte själva och den Ukrainska armen lär nog lura brallorna av dom den här gången också i klassiskt finta-höger-men-gp-vänster manér. Såg att man troligtvis landsatt trupper på halvön söder om Kherson och att man även tagit sig över Dniepr vid Kahovka. Samtidigt så har man även sagt att man bygger upp trupper och ökat offensiven i/mot området vid Mariopol så om jag skulle gissa så är det ena troligtvis en skemanöver för det andra men oavsett vad som är den ”verkliga” offensiven så lär det nog rätt säkert vara det motsatta till vad Ryssarna tror. 😂
Citera
2022-11-15, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jaha nu är de ryska hökarna arga för att Ryssland lät presidenten besöka kehrson.
Är de lika tappade som idioterna här och tror att Ryssland har förmågan att tillåta eller förbjuda något?
Lite svårt att föreställa sig hur man kan vara så jävla dum i huvudet....
Om man rysk soldat/troll lever i villfarelsen att det finns enorma lager av Iskander/Toschka-U/Kalibr kvar så kan jag förstå att man blir upprörd att de inte används mot Zelensky.

I verkligheten så har majoriteten av dessa används mot den Ukrainska civilbefolkningen så det som återstår är S-300 luftvärnsmissiler som kan användas mot markmål och några Kalibr/Iskander som måste sparas för att försvara Moskva.

Det är nog främst ett uttryck av frustration när man börjar inse hur impotent den ryska militären är.
Citera
2022-11-15, 13:00
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En intressant fråga är om Ryssland kan förstöra ukrainska broar och färjor. De har inte Himars och verkar inte ha styrda granater till 152mm artilleriet. Med flyg men Ukraina har luftvärn.

Har inte stormakten Ryssland guidade missiler eller ammunition? (Eller är den slut?)

Vet att dom inte har HIMARS, men vad är deras motsvarigheter? Eller har dom ingen med den räckvidden?
Citera
2022-11-15, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Vilka är dom värsta (i form av brutalitet) som använts hittills i kriget? Är det dom såkallade vacuum-bomber?

För det finns väl inga bevis på biologiska vapen än?

Eller något vapen/ammunition jag missat?
Infanteriminor.
Citera
2022-11-15, 13:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
En tanke, kan USA ha fått underrättelser om att ryssland har planerat att använda kärnvapen mot Kherson och att det är därför detta möte äger rum just nu, för att USA ska göra klart för ryssarna vilka konsekvenserna blir om de inte avbryter de planerna?
Äsch jänkarna har börjat tröttna på att försörja kravmaskinen Zelensky och Co.
Bidenadm har ändå klarat sig bättre än väntat i mellanårsvalet.
Det börjar bli dags att dra sig ur så snyggt som möjligt och om de kan få det att se ut som om Putin är i underläge desto bättre. Vill Kiev ändå fortsätta strida finns det inget som hindrar dem. Men de får pynta själva.
Citera
2022-11-15, 13:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
En milstolpe för Tyskland/EU angående den ryska gasen :

Tyskland åpnet tirsdag sitt første mottaksanlegg for flytende naturgass (LNG), opplyser myndighetene.

Havnen i Wilmershafen ved nordsjøkysten, nordvest i Tyskland, har omgjort en del av kaiområdet for å kunne betjene en flytende installasjon som lagrer gassen. En anordning som gjør flytende gass til vanlig gass skal plasseres her permanent. Det første skipet med LNG er ventet til mottaket ved Wilmershafen i desember.

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/APrElq/tyskland-aapner-sitt-foerste-anlegg-for-mottak-av-flytende-gass

Ryssland har underskattat Västs förmåga att ställa om sig och snabbt bygga nya anläggningar. Antagligen för att i Ryssland skulle det ta flera år att göra en sådan anläggning. Putin ser allt som statiskt, han planerar utifrån en bestämd tidpunkt och så tror han att han kan agera på olika vis utan att någon annan samtidigt anpassar sig och ändrar spelplanen. Han agerar som att motståndarna alltid skall vara statiska och han kan planera utifrån det. Han spelar ett schackparti utan motståndare som gör motdrag. Jag vet inte om tankesättet kommer från spionvärlden? Där man gör påverkansoperationer och själv driver utvecklingen mot ovetande aktörer?

Citat:
Vilka är dom värsta (i form av brutalitet) som använts hittills i kriget? Är det dom såkallade vacuum-bomber? För det finns väl inga bevis på biologiska vapen än? Eller något vapen/ammunition jag missat?

De har använt fosfor som regnar ner från himlen. Finns videos på det men jag vet inte hur det fungerar. Sedan använder de någon sorts gas från mindre granater som jag sett videos på själva granaterna de hittat efteråt.

Biologiska vapen är ju attackmyggor och ukrainska cyborg-soldater. Enligt ryssarna.
Citera
2022-11-15, 13:09
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Infanteriminor.

Ja, fy fan för minor. Som ofta också ligger kvar efter krigsslutet.

Men fosfor-bomber och vacuum-bomber anser jag också vara överjävliga.

Men ja, minor.

Får mig att tänka på den danska filmen om minröjning längst Danmarks kust efter ww2 som utfördes av tyskarna.

Borde något motsvarande ske från rysk sida efter förlusten? Att röja minorna från Ukraina.
Citera
2022-11-15, 13:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Har inte stormakten Ryssland guidade missiler eller ammunition? (Eller är den slut?)
Vet att dom inte har HIMARS, men vad är deras motsvarigheter? Eller har dom ingen med den räckvidden?

Jag tror inte de har något med den precisionen till artilleri. Definitivt inte till raketartilleriet som Himars är. Deras raketer (Olika liknande Himars) träffar typ inom 50 meter. Artilleriet är dessutom sämre med vanliga granater än vad västerländska 155mm är ned vanliga granater.

Sedan har ju Ryssland kryssningsrobotar och ballistiska robotar men de är ju mycket stora och dyra. De använder också sina stora luftvärnsrobotar mot markmål. Men det är inte artilleri.
Citera
2022-11-15, 13:13
Medlem
Citat:
Ja, fy fan för minor. Som ofta också ligger kvar efter krigsslutet.

Men fosfor-bomber och vacuum-bomber anser jag också vara överjävliga.

Men ja, minor.

Får mig att tänka på den danska filmen om minröjning längst Danmarks kust efter ww2 som utfördes av tyskarna.

Borde något motsvarande ske från rysk sida efter förlusten? Att röja minorna från Ukraina.

Tror inte att Ukraina vill ha någon ryss på sin mark ens för att röja minor. Vem litar på att de gör sitt jobb?
Citera
2022-11-15, 13:13
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Det har sagts att produktionstakten är långsam och att de inte har så mycket kvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in