2022-06-04, 14:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Här har vi en som vacklar i sin tro. Inte trygg i sig själv.
Jajamensan. Det är en lång väg från 0,99999 till 1,0.
Citera
2022-06-04, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Lärjungarna kände honom, hörde honom och såg vad han gjorde, så deras förtroende måste ha varit större och mer perfekt. Men jag har haft tillgång till evangelietexterna och studerat dem under en lång tid. Enligt mitt omdöme, som jag känner väl, är kungörelsen och berättelserna sanna.

Men nästa gång kommer Jesus som ET med stor makt, nästan som en angripare. Då krävs mer än ett stort förtroende.
Okej, det är din tro så då känner och tror du ju så men att det skulle överensstämma med verkligheten är väsensskilt, något helt annat.
Om din tro stämde skulle du kunna kasta fram bevisen inför mänskligheten och genast skulle alla häpna och bli kristna.

Jag uppskattar återfödelse i någon medveten form (även till nya människor) till 100% säkert men hinduismen och buddismen till en lika stor myt som kristendomen.
Citera
2022-06-04, 14:43
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Jajamensan. Det är en lång väg från 0,99999 till 1,0.
Du studerar för hårt. Själva andligheten går förlorad.
Citera
2022-06-04, 14:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cockpitten
Okej, det är din tro så då känner och tror du ju så men att det skulle överensstämma med verkligheten är väsensskilt, något helt annat.
Om din tro stämde skulle du kunna kasta fram bevisen inför mänskligheten och genast skulle alla häpna och bli kristna.

Jag uppskattar återfödelse i någon medveten form (även till nya människor) till 100% säkert men hinduismen och buddismen till en lika stor myt som kristendomen.
100 % är 1,0 och du kallar mig besserwisser? Men du har stöd av Jesus som säger att ingen utom Gud kan förgöra någons medvetande.
Citera
2022-06-04, 15:12
Avslutad
Citat:
100 % är 1,0 och du kallar mig besserwisser? Men du har stöd av Jesus som säger att ingen utom Gud kan förgöra någons medvetande.
Okej men om du är så säker så borde det vara lätt för dig att även få mig lika säker. Jag vill nämligen också ta del av himmelriket och det goda som utlovas.

Om det så innebär att bli munk resten av livet och kasta alla pengar till välgörenhet så är det självklart värt det jämfört med evigheten som väntar i paradiset.
Som grädde på moset undkomma helvetet, som verkligen finns enligt de flesta kristna inriktningar. Det står nämligen så i bibeln.

Du har bevisen glasklara men jag kommer inte till samma slutsats som du. Vad är det för fel på mig?
Citera
2022-06-04, 15:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Okej men om du är så säker så borde det vara lätt för dig att även få mig lika säker. Jag vill nämligen också ta del av himmelriket och det goda som utlovas.

Om det så innebär att bli munk resten av livet och kasta alla pengar till välgörenhet så är det självklart värt det jämfört med evigheten som väntar i paradiset.
Som grädde på moset undkomma helvetet, som verkligen finns enligt de flesta kristna inriktningar. Det står nämligen så i bibeln.

Du har bevisen glasklara men jag kommer inte till samma slutsats som du. Vad är det för fel på mig?
Alla som döms rättfärdiga enligt Matteus 25:31-46 får evigt liv medan de som tror på Jesus och hans budskap aldrig kommer under domen utan är direktkvalificerade.

Felet med dig är att dina tankar och ideer kommer ifrån Satan. Det gäller oss alla. Vi är födda i Satans värld. Men om vi förstår Guds sätt att tänka, så som Jesus förmedlar det, så har Jesus sått ett frö som kan växa. Om man tillåter det.
Citera
2022-06-04, 15:26
Avslutad
Citat:
Alla som döms rättfärdiga enligt Matteus 25:31-46 får evigt liv medan de som tror på Jesus och hans budskap aldrig kommer under domen utan är direktkvalificerade.

Felet med dig är att dina tankar och ideer kommer ifrån Satan. Det gäller oss alla. Vi är födda i Satans värld. Men om vi förstår Guds sätt att tänka, så som Jesus förmedlar det, så har Jesus sått ett frö som kan växa. Om man tillåter det.
Jag har redan sagt att jag tror på Jesus. Att han fanns och även med 0,5% sannolikhet att den kristna guden finns. Då är jag alltså direktkvalificerad till ett evigt liv som jag inte vill ha?
Citera
2022-06-04, 15:27
Medlem
KlappMungons avatar
Som medlem i The church of The Flying Spaghetti Monster uppskattar jag sannolikheten till någonstans kring noll procent.
Citera
2022-06-04, 15:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag har redan sagt att jag tror på Jesus. Att han fanns och även med 0,5% sannolikhet att den kristna guden finns. Då är jag alltså direktkvalificerad till ett evigt liv som jag inte vill ha?
Vi kan inte själva avgöra vem som verkligen tror på Jesus.

Himmelriket och det utlovade goda är just det eviga livet i Guds rike. Så vad vill du egentligen?
Citera
2022-06-04, 15:50
Avslutad
Citat:
Vi kan inte själva avgöra vem som verkligen tror på Jesus.

Himmelriket och det utlovade goda är just det eviga livet i Guds rike. Så vad vill du egentligen?
Om vi inte själva kan avgöra om vi verkligen tror på Jesus eller inte så har du och jag samma chans att komma till det eviga livet. Då blir din och min tro bara varsin gissningslek.

Jag är osäker då "det eviga livet i Guds rike" låter som människosmuggling och fångenskap.
Citera
2022-06-04, 20:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Om vi inte själva kan avgöra om vi verkligen tror på Jesus eller inte så har du och jag samma chans att komma till det eviga livet. Då blir din och min tro bara varsin gissningslek.

Jag är osäker då "det eviga livet i Guds rike" låter som människosmuggling och fångenskap.
Det kan vara jobbigt att vara liten när de stora ska bestämma allting.
Citera
2022-06-04, 21:16
Medlem
Citat:
Jag tror på Jesus och vad han sa och enda osäkerheten gäller hur bra det blev nedtecknat. Men Jesus sa att hans ord aldrig skulle förgås och att det skulle spridas till all världens folk. Så sannolikheten 0,99... någonting.

Men det gäller då bara evangelierna och just citaten av Jesus.

Har tänkt fråga dig en sak, som kanske är lite OT här, men det passar iaf.
Om det finns en allsmäktig Gud som skapat allt, tror du inte han också har kraft/makt att hålla sitt budskap till mänskligheten rent och oförvrärngt, dvs hela Bibeln.

Svaret på TS blir 100%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in