Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Kan tillägga det inte är olagligt att ha känningar för barn, det är handling som gäller, på samma sätt som det inte är olagligt att vilja knarka, finns inget knark att tillgå så.
Dumpen erbjuder motsvarande knark, och råraggar på alla hen, en del avstår att knarka då inget finns, andra ser till att fixa knarket ändå kanske med stor möda. Båda motsvarigheterna finns i de fångade, Dumpen behandlar de på samma sätt. Och lockar fram motsvarande knarkberoende hos de som aldrig skulle göra något.
Jag håller med om detta, och ju mer man granskar Dumpens metoder med kritiska glasögon desto mer sånt här hittar man. Jag hoppas att man så snart som möjligt belyser problematiken med grooming av barn på allvar, så att vi kan börja få bukt med problematiken. Som en positiv bieffekt av detta kommer också Dumpen så småningom bli överflödigt.
Återigen, om man ser det ut ett nätaktivist-perspektiv så fyller Dumpen sitt syfte, precis som klimataktivister fyller sitt syfte ur ett aktivistperspektiv när dom blockerar vägar etc. Eller för den delen djurrättsaktivister som släpper ut minkar, samma sak där. Det är kontroversiella metoder som är minst sagt värda att ifrågasätta - men dom genererar medial uppmärksamhet.
Detta är (eller borde i alla fall vara) det primära syftet med Dumpen. Att tro att man kan rensa nätet på vuxna som söker barn i sexuellt syfte är bara naivt eftersom det som Dumpen hittar bara är toppen av ett isberg. "Tar det aldrig slut?" ser man ofta som kommentar till en uthängning. Nej, det kommer tyvärr inte ta slut innan man tar tag i problematiken på allvar med lagändringar och vad mer som kommer krävas.
Jag vill att vuxna ska ge fan i att söka barn i sexuellt syfte, och jag vill också att Dumpen försvinner. Problemet är att ämnet är så stigmatiserat att folk lätt dras åt den ena eller andra polen, vilket vi ser i denna tråd. Folk som ifrågasätter Dumpens metoder blir kallade pedofiler och det är en obehaglig effekt av polariseringen. Det går även att se i Dumpens Facebook-grupp där en och annan som ifrågasätter vart pengarna går blir påhoppad av 20 arga mammor som vägrar se Sara som något annat än Moder Theresa själv.
Det är sannerligen ett intressant fenomen att observera.