Citat:
Jag tror inte riktigt du förstår vad jag skrev. Ni har aldrig lagt 10-20 miljoner innan för att ni aldrig har haft kapitalet eller behovet att bredda er trupp som ni förmodligen kommer göra till nästa år. Du kan självklart plocka in flertalet 27-30-åringar billigare men det är knappast ekonomiskt hållbart i längden att endast ha den ålderskategorin som bredd vilket t.ex. AIK har fått erfara.
Spelare likt Hien växer inte på träd och det är dyrt samt svårt att köpa unga talanger inom Sverige. Visst man kan dra och plocka in några afrikaner, men dem tar betydligt mer tid och engagemang på sig att få utväxling.
Om AIK, Malmö eller Göteborg endast hade köpt den unga talangen de har i sina lag så är nog 20 miljoner nästan i underkant. Men Dif har som sagt inte så mycket att plocka upp de kommande åren.
Spelare likt Hien växer inte på träd och det är dyrt samt svårt att köpa unga talanger inom Sverige. Visst man kan dra och plocka in några afrikaner, men dem tar betydligt mer tid och engagemang på sig att få utväxling.
Om AIK, Malmö eller Göteborg endast hade köpt den unga talangen de har i sina lag så är nog 20 miljoner nästan i underkant. Men Dif har som sagt inte så mycket att plocka upp de kommande åren.
Nej, du har rätt. Jag förstår inte helt dina tankar.
Vi riskerar att tappa en del spelare i detta fönster. Om vi gör det kommer det kosta köparna. Rykten ut är Finndell, Ekdal och Asoro. Kanske Wikheim också (och Kalle och Banda som ska ersättas). Är det naivt att tro att dessa säljs för 100 mkr eller mer totalt isf?
Vilket lag skulle från någon allsvensk förening plocka in akademispelare för att kompensera? Vilka akademier i topp-8 allsvenskan har juniorer som står redo att kompensera en sådan försäljning? För 100 mkr kan vi köpa jämförbart färdiga spelare, bredd och talang och samtidigt lägga pengar på banken.
Nej, DIF har inte den mest framgångsrika akademin. Detta är inget jag ser som ett jätteproblem på kort sikt dock och inte heller något som kommer belasta vårt vinterfönster nämnvärt i jämförelse med konkurrenter.