Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Jag noterade följande inlägg från i maj i år:
Jag tror jag stötte på uppgiften någonstans, som går i linje med ovanstående citat från "Richard-Heart", att FTX omvandlade alla fiattillgångar som sattes in på FTX till en USDT-tillgång. (Ett potentiellt vinstgivande drag, eftersom de då kan sätta in USD på ett bankkonto och få ränta eller använda dessa USD till någon annan spekulation som inte är åtkomlig för USDT.) I så fall kommer (troligen)
inte någon insättningsgaranti att gälla, eftersom USDT klassas som en krypto. De som trodde att de hade USD på FTX kan alltså, befarar jag, i själva verket ha haft USDT?
Jag vet inte hur FDIC kommer att ställa sig till detta, om det nu är så som jag spekulerar här ovan.
Nä, du har fel igen.
1. Jag pratade om Alameda som tidigare skrivit hur de köper USDT när den FUDas av såna som du. När priset blir tillräckligt lågt så köper dem på "öppna marknaden" för $0.97 och skickar direkt till Tether (utgivaren) för $1 fiat dollar. Dvs $0.03 i vinst på varje tether de köper. Googla "arbitrage"
2. FTX mig veterligen har aldrig omvandlat insättningar till USDT.
3. FTX mig verterligen har aldrig varit en bank. Vet inte vart detta antagande kommer ifrån. FTX var en off shore exchange, registrerat i Bahamas, och tror inte dem hade nån bankförsäkring. Om dem hade så är det väl för folk som bor på Bahamas.
Är osäker på punkt 3 överlag. Om man inte kan self-custody för sina bitcoins/stablecoins så är väl en europeisk exchange bästa alternativet, om det finns nån med en EU banklicens? Ingen aning om det finns.
Coinbase har ju FDIC insurance, men enbart för US citizens, ej svenskar.