2022-11-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tror du att det skulle räcka med ett skumt samtal/meddelande för en anhållan?

Bra fråga. Beror väl på innehållet tänker jag. Skulle det framgå vilka som talar och vad som händer hade det nog räckt.
Citera
2022-11-13, 14:16
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Inget konstigt alls om hon inte hade varit misstänkt dvs… fyllehungrig, ser en kompis, går över och pratar lite, helt normalt.
Jo, men inte i den här situationen. Den senaste rapporteringen i media tyder ju på att brottsplatsen är hennes lägenhet och att tidpunkten för brottet beräknas vara 02:30.
Citera
2022-11-13, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jaa, och det är väl snapkartan som ger sista mobilplatsen till den där rondellen.

Klart att 2 hatiska tonårstjejer inte kan lämna BOs mobil ifred, det är säkerligen JJ och MH som kollat igenom den, vänlista, bilder m.m. och gapskrattat........

Eller använt den för att det skulle se ut som TT själv använt den och försvunnit efter hon varit hos JJ
Citera
2022-11-13, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Bra fråga. Beror väl på innehållet tänker jag. Skulle det framgå vilka som talar och vad som händer hade det nog räckt.

Gripande ja, anhållen knappast om det inte finns mer som pekar på att uppgifterna stämmer.
Citera
2022-11-13, 14:20
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maximilian25
Hon är väl inte jättemörk?

https://www.facebook.com/johanna.jansson.737

Kan du lägga upp bild på imgur eller något? har ej facebook.
Citera
2022-11-13, 14:21
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Undrar så om JJ och MH planerat mordet på TT sedan en lång tid tillbaka eller om de besämde sig på nattklubben/på "eftersitsen" hos JJ?
Då lär du få undra till dess att FUP kommer ut. Det vet vi inte. Användare Kastrullpannkaka lade fram en hypotes i tråden som knyter ihop platser, personer och tidslinjen i det här fallet.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-13 kl. 14:34.
Citera
2022-11-13, 14:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Utan att veta, förmodar jag att det behövs något mer.
Polisen brukar inte vara på fötter så snabbt när unga tjejer försvinner, men det här gick i racerfart. Och där tror jag att samtalet/meddelandet var avgörande.
Citera
2022-11-13, 14:24
Medlem
thevowwws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraputin
Jag är en av dem som nämnt att det var T som lämnat ett röstbrevlådemeddelande till A. Ett meddelande där det inte lät som henne. Och det fick A syn på dagen efter. Det är därför han inte ringde polis med en gång. Sen verkar det tydligen som någon annan haft hennes telefon och använt den då man sett aktivitet på hennes snap bland annat en lång stund efteråt. Det är vad som sägs på stan iaf.

Vet man på vilken app meddelandet lämnades? Och ifall det är sparat i efterhand eller raderat automatiskt?
Citera
2022-11-13, 14:27
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraputin
Jag är en av dem som nämnt att det var T som lämnat ett röstbrevlådemeddelande till A. Ett meddelande där det inte lät som henne. Och det fick A syn på dagen efter. Det är därför han inte ringde polis med en gång. Sen verkar det tydligen som någon annan haft hennes telefon och använt den då man sett aktivitet på hennes snap bland annat en lång stund efteråt. Det är vad som sägs på stan iaf.

Hur kan du ha nämnt det när detta är ditt första inlägg?
Senast redigerad av Matamata 2022-11-13 kl. 14:32.
Citera
2022-11-13, 14:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
På söndagen fanns inga brottsmisstankar. Det var först på måndagen dom jobbade utefter brottsrubriceringen människorov. Därför tror jag inte det påstådda röstmeddelandet var det avgörande. Utan det var grannarnas vittnesmål och platsundersökningen i J s lägenhet som fick dom att reagera.
Men varför tror du att vittnen blev förhörda och platsundersökning gjordes i ett så tidigt skede?
Citera
2022-11-13, 14:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
I podden säger han flera gånger ”vem är personerna i den lilla röda bilen, två män i 20 årsåldern”
Personerna i den svarta kombin hörde av sig direkt när videon kom ut i tidningen och avskrevs , varpå videon togs bort.
Jag undrar bara när du skriver att dem avskrivits och haft förhör hos polisen var du kan hitta källa på det? För vad har hört och läst så har det inte framkommit vilka dessa män var som Johanna pratade med i 1- 1,5 min?
Och jag tror att dessa män är viktiga i situationen.
Så greven du kan gärna ta fram tydliga källor som du uppenbarligen har att dem är avskrivna och förhörda. För att inte gå på mig som ifrågasätter om dom vet vilka det var.

Du har säkert redan fått svar, men inflikar ändå efter att just precis lyssnat på pdden avsnitt 2 igen, då angående vad grannen säger om cykeln.

Det du tar upp, att personen som pratar i podden, Alessandro Nilsson, ”vem är personerna i den lilla röda bilen, två män i 20 årsåldern”, det är ju något som är hans egen reflektion, och dessutom naturligtvis allra viktigast; något han upprepar för att öka spänningen i programmet.

Han som reporter vet ju naturligtvis inget om vilka de är. Det är ju förundersöknngssekretess. Om journalisten velat, kunde han nog fått veta vilka de är. Det finns säkert folk som snackar, folk som vet.

I podden nämner ju grannen ett namn som JJ säger till honom (lämnas som pip) och att det är en liten röd bil på parkeringen vid McD.

Rent logiskt förstår vi alla att bilen är av stort intresse i utredningen av flera skäl för polisen.

- vilka är personerna
- har JJ haft kontakt med personerna innan McD eller träffas de av en slump
- vad säger JJ till dom
- finns det någon koppling mellan dom och mordet
- mobiluppkopplingar
- tidslinjen
- hur uppträdde JJ
- hur känner JJ dessa killar
- vad såg dom? Hur kommJJ dit?

osv, osv

McD har övervakningskameror på platsen, kanske syns bilen där? Har killarna köpt något, finns kvitton? Har de pratat, träffat någon annan där, finns bilder från drivin, entré? Uppkopplingar mot WiFi?

Kanhända att killarna inte initialt visste något om försvinnandet och just kopplingen till JJ. Men sedan borde de antingen själva ha tagit kontakt eller polisen som efter förhör med grannen eller andra vittnen fått höra om JJ:s besök på McD.

Rent logiskt finns det inga som helst tvivel, att dessa två killar inte ska kunna ha hittats i lilla Vetlanda. Deras vittnesmål är ju jätteviktigt, förutom att de måste avföras från misstankar om något.

Vi har ju även hört åklagaren nämna att ingen annan är i nuläget misstänkt för någon av brotten, vilket alltså inkludera de här killarna.

För min del, tror jag inte att det finns något som helst skäl att misstänka dom.

Om inte JJ har tagit kontakt med dom, så är det ju en helt osannnolikt sammanträffande att hon träffar några av en ren slump, just den tiden, och att de sedan skulle ha något med mordet eller annat att göra.

Jag förmodar att du tänker att de skulle ha flyttat kroppen, eller likande?
Citera
2022-11-13, 14:34
Medlem
thevowwws avatar
En sak jag kom på inatt är ju att MH inte ens gått ut gymnasiet än, och tar studenten nästa år.

So long med dessa planer i fängelset.
Senast redigerad av thevowww 2022-11-13 kl. 14:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in