2022-11-15, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Några nyheter som kommit in nu på morgonkvisten?

Finns det bekräftat kring deras push i Cherson, vid floden? (Vet att det förekommer mörkläggning).

Vad tror ni finns med på Zelenskys lista på för fred?

- lämna Ukraina (är väl en självklarhet).
- betala skadestånd (självklarhet)
- inte attackera igen (självklarhet)

Vad tror ni på för mer punkter? 🙂

UK föreberder sig onekligen på seger och ett efterspel med långvarig fred, med våld eller av fri vilja bestämemr ryssen,
zelenski har redan tagit fram en plan.
men de 3 du har med ovan ingår med säkerhet.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/11/15/7376378/
Citera
2022-11-15, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Propaganda, propaganda och mer skrämselpropaganda? Tror alla blev lite sådär obekväma när de skulle sätta in terminator som kunde vara allt från truppleverans till offensiv stridsvagn och vara så gott som omöjlig att slå ut, jag tyckte det verkade lite läskigt i alla fall..

Men tomma ord utan uppbackning som med allt annat från ryssland. Som tur är.

Jag misstror inte Ryssland när det gäller att konstruera tekniskt avancerade stridsvagnar
problemet dom har är att dom aldrig skulle klara att massproducera dessa.
Har för mig att dom skickade 5 st T14 till Ukraina antagligen hoppades dom att detta var säkert
för att försöka skrämma Ukraina till att ge upp man låtsades att detta bara var en första
leverans och att full lastade tåg stod klara med hundratals så att dom snart skulle välla in.
Ukraina genomskådade dock bluffen jag har för mig att en av dom slogs ut med ett Carl Gustav
granat gevär från Sverige så tydligen visste redan väst var man skall träffa någon stans.
Citera
2022-11-15, 09:39
Medlem
Citat:

Finns det bekräftat kring deras push i Cherson, vid floden? (Vet att det förekommer mörkläggning).

Skulle kunna tänka mig att Ukraina vill ha tillbaka sina tvångsflyttade medborgare och bortförda barn.

Möjligen även krav på att Ryssland skall avveckla sina kärnvapen, men det sista kravet kanske är förhandlingsbart?
Citera
2022-11-15, 09:41
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Lämna ut krigsförbrytare till Haag.
Citera
2022-11-15, 09:44
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Skulle kunna tänka mig att Ukraina vill ha tillbaka sina tvångsflyttade medborgare och bortförda barn.

Möjligen även krav på att Ryssland skall avveckla sina kärnvapen, men det sista kravet kanske är förhandlingsbart?

Ja, det med kärnvapen är nog förhandlingsbart.

Men ja, pows, barn och betala landet, lämna landet.

Vet inte om han har med att dom behöver erkänna förlust? För det skulle väl aldrig Putler gå med på?

Tror ni Zelensky kommer ha fler punkter som tex kommer få Putler vrida sig kallsvettig om natten för?
(Egentligen alla, men vad tror ni är det värsta för Putler?).
Citera
2022-11-15, 09:47
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Kollat lite siffror:

Ukraina är 603 700 kvm stort
Ryssarna höll före 24/2 43 965 kvm
Ryssarna höll som mest 149 555 kvm (ackumulerat)
Ryssarna håller idag 108 620 kvm

Detta betyder att Ryssland
Som mest hade tagit 25% av Ukraina
Idag håller 18% av Ukraina
Före 24/2 2022 höll 7% av Ukraina

Detta betyder att Ukraina har befriat
39% av det område Ryssarna tagit efter 24/2-2022
27% av det område Ryssland tagit av Ukraina 2014 och därefter. (inte området i sig alltså, utan andelen)

Uppgifterna mest hämtade från DeepStateMap, https://deepstatemap.live/en#6.75/48.486/36.788

Med ackumulerat menar jag att det är totalt vad ryssarna haft, dvs efter det att de förlorade områdena kring Kiev och Sumy tog de ju områden vid Donetsk och de har jag plussat ihop. Så Ryssarna har inte samtidigt hållit 149 555 kvm. Dock skiljer det bara några tusen kvm vad jag kan se.

Och jag är definitivt ingen matematiker och har avrundat lite men kul kolla.
Citera
2022-11-15, 09:48
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Lämna ut krigsförbrytare till Haag.

Det glömde jag! Självklart kommer detta vara en punkt. Om att Ryssland gör det är en annan femma.

Då Putler startat allt, godkänt allt. Han är väl minst lika mycket krigsförbrytare som hans soldater va? Men ser inte att han kommer få stå till svars för alla grymheter han godkänt.

Världen är orättvis, och ser inte hur man kommer straffa den jäveln. (Jäveln = Putin). Men jag hoppas han får stå till svars för allt. Hoppas! 🙂
Citera
2022-11-15, 09:51
Medlem
Citat:
Ja, det med kärnvapen är nog förhandlingsbart.

Men ja, pows, barn och betala landet, lämna landet.

Vet inte om han har med att dom behöver erkänna förlust? För det skulle väl aldrig Putler gå med på?

Tror ni Zelensky kommer ha fler punkter som tex kommer få Putler vrida sig kallsvettig om natten för?
(Egentligen alla, men vad tror ni är det värsta för Putler?).

Det som svider mest för Putin är nog att inte få behålla något av det han stulit för då har ju
tiotusentals Ryska soldater offrats för ingenting. Hur skall han förklara det för folket ?
Svaret är nog att det inte går och därmed sitter hans huvud djävligt löst.
Citera
2022-11-15, 09:52
Medlem
Citat:
Jösses, vaknade du på fel sida?

Du behöver tänka ett och två varv innan du uttalar dig om saker du inte själv förstår. Du måste vara ordentligt trög och ha svårt att förstå ironi och sarkasm.

Jag höll med dig i sakfrågan, men istället hoppar du på mig och anklagar mig för trams.

Finns inget och argumentera eller diskutera, jag höll med dig? Är det så helvetes svårt för din tröga hjärna och fatta?

Och att kalla mig ryskt troll när jag från dag ett varit på ukrainska sidan. Du är ta mig fan riktigt jävla korkad..

Så, gå och gräv en grop, lägg dig där och tänk ett par varv.

Jag kommer inte accepterar någon ursäkt, för du verkar vara så in i helvetes trög.

"Jag håller med dig i att Europa, Usa och andra delar av världen har ett starkt sammarbete och högt motiverade kring att fortsätta stödja Ukraina i deras krig mot Ryssland." Nöjd? Är du så trög att jag behöver ord för ord förklara min ståndpunkt i kriget?

Rannsaka dig själv. Seriöst.

Du skrev att du höll med mig på mina två ståndpunkter, dvs att ryssarna måste nergöras och sedan hur man vidare kan krossa dem utan militär inblandning. När jag sedan frågade vad din synpunkt var, eftersom du inte gjort mer än hållit med var ditt svar att du först svarat ironiskt och sedan sarkastiskt. Du förstår vad det betyder va?

Hur ska du ha det? Det enda jag kan tyda det som är att du inte vill se ryssarna förlora och egentligen inte höll med, eller ska man uppfatta det som trippelsarkasm? Är fallet så borde du ha bättre vett och inse när det är lämpligt, och om inte bibehåller jag mitt omdömme om dig.

Oavsett missförstånd eller ej är det pga att du antingen förvirrat hela dialogen till pannkaka eller att du, som jag skrev har en jakande inställning men helt annan agenda egentligen.

Någon ursäkt får du dock inte.

Jisses..
Citera
2022-11-15, 09:53
Medlem
Varför hör man inte om Ukrainska förluster i svensk media?

Är det seriös journalistik att köra ensidig rapportering?
Citera
2022-11-15, 09:54
Medlem
Reimers avatar
Efter en liten svacka på ett par dagar har förlustsiffrorna för orcherna skjutit i höjden igen, 710 stycken avlivades igår vilket ger en total på c:a 82080 stycken.

Materielförlusterna är också bra, 15 stridsvagnar, 25 bepansrade fordon, hela 35 stycken lastbilar, bränslebilar, kort sagt, det rullar på igen.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=448772820768509&set=a.234922835486843
Citera
2022-11-15, 09:55
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HIMAR56
Jo men om de ska överleva får de nog sluta använda granatkastarna direkt!

En sån trupp i deras läge lär ju slås ut på några timmar med drönare?

Du tror inte dom har kapaciteten och motivationen att skjuta, förflytta sig och skjut, förflytta sig som normala soldater skulle göra i deras läge? (Finns spår av sarkasm).

Jo, en drönare och någon/några välplacerade artilleri träffar så är dom borta.
Tror absolut att det sker.
Kan vara så enkelt att dom inte i nuläget orsakar något direkt hot utan man från Ukrainska styrkor fokuserar på annat håll där hotet är större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in