Citat:
Ursprungligen postat av
Syragruppen
Du har helt rätt i att det inte är konstigt att reagera och anmäla. Alla har rätt att göra en anmälan om försvunnen person, polisen kan inte neka någon att göra en anmälan.
Det som är ovanligt är att polisen tar en sådan anmälan, om att någon inte kommit hem från krogen, på så stort allvar så snabbt och att man verkligen börjar leta efter henne. Det skulle aldrig ske utan att de som anmält henne försvunnen kan komma med något tillräckligt konkret.
Anhörigas samtal en söndag morgon med "Jag är orolig", Jag tror", Jag misstänker" osv räcker inte för att operativa åtgärder ska dras igång. Polisen hade redan då anledning att anta att något allvarligt hade hänt baserat på konkret information från anhöriga. Därav drogs en sökinsats igång.
Polisen gör en kort bakrundskoll på den försvunna personen och frågar: Har hon psykiska besvär? Håller hon på med droger? Brukar hon meddela när hon sover hos andra? Är hon med i belastningsregistret? Har hon försvunnit tidigare osv?
Man ringer givetvis till alla tänkbara personer som hon kan tänkas vara hos. Finns hon inte där och man i övrigt gör bedömningen att det är en skötsam tjej som tidigare aldrig försvunnit, och polisen inte ser någon rimlig förklaring till hennes försvinnande tar man det på största allvar omg, och går då ut med en efterlysning, även utan ett alarmerande telesvar.
Dom hade inte ens behövt misstänka brott för att sätta igång en sökinsats. Brottsmisstankarna väcktes troligen efter att polisen pratat med grannarna. Platsundersökningen sön kväll/natt gav gissningsvis starka indikationer på att ett brott skett.