2022-11-14, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scire
Är det samma gångbro Avel hittade en snap ifrån?

vet ej vad han har hittat för bild har inte sett den?
Citera
2022-11-14, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Kan väl ha varit ett helhetsintryck. Tex. Polisen söker TT hos JJ, möter där grannen under som vittnar om (mycket) oroande ljud, cykeln, stressat beteende, att han ringt på, osv. Hur ett kontaktförsök vid 02:30 ser ut, vet vi inte.

Kanske är det själva poängen, pga känsligt läge i förundersökningen med förhören och TTs personliga integritet. Inget man vill gå ut med i media.

Absolut.
Citera
2022-11-14, 23:35
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Tycker det låter logiskt att leta efter mobilen i centrala Vetlanda om MGM har tänkt att det ska se ut som Tove cyklat hem och ”försvunnit” på vägen
Nu känner inte jag Vetlanda - men ligger denna damm nära där cykeln placerats ?
För då kan man ju tagit denna runda med cykel o mobil

Nej lite fel håll
Citera
2022-11-14, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkalmanOLillaSkutt
Detta är ett exempel (vid sista samtalet hörde mottagaren en kvinna skrika neeeejj. De är de tre samtalen i summa som troligtvis medförde till en sökinsats tidigt):
https://www.expressen.se/gt/elins-sista-samtal-till-sin-van/

Tack. Fy vilken ångest personen måste ha över att ha missat samtalen. 😭 och pojkvännen i det här fallet, om något liknande hänt. Hur var det i fallet med Elin, hade hon aktivt ringt eller var det misstag. Tänker på att skriken hördes på avstånd så borde det ju vara av misstag av GM? Vet man hur det gick till. Tre ggr också.
Citera
2022-11-14, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mange30
Blir knepigare och knepigare detta fallet. Fortfarande klarar 2 så unga att hålla masken om dom är skyldiga. Mycket märkligt tycker jag. Dom borde ju pressats tillräckligt för att erkänna. Eller så är dom oskyldiga. Jaja förhoppningsvis får man reda på det snart. Men som det verkar nu så har dom ju inte tillräckliga bevis för att fälla dom och dom kommer gå fria.

Vi vet ännu inte om de håller masken. Högst osannolikt att de är oskyldiga givet indicerna.
Citera
2022-11-14, 23:41
Medlem
Syragruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelcore
Vad tex. kan vara sån konkret information? Skulle ett röstmeddelande med bara "oljud" vara det. Eller är det också för "lite". Och vill du ge exempel från andra fall, vad som varit sån konkret information som dragit igång sökinsatser tidigt.

Det är ju unikt för varje fall så det kan vara kombinationer av olika saker:

- Tidigare anmälningar, hotbilder eller händelser
- Historik eller underrättelser på de utpekade
- Avvikelser i beteende och/eller rutiner som kan påvisas
- Meddelanden från den försvunna personen, t.ex. suicidbrev/sms osv eller nödmeddelanden
- Materiella skador/spår som tyder på att personen har råkat ut för något, t.ex. att personens dörr är uppbruten eller bilen krockad och övergiven
- Flera personer vars berättelser sammantaget visar att personen kan ha blivit utsatt för brott eller någon som sett något konkret, t.ex att personen blivit indragen i en bil mot sin vilja
- Kan finnas personhistorik som är oroväckande men som inte lett till anmälan tidigare

Något har i alla fall framkommit i anhörigas kontakt med polisen som har varit utöver det vanliga oroliga inte-kommit-hem-från-krogen-samtal. Vet man vilken väg anhöriga kontaktade polisen?
Citera
2022-11-14, 23:43
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mange30
Blir knepigare och knepigare detta fallet. Fortfarande klarar 2 så unga att hålla masken om dom är skyldiga. Mycket märkligt tycker jag. Dom borde ju pressats tillräckligt för att erkänna. Eller så är dom oskyldiga. Jaja förhoppningsvis får man reda på det snart. Men som det verkar nu så har dom ju inte tillräckliga bevis för att fälla dom och dom kommer gå fria.

- Vad grundar du det på..?

Det enda som jag har hört undslippa dem angående nuläget - är att förhören snarare stärkt misstankarna (åklagare Rullman) och att polisen har en relativt god uppfattning om händelseförloppet?
Senast redigerad av Xedome 2022-11-14 kl. 23:47.
Citera
2022-11-14, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sirius12
Håller med, det kan låta som att man har mobilen. Det kan också vara så att man fått ut uppkoppling via mobiloperatören/mastägaren?

Det vi väntar på nu å få få riktigt bekräftat är ju,, en tömning av hennes telefon,så att säga, då kan vi mer få det bekräftat att detta var sista masten.”

Ja jag reagerade också på "så att säga".
Citera
2022-11-14, 23:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Samtidigt tycker jag att det är skumt att polisen inte verifierat samtalet 2.30, utan bara angett As samtal till T en halv timme tidigare. Enda anledningen till det, som jag kan se, är att det i samtalet finns något som polisen kan konfrontera mgm med, om det nu är ett vanligt samtal, något som de inte vill att mgm ska veta att polisen har kännedom om.

Samtalet eller vad det nu är, är ju kanske det allra sista livstecknet, och då är det förstås otroligt viktigt att redan ut exakt vad som hände då.

Det är ju den viktigaste tidpunkten och framåt, eftersom mordet kan ha skett då. Så att lämna ut något som helst runt denna kritiska tidpunkt känns bra att de inte gör.

03:10 skriver Wattweke (?) att JJ syns på Donken. Dessförinnan har det alltså varit höga dunsar i JJ:s lgh, en granne som varit och tingt på vid två tillfällen och sedan väntat tio minuter ca tills JJ kommer ut.

Det är inte osannolikt att Tove avled strax efter 02:30, och inte heller otroligt att hon är död vid 03- tiden när de beger sig till McD. Det låter ju som att det vore ganska riskabelt att bege sig iväg och lämna MH ensam med Tove om hon levde då?

Den kritiska tidpunkten 02:30-03, är ju också den tid man säkert kan säga att JJ varit i lgh? Och kan man också sätta Tove där, då ökar sannolikheten för att man kan utesluta andra gm?

Kanske är det så att man behöver bygga på lite mer runt den här tiden, och där kanske Toves mobil är en sådan viktig del? Mycket information kan man få ut från andras mobiler och på andra sätt, men mobilen i sig kan ju berätta sådant som bara finns registrerat i den?

En gåta är ju MH, som vi inte verkar få veta så mycket om? Men som trots allt är misstänkt på sannolika skäl, sen får vi se vad de kommer att häktas för om några dagar.

Om Tove nu skulle ha flyttats ut levande och sedan dödats på vägen till Nye eller Nye, kan vi ju inte veta. Men om man tänker, vad skulle de vinna på det?

Man får hoppas att kroppen avslöjar både om Tove avlidit redan i lgh, om hon flyttats till platsen där hon hittades efter döden, och att det finns bevis för vad som är dödsorsak och även spår från tjejerna.

Allt som händer efter den tidpunkten är förstås viktiga, t ex Toves cykel, att mobilen kopplar upp sig mot mast vid 03:50 för sista gången och att bilen ses åka från stan i riktning mot Nye 03:56.
Citera
2022-11-14, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
- Vad grundar du det på..?

Det enda som jag har hört undslippa dem angående nuläget - är att förhören snarare stärkt misstankarna (åklagare Rullman) och att polisen har en relativt god uppfattning om händelseförloppet?
Tycker bara att det verkar som att dom inte har tillräckliga bevis för att fälla dom om dom är skyldiga. Var för fortsätter dom att leta efter bevis om dom är skyldiga?
Citera
2022-11-14, 23:51
Medlem
Syragruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Polisen gör en kort bakrundskoll på den försvunna personen och frågar: Har hon psykiska besvär? Håller hon på med droger? Brukar hon meddela när hon sover hos andra? Är hon med i belastningsregistret? Har hon försvunnit tidigare osv?

Man ringer givetvis till alla tänkbara personer som hon kan tänkas vara hos. Finns hon inte där och man i övrigt gör bedömningen att det är en skötsam tjej som tidigare aldrig försvunnit, och polisen inte ser någon rimlig förklaring till hennes försvinnande tar man det på största allvar omg, och går då ut med en efterlysning, även utan ett alarmerande telesvar.

Dom hade inte ens behövt misstänka brott för att sätta igång en sökinsats. Brottsmisstankarna väcktes troligen efter att polisen pratat med grannarna. Platsundersökningen sön kväll/natt gav gissningsvis starka indikationer på att ett brott skett.

Polisen behöver inte en misstanke om brott för att dra igång operativa åtgärder, där håller jag med dig. Risk för fara för liv och hälsa oavsett orsak räcker långt.

Angående att polisen tar försvinnanden efter att man varit på krogen på största allvar om en rimlig förklaring saknas, där kan jag verkligen inte hålla med dig men det kan bero på skillnader i arbetsätt olika regioner emellan så jag säger inte att du har fel.
Citera
2022-11-15, 00:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det finns en del som pekar på att TT:s telefon hittades omgående.

Nedanstående är ordgrant citat av gruppchef grova brott, medverkandes i Efterlyst, torsdagen efter ”händelsen”.

”Det vi väntar på nu å få få riktigt bekräftat är ju,, en tömning av hennes telefon,, då kan vi mer få det bekräftat att detta var sista masten.”

Något tvetydigt, men nog pekar det i den riktningen?

Man önskar ju, men jag tvivlar

Dels tror jag att det inte tar särskilt lång tid att tömma mobilen och få ut just det kritiska runt 02:30 tiden. Men sen tänker jag att han skulle ha uttalat det tydligare; att de har fått fatt på mobilen och nu jobbar vi med det.

Har restriktionerna ändrats sedan förra om häktningen?
Kanske är det meningen att de ska bli lite skärrade av hans uttalande som är tvetydigt.

Jag tror att de ännu letar febrilt efter den. Därav tömningar i dammar och nya dykningar idag. De behöver få tidpunkten tydligare satt för när sista livstecknet från Tova är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in