2022-11-13, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Att säga att man ska "förgöra Ryssland" är lite mer än att "titta snett". Ryssland har förstås rätt att försvara sig mot en sådan agenda.

Min förhoppning är att Sverige inte ska inta en sådan destruktiv inställning. Det vore vanvett.

Jo, ryssland måste förstöras för vår framtida ro och frihet. Så enkelt har det blivit. En rabiessmittad hund avlivar man, så de andra kan leva i fred.

Vår förhoppning var ju givetvis ett fredligt och stabilt sammarbete och delad framtida välgång, men det beslöt ryssen sig för att spola ner i toaletten och då blir konsekvenserna som de blir.

Du är en persona-non-grata också för den delen i väst med ditt äckliga antiväst spyande och ryssugande kommentarer.
Citera
2022-11-13, 21:05
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Att säga att man ska "förgöra Ryssland" är lite mer än att "titta snett". Ryssland har förstås rätt att försvara sig mot en sådan agenda.

Min förhoppning är att Sverige inte ska inta en sådan destruktiv inställning. Det vore vanvett.
Min förhoppning är att Sverige tillsammans med Polen och Litauen befriar Kaliningrad. Polen och Litauen går in landvägen. Vi slår ut flottan med stridsflyg och ubåtar och tar sedan hamnen med kustjägare så de inte kan få in förstärkningar den vägen. Borde vara över på en dag.
Citera
2022-11-13, 21:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det finns även obekräftad info om att Ryssland inte bara evakuerade över Dneper utan även fortsatte söderut/österut. I så fall är det rimligt att Ukrainska SOF inte slösar tid utan i stället genomför underrättelseoperationer för att ta reda på hur det ligger till med detta.

Så stämmer det så är det nog ingen operation där man tog sig över vattnet i syfte att attackera för att vinna mark utan snarare att man tog sig över vattnet för att spana. En by ska vara befriad (Herois’ke) men med det så menas nog att ryssen drog. Ukraina kom dit och gjorde en notis om att Ryssen inte var kvar.

I förlängningen är det mer klurigt. Börjar Ukraina skeppa över materiel och manskap för en mer permanent närvaro så uppstår samma läge för dem som för Ryssen tidigare på Dnepers västra sida.
Sjukt svårt med försörjningsled om det skulle braka loss på riktigt.

Bara för att Ryssland drar sig tillbaka 2 mil från Dnepers vattenlinje så innebär det inte att det är en lätt och riskfri sak för Ukraina att börja installera sig på östra sidan.

Jag tror att nästa stora fas/slag i det här kriget kommer ske på annan plats.

Ett annat alternatv, vilket, för en gång skull, skulle innebära att den rySSka militära och politiska ledningen agerar, i alla fall lite begränsat, rationell, är om RySSland, inte bara drar sig tillbaka ifrån, hela Charson oblast, utan ifrån, hela Zaporizjzja oblast!

Detta skulle då kunna bero på att man kraftigt skulle kunna förkorta sina frontlinjer och ha möjlighet att försvara Donesk och Luhansk oblaster, vilket skulle kunna gå hand i hand med den propaganda som man kört med sedan 2014. Krym är, på ett sätt, lättförsvarat pga att mindre floder och andrs vattendrag underlättar skapandet av försvarslinjer där, som inte kräver enormt stor bemanning.

Men, det är ändå kört för den ryska cancersvulsten i Ukraina. För då skulle Ukraina kunna lägga hela Krym under beskjutning med nuvarande vapensystem och kunna nöta ut hela den ryska logistiken, på samma sätt som man gjort med Chersons oblasts på Njepros Östra,(högra), sida, (räknat ifrån ur den ifrån norr rinnande flodens "perspektiv").. Återstår då sedan för Ukraina att befria hela Donesk och Luhansk oblaster sedan rySSarna tvingats utrymma Krymhalvön.

Slava Ukraini!
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-11-13 kl. 21:11.
Citera
2022-11-13, 21:09
Medlem
Citat:
Russian forces continue to build fortifications around Melitopol whilst also directing a significant amount of forces towards the villages north of the city.

Ja, då blir det inte där då. Kanske österut rakt in i folkmordsrepubliken?

Någon framförde teorin att man inte kan vänta med krim och donetsk till sist för att undvika art tvingas i förhandlingar.
Citera
2022-11-13, 21:09
Medlem
Duerfs avatar
Jag tror inte riktigt på att Ukraina flyttat soldater till östra delen av Dnepr vid Kherson eller vid Herois'ke. Dessa trupper skulle vara oerhört utsatta.

Små spaningsförband kan jag köpa. Ukraina har varit tålmodiga och inte slängt bort styrkor i onödan. Jag tror inte de har några planer på att börja.
Citera
2022-11-13, 21:11
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Om 2 veckor så är de 300.000 nyligen mobiliserade soldaterna klara med sin träning. Det kommer bli otroligt tufft för Ukraina nu.

Vändpunkten i kriget är här tror jag. En ny galen general beordrade terrorbombningen av Kiev, 300.000 nya soldater och understöd från Belarus med kärnvapenbestyckade flygplan.

Dessa två veckor skulle alltså vara i början på november.
Sicken vändpunkt …
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja det verkar vara en sorts filmproduktion. https://twitter.com/Prune602/status/1591484242147647490/photo/1
Russian propagandists say that the recent rally in the center of Moscow, where the participants demanded a nuclear strike on Washington, was most likely coordinated with and approved by the Federal Security Service and other governmental entities.

https://twitter.com/juliadavisnews/status/1591870621918584836?s=61&t=Ot5Ggn6VbzZ-BNPJSQ-mpw
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Verkar som kackerlackorna har lämnat kvar stora mängder försåtsmineringar mitt i Cherson som Ukraina måste ta hand om. Fy fan dessa jordens avskum och latrinråttor bara förstör mördar ljuger, en psykopatisk nation som måste isoleras totalt.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1591847284186439681?s=20&t=2MD4Ghd_HAIRtTR8djokYg
Tragiskt. En stor skam för ryska befolkningen. Man får helt enkelt scanna igenom Cherson ordentligt vilket är enormt mycket arbete. Man får hoppas på att ryssarna har lämnat ifrån sig en hel del ammunition osv Ukrainarna kan ta vara på.
Citera
2022-11-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Verkar som om Ukraina fick feeling och har nu etablerat sig söder om Kherson och tagit byn Herois'ke:

https://twitter.com/NOELreports/status/1591853699407958016?t=9eYVkuwVMFXPhpoHFETgKg&s=19

Väldigt vågad amfibisk attack med start igår, men det verkar som om det gett resultat snabbt. Som det ser ut så har Ukraina kontroll på halvön med hjälp av artilleri från norra sidan av Dnipr. Detta kan bli avgörande för om Ryssarna kan bibehålla sina ställningar i regionen.

Det händer saker nu och det går fort, frågan är om ryssarna kan ställa om sina försvarslinjer med så kort varsel?

Youtubern "Denis Davydov" informerade i sin kanal att en sådan operation var på gång. Jag hade nog hellre prioriterat att man rört sig österut i Zaphoritzia (när skall jag stava rätt) och skurit av Melitopol. Där kan man förhandla ut Ryssland och det vore ännu en rejäl käftsmäll mot Bög-Ryssland. Men naturligtvis vet Ukrainska stridsledningen mer än jag så man får hoppas att det dom gör är det bästa för krigets fortsättning. Oavsett, vi ser att Ukraina har initiativet och det är bra. Men detta att arbeta söderut kan vara en skenmanöver. Vi får se vad Denis Davydov säger ikväll eller rätta sagt i natt. Ibland sker hans rapporter så sent som efter midnatt.
Citera
2022-11-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Jag tror inte riktigt på att Ukraina flyttat soldater till östra delen av Dnepr vid Kherson eller vid Herois'ke. Dessa trupper skulle vara oerhört utsatta.

Små spaningsförband kan jag köpa. Ukraina har varit tålmodiga och inte slängt bort styrkor i onödan. Jag tror inte de har några planer på att börja.

Det är just det som påstås. Specialförband som fördes över med ribbåtar.
Cirkulerar några filmer som påstås vara ifrån själva förflyttningen.
Citera
2022-11-13, 21:18
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Youtubern "Denis Davydov" informerade i sin kanal att en sådan operation var på gång. Jag hade nog hellre prioriterat att man rört sig österut i Zaphoritzia (när skall jag stava rätt) och skurit av Melitopol. Där kan man förhandla ut Ryssland och det vore ännu en rejäl käftsmäll mot Bög-Ryssland. Men naturligtvis vet Ukrainska stridsledningen mer än jag så man får hoppas att det dom gör är det bästa för krigets fortsättning. Oavsett, vi ser att Ukraina har initiativet och det är bra. Men detta att arbeta söderut kan vara en skenmanöver. Vi får se vad Denis Davydov säger ikväll eller rätta sagt i natt. Ibland sker hans rapporter så sent som efter midnatt.

Ryssarnas plan var att spränga broarna över Dnipr och skicka merparten av styrkorna österut för att förstärka i just Melitopol, Mariupol, Sieverdonetsk, Svatove m.m. men nu får de en till front att bita i och den är inte helt enkel att parera utan att bibehålla rätt mycket personal i Kherson.

Ryssarna måste välja sina strider nu och det börjar bli svårt att få material till fronterna. Artilleriet har tystnat sedan länge och jag antar att man väntar på leveranser från Nordkorea.
Citera
2022-11-13, 21:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Russian propagandists say that the recent rally in the center of Moscow, where the participants demanded a nuclear strike on Washington, was most likely coordinated with and approved by the Federal Security Service and other governmental entities.

https://twitter.com/juliadavisnews/status/1591870621918584836?s=61&t=Ot5Ggn6VbzZ-BNPJSQ-mpw

Hur som helst så lär det inte finns några federala beslutacentra i delstaten Washinton, där emot i Washington DC, (District of Colombia). Men, något sådant greppar inte de rySSka hjonen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in