2022-11-13, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Jag tror inte riktigt på att Ukraina flyttat soldater till östra delen av Dnepr vid Kherson eller vid Herois'ke. Dessa trupper skulle vara oerhört utsatta.

Små spaningsförband kan jag köpa. Ukraina har varit tålmodiga och inte slängt bort styrkor i onödan. Jag tror inte de har några planer på att börja.
Men hur utsatta skulle de egentligen vara? De skulle ha väldigt stärkt artilleristöd från Kherson och det artilleri som Ryssarna hade i området befann sig ute på spetsen för att nå Mykolaiv.
Det är en intressant plats.

Ukrainska flottan har dessutom kvar ett större fartyg, landstigningsfartyget Yuri Olefirenko...
Citera
2022-11-13, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Du svarade inte på frågan tidigare. Vad tror du händer om rySSland använder kärnvapen?

Ryssland förintas totalt, därmed en värld helt utan detta mongopack...
Citera
2022-11-13, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jovisst, men dom gjorde ju inte ett nada när ryssarna rullade in på Krim 2014.

Inte ett skott. Inget. Ingenting.

Det var inte mycket till försvar.

Då hade dom inget att sätta emot.
Det har dom nu.
O även om dom inte gjorde något 2014 så ger det ryssland inte rätten att invadera. Det förstår även DU
Citera
2022-11-13, 21:25
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Jo, ryssland måste förstöras för vår framtida ro och frihet. Så enkelt har det blivit. En rabiessmittad hund avlivar man, så de andra kan leva i fred.

Vår förhoppning var ju givetvis ett fredligt och stabilt sammarbete och delad framtida välgång, men det beslöt ryssen sig för att spola ner i toaletten och då blir konsekvenserna som de blir.

Du är en persona-non-grata också för den delen i väst med ditt äckliga antiväst spyande och ryssugande kommentarer.
Nej tvärtom jag kommer sannolikt bli nominerad till Nobels fredpris för att jag höll Sverige utanför konflikten och bidrog till att skapa försoning mellan de båda brödrafolken ryssar och ukrainare, medan ni NATO-troll i efterhand får skämmas för er folkmordsretorik mot ryssarna.
Citera
2022-11-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Ryssarnas plan var att spränga broarna över Dnipr och skicka merparten av styrkorna österut för att förstärka i just Melitopol, Mariupol, Sieverdonetsk, Svatove m.m. men nu får de en till front att bita i och den är inte helt enkel att parera utan att bibehålla rätt mycket personal i Kherson.

Ryssarna måste välja sina strider nu och det börjar bli svårt att få material till fronterna. Artilleriet har tystnat sedan länge och jag antar att man väntar på leveranser från Nordkorea.

Nu borde Bögrysslands trupper som varit i Kherson vara ganska utmattade och tveksamma och behöver säkert sändas på semester.
När det gäller Melitopol kanske Ukraina väntar men jag hoppas man kan skära av staden och tvinga ut Ryssland. Men det kanske blir om några månader.
Ukraina har haft en bra strategi hittills och får kanske goda råd av britterna. Jag tror mer på britterna när det gäller goda råd men mer på USA när det gäller att få underrättelser.
Citera
2022-11-13, 21:30
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nu borde Bögrysslands trupper som varit i Kherson vara ganska utmattade och tveksamma och behöver säkert sändas på semester.
När det gäller Melitopol kanske Ukraina väntar men jag hoppas man kan skära av staden och tvinga ut Ryssland. Men det kanske blir om några månader.
Ukraina har haft en bra strategi hittills och får kanske goda råd av britterna. Jag tror mer på britterna när det gäller goda råd men mer på USA när det gäller att få underrättelser.

Verkar som man redan mjukar upp Ryssen i Zaporizjzja Oblast nu ikväll med Himars Cirkulerar film på telegram som sägs vara från nu ikväll.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Youtubern "Denis Davydov" informerade i sin kanal att en sådan operation var på gång. Jag hade nog hellre prioriterat att man rört sig österut i Zaphoritzia (när skall jag stava rätt) och skurit av Melitopol. Där kan man förhandla ut Ryssland och det vore ännu en rejäl käftsmäll mot Bög-Ryssland. Men naturligtvis vet Ukrainska stridsledningen mer än jag så man får hoppas att det dom gör är det bästa för krigets fortsättning. Oavsett, vi ser att Ukraina har initiativet och det är bra. Men detta att arbeta söderut kan vara en skenmanöver. Vi får se vad Denis Davydov säger ikväll eller rätta sagt i natt. Ibland sker hans rapporter så sent som efter midnatt.

Ukraina kanske inte vill erövra Kinburn just nu, utan bara se till att ryssarna inte har något fäste där heller.

Med trupp på halvön kan ryssarna stoppa all utfart via floderna Bug och Dnipro - det vill man ha bort. Fram till nu har ryssarna haft s-300-batterier som även har använts för beskjutning av markmål, de måste också bort. De kamikazedrönare som slagit mot civila mål i Mykolaiv och Odessa har styrts från tippen på Kinburn. Utan siktlinje måste drönarna förprogrameras i sin bana och kan bara riktas mot fasta mål.
Citera
Medlem
Citat:
Tycker du att en +1 till död är att bjuda motstånd..
och att innan invasionen plocka bort soldaterna som försvaret ön..

Nu får ni ge er.

Bara för att du väljer att hoppa ut från balkongen när ett balttegäng med pistoler sparkar in din ytterdörr en vanlig söndagskväll så betyder det varken att du ska klandras för att du inte ”försvarat” din bostat eller att MENA-babbarna är de nya lagliga ägarna till densamma? Skärp Dig! WTF??
Citera
2022-11-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Nej tvärtom jag kommer sannolikt bli nominerad till Nobels fredpris för att jag höll Sverige utanför konflikten och bidrog till att skapa försoning mellan de båda brödrafolken ryssar och ukrainare, medan ni NATO-troll i efterhand får skämmas för er folkmordsretorik mot ryssarna.
Jo tjena. Det är Ryssarna som har startat kriget och invaderat Ukraina. Självklart blir många förbannade på dem. Så gör man naturligtvis inte med ett broderfolk. Det är som att väldtäktsmän skulle hyllas för att de visar kärlek till sina offer.
Men det som gör en mest förbannad är att lyssna på den ryska retoriken. Människor som är för kriget och Putin, vilka sjuka människor. Det är verkligen skrämmande.
Citera
2022-11-13, 21:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Tycker du att en +1 till död är att bjuda motstånd..
och att innan invasionen plocka bort soldaterna som försvaret ön..

Nu får ni ge er.
Hur var Ukrainas armé år 2014?

Var den väl förberedd för ett eskalerat krig med Ryssland?

Tänk efter innan du svarar.

För till skillnad från Donbass så var det ryska förband från Sevastopol som invaderade Krim. Kanske pga att civilbefolkningen inte ville.
Senast redigerad av Conception 2022-11-13 kl. 21:36.
Citera
2022-11-13, 21:34
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jo tjena. Det är Ryssarna som har startat kriget och invaderat Ukraina. Självklart blir många förbannade på dem. Så gör man naturligtvis inte med ett broderfolk. Det är som att väldtäktsmän skulle hyllas för att de visar kärlek till sina offer.
Men det som gör en mest förbannad är att lyssna på den ryska retoriken. Människor som är för kriget och Putin, vilka sjuka människor. Det är verkligen skrämmande.
Ryssarna och folket i Donbass anser att det är den andra sidan som startat konflikten, med hjälp av krafter i USA bland annat. Statskuppen 2014 var en vändpunkt. Om du är oförmögen att se saker från båda sidor så är du inte behjälplig i försoningsprocessen.
Citera
2022-11-13, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad

Ja, det tror jag säkert. Som direkt bidragande till att försona ryssarna och ukraina genom att försöka / hoppas på att splittra väst, gärna se USAs undergång och låta ryssen diktera "fredsavtal" som enda parten med mandat att bestämma innehållet. De ska dessutom gå helt ostraffat från det hela och även bestämma över alla andra runt om i fortsättningen. Självklart för ett rysshuvud.. Men vi är inte i ryssland nu.

Tror du ska kolla upp det där med vilka kriterier som behövs för att få ett nobels fredspris, och vad ordet kollaboratör är, för du är snubblande nära just det mest hela tiden din parasit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in