Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-14, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!

Är du säker på detta sätt att räkna? För om jag förstår dig rätt så räknar du med inflationsförändringen jfrt 11 månader tidigare? I min värld betyder "årligen" januari till december. Men jag har inte förkovrat mig djupare i saken och tar gärna lite kompetensförhöjning.
Citera
2022-11-14, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Är du säker på detta sätt att räkna? För om jag förstår dig rätt så räknar du med inflationsförändringen jfrt 11 månader tidigare? I min värld betyder "årligen" januari till december. Men jag har inte förkovrat mig djupare i saken och tar gärna lite kompetensförhöjning.

Vem pratade om årligen? Inflationen mäts så klart på årsbasis, även månadsbasis kan ge värdefulla insikter. Så inflationen mäts Okt -22 vs Okt -21. Beroende på utkomst, så är det mest sannolikt att repan höjs till 2,5%. För att vi inte ska importera än mer inflation så borde vi kanske hänga med husse lite snabbare. Jag hoppas på 100p.
Citera
2022-11-14, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Vem pratade om årligen? Inflationen mäts så klart på årsbasis, även månadsbasis kan ge värdefulla insikter. Så inflationen mäts Okt -22 vs Okt -21. Beroende på utkomst, så är det mest sannolikt att repan höjs till 2,5%. För att vi inte ska importera än mer inflation så borde vi kanske hänga med husse lite snabbare. Jag hoppas på 100p.

Ja, annual står ju för årligen på amerikanska. Känns konstigt att prata om årstakt när man prata om juni till juni. Men jag kanske är ute och seglar.
Citera
2022-11-14, 19:41
Medlem
Citat:

Jämfört med 1 år = 365 dagar tidigare, dvs jämförs oktober med oktober föregående år, 12 månader tidigare.
Citera
2022-11-14, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Jämfört med 1 år = 365 dagar tidigare, dvs jämförs oktober med oktober föregående år, 12 månader tidigare.

Ok. Jag trodde YoY och MoM betydde någonting helt annat.
Citera
2022-11-14, 21:12
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86

Skulle RB mesa runt med endast 50p nu i november så ligger man gravt efter både FED och ECB. Båda har fler höjningar på G i år och RB har inget nytt räntemöte planerat förrän i februari. 75p är ett golv men både 100p eller 125p vore mer korrekt att ta till. Egentligen skulle man behöva komma ifatt FED så runt 200p vore lika bra att smälla till med.

God Jul alla BLTs! /MVH Ingves

PS: För ett år sedan var det 0.00% styrränta fram till slutet av 2024 som gällde
Citera
2022-11-14, 21:20
Medlem
Citat:
Ok. Jag trodde YoY och MoM betydde någonting helt annat.
No problem. Man kan säga att om inflationstakten MoM nu går ned till -0.1%, så kommer det ta ett tag innan YoY når 2% eller så. Därför är det även intressant med MoM som visar trenden... Annars blir lätt så att höjningarna kommer för sent och sänkningarna för sent. Utifrån RB track record så har det ju gått så där.
Data visar nu att de var alltför sent ute, vilket RB själva erkände sist genom att höja 100p för att på något sätt försöka försvara kronan. Så 75p är det minsta de borde höja nu. Sen kanske det är bra, men det vet vi inte nu.
Citera
2022-11-14, 22:27
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är ju omöjligt att göra några säkra prognoser om framtiden inom ekonomi. Det beöver dock inte betyda att prognoserna är dåliga eller ens felaktiga. Prognosen bygger ju på antaganden och ofta är syftet med prognoserna att illusttrera att nuvarande situation, eller olika lagar eller regler, är orimliga. Då är ju i praktiken syftet med prognosen att få politikerna att ändra förutsättningarna genom politiska ingrepp.

Ofta kan ju politiker dessutom försämra en situation betydligt genom extra korkade beslut. Ta bara att räkna upp olika bidrag med nästan 9%. Det lär ju elda på inflationen betydligt och tvinga riksbanken till högre räntor.

Det är under slemhogs värdighet att ge sig i en diskussion som består av 98.5% snömos. Jag respekterar dig dock som människa och tidigare prestationer i tråden.
Citera
2022-11-15, 06:03
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Bopriserna väntas rasa ytterligare
14 november kl 22.53

Bopriserna väntas falla med totalt 20 procent, enligt en ny prognos av analysföretaget Evidens, skriver Dagens Industri.

Mindre bostäder väntas falla allra mest i pris.

”Vi har en bit kvar av boprisfallet. Hushållen pressas av inflationen och får sämre köpkraft, samtidigt som bolåneräntorna stiger”, säger Ted Lindqvist, vd Evidens.

Bostäder i de centrala delarna av Stockholm ser ut att påverkas mest av prisnedgången. Under 2024 väntas marknaden vända uppåt igen, enligt huvudscenariot.

2024 först stiger priserna nu enligt denna analytikerfirma. De verkar bortse från ev. Börsrally nästa år på börsen. På nytt bekräftas 20% som är max nedgång.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=990658
Citera
2022-11-15, 07:10
Medlem
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-hornsbergs-strand-stockholms-kommun-franzengatan-74-6283240138973823794

Bolånetorsken börjar få det knapert.

70Tusen per kvm på självaste Kungsholmen, Hornsbergs Strand. I den här takten är dessa blatteobjekt nere i 60Tusen i vinter.
Citera
2022-11-15, 08:14
Medlem
slemhogs avatar
Inflationen ökar

IInflationstakten enligt KPIF exklusive energi steg från 7,4 procent i september till 7,9 procent i oktober. Kaos.

1.25% från Ingves nu tack.
Citera
2022-11-15, 08:18
Medlem
foxxis avatar
Inflation föll till 9,3% för oktober.
Det måste nog bli 75-100 punkter nästa vecka av Ingves. Lägg din sista höjning så får Thedéen ta över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in