2022-11-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
vad har det för betydelse?.

tror du att befolkningen på krim kommer göra (mer) motstånd när ryssarna flyr likt de gjorde i kherson?

Dom gjorde inget motstånd när ryssarna rullade in 2014.
Citera
2022-11-13, 20:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hmm, det där såg ju riktigt intressant ut. Och sen tidigare har det ju släppts filmer på större båtar som UAF har fått som man kan lasta pansarfordon på. Och skulle UAF lyckas inta ett större brohuvud söder om floden så kan man nog också göra en pontonbro som ryssen gjorde. Eller så räcker det med pontonfärjor över Dnipro så länge kriget pågår? Men intressant framöver nu helt klart om ryssen drar sig tillbaka längre ner mot Krym?

Jag tror Ukraina kan göra det med båtar om de inte tar dit tung utrustning som måste ha en massa bränsle och ammunition; de kan skjuta från norra sidan istället där de har bra logistik. Halvön där nere verkar vara sandområden och floddelta så kanske mer för infanteri? Vi får se hur långt österut de kan rycka fram på halvön utan att ha stridsvagnar etc. Ryssarna kommer ha samma problem i det området och då vinner nog Ukraina med artilleristöd från andra sidan floden. För deras artilleri kan träffa exakt medans ryssarna skjuter mer utspritt.
Citera
2022-11-13, 20:43
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Du snackar i nattmössan.

Ryssland har inte gjort oss något och Ukraina var helt oviktigt för oss fram till agendamedia började propagera om saken. Ni som vill dra in oss svenskar i misär och lidande genom att starta krig mot Ryssland är helt från vettet.
Har du missat de två spionerna de haft här? Ryssen har varit fientligt inställd länge med spioneri och kränkningar av luftrum mm och måste förgöras.
Citera
2022-11-13, 20:44
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Verkar som om Ukraina fick feeling och har nu etablerat sig söder om Kherson och tagit byn Herois'ke:

https://twitter.com/NOELreports/status/1591853699407958016?t=9eYVkuwVMFXPhpoHFETgKg&s=19

Väldigt vågad amfibisk attack med start igår, men det verkar som om det gett resultat snabbt. Som det ser ut så har Ukraina kontroll på halvön med hjälp av artilleri från norra sidan av Dnipr. Detta kan bli avgörande för om Ryssarna kan bibehålla sina ställningar i regionen.

Det händer saker nu och det går fort, frågan är om ryssarna kan ställa om sina försvarslinjer med så kort varsel?

Det här var nog viktig att göra innan ryssen hämtat sig och försökte befästa halvön. Artilleriavstånd till Odessa och Kherson bör man inte bjuda på.
Citera
2022-11-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hmm, det där såg ju riktigt intressant ut. Och sen tidigare har det ju släppts filmer på större båtar som UAF har fått som man kan lasta pansarfordon på. Och skulle UAF lyckas inta ett större brohuvud söder om floden så kan man nog också göra en pontonbro som ryssen gjorde. Eller så räcker det med pontonfärjor över Dnipro så länge kriget pågår? Men intressant framöver nu helt klart om ryssen drar sig tillbaka längre ner mot Krym?
Jag tyckte det här lät rätt våghalsigt först men det är kanske inte en så dum idé.

Om de sätter upp färja mellan Pokrovs'ke och Ochakiv gör geografin att ryssarnas artilleri hamnar på mer än 25km avstånd. Samtidigt så kan HIMARS/GMLRS slå mot alla möjliga positioner ryssarna kan nå Pokrovs'ke från. Eventuellt kan den här expeditionen kanske locka ut någon av skrothögarna i Sevastopol ut på nya äventyr till botten.
Citera
2022-11-13, 20:45
Medlem
Vad gäller själva bögförlusterna för HBTQ-imperiet blev det 650 eliminerade bögsoldater och jag låg fel då jag beräknade antalet oskadliggjorda till 580 st.

Tankförlusterna var små för bögarna bara 2 st men i övrigt vad gäller bepansrade fordon, artilleripjäser och last/tankbilar var det ganska bra siffror.

Trots en del hårda strider får vi nog räkna med en avmattning i morgon.

Jag känner att siffran i morgon för befriade bögar kan ligga på 530 st. Det är ändå mycket och den takten man förlorar bögsoldater omöjliggör ett krig längre än till augusti nästa sommar.

530 st. alltså.

Beslutet är slutgiltigt och kan inte överklagas.
Citera
2022-11-13, 20:45
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Haha nu får ni faktiskt sluta.
Klart jag inte hoppas dom ska använda dom.
Det skrev jag inte heller att jag hoppades.

Du svarade inte på frågan tidigare. Vad tror du händer om rySSland använder kärnvapen?
Citera
2022-11-13, 20:48
Medlem
Citat:
Haha nu får ni faktiskt sluta.
Klart jag inte hoppas dom ska använda dom.
Det skrev jag inte heller att jag hoppades.

Du skrev det inte rakt ut men du nämner kärnvapen vid flera inlägg, därav frågan..
Citera
2022-11-13, 20:49
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Det här var nog viktig att göra innan ryssen hämtat sig och försökte befästa halvön. Artilleriavstånd till Odessa och Kherson bör man inte bjuda på.

Ryssarna var redan etablerade där, men de trodde aldrig att de skulle bli attackerade så det var förmodligen ett magert försvar. Man är ju rätt utsatt där om man säger så. Nu är frågan om man förstärker den truppen eller om man hoppas på att dra ryska försvarslinjer något längre söderut. Om de inte redan har skapat försvarslinjer så blir det svårt att etablera nya under konstant artillerield.
Citera
2022-11-13, 20:58
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jovisst, men dom gjorde ju inte ett nada när ryssarna rullade in på Krim 2014.

Inte ett skott. Inget. Ingenting.

Det var inte mycket till försvar.
Nu var det väl inte riktigt så.

https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Simferopol_incident
Gröna män utan militära tecken stormade en ukrainsk bas och två dog.

Sedan ska det tilläggas att den 24:e Mars så beordrade Ukraina sina soldater ut ur Krim för att inte eskalera. Vad hade du tänkt om de beordrade dem att försvara sig? Onödigt försvar?

Vi hade även protester av civilbefolkningen både i Krim, övriga Ukraina och Moskva (!)
https://www.france24.com/en/20140315-50000-russia-moscow-protest-occupation-crimea

Citat:
Around 50,000 people rallied Saturday in central Moscow in protest at Russia's intervention in Ukraine, a day before the Crimean peninsula is set to hold a secession referendum
Citera
2022-11-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu var det väl inte riktigt så.

https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Simferopol_incident
Gröna män utan militära tecken stormade en ukrainsk bas och två dog.

Sedan ska det tilläggas att den 24:e Mars så beordrade Ukraina sina soldater ut ur Krim.

Vi hade även protester av civilbefolkningen både i Krim, övriga Ukraina och Moskva (!)
https://www.france24.com/en/20140315-50000-russia-moscow-protest-occupation-crimea

Tycker du att en +1 till död är att bjuda motstånd..
och att innan invasionen plocka bort soldaterna som försvaret ön..

Nu får ni ge er.
Citera
2022-11-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Verkar som om Ukraina fick feeling och har nu etablerat sig söder om Kherson och tagit byn Herois'ke:

https://twitter.com/NOELreports/status/1591853699407958016?t=9eYVkuwVMFXPhpoHFETgKg&s=19

Väldigt vågad amfibisk attack med start igår, men det verkar som om det gett resultat snabbt. Som det ser ut så har Ukraina kontroll på halvön med hjälp av artilleri från norra sidan av Dnipr. Detta kan bli avgörande för om Ryssarna kan bibehålla sina ställningar i regionen.

Det händer saker nu och det går fort, frågan är om ryssarna kan ställa om sina försvarslinjer med så kort varsel?

Man gör helt rätt i att inte ta paus utan ser till att använda momentum och det antagligen kaotiska läget för ryssarnas ledning just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in