2022-11-12, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Ekdal - Torino
Finndell - Gent, Groningen
Wikheim - Mittenklubbar i Belgien
Asoro - 7 mål i ECL talar sitt tydliga språk.

Ekdal, Finndell och kanske Asoro eller Wikheim riskerar vi att tappa. Sen måste vi ersätta Banda och Holmberg. Hade gärna sett en vassare DM också.

Bosse har utlovat förstärkning i varje lagdel - Anfall, mittfält, backlinje och kanske målvakt?

Kommer bli en hård Silly!

Asoro tror jag stannar till sommaren minst, men den blir nog hård och minst sagt dyr. Ni är ju i princip det enda laget från den övre halvan av allsvenskan som har en obefintlig akademi att plocka bredd från. Vad andra klubbar tar in gratis måste ni spendera 10-20 miljoner på inom Sverige, eventuellt att man fyndar men då ska stjärnorna också stå rätt. Mycket hänger på er scoutingverksamhet i vinter.
2022-11-12, 17:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Funderar på om de är nödvändiga att värva i par. Tänker på Simon och Samuel G i Häcken , att deras tidigare proffsklubbar inte tänkt tanken att de bör värvas ihop - var någon podd som lyfte detta. Samma med Kim & Tolle bör de skiljas på? Skulle det bli fiasko?
Fast det där gällande Simon och Samuel är ju lite av en efterhandskonstruktion. Samuel var bäst i allsvenskan på sin position även när han spelade ihop med Berggren i våras.
2022-11-12, 20:17
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohmanian
Asoro tror jag stannar till sommaren minst, men den blir nog hård och minst sagt dyr. Ni är ju i princip det enda laget från den övre halvan av allsvenskan som har en obefintlig akademi att plocka bredd från. Vad andra klubbar tar in gratis måste ni spendera 10-20 miljoner på inom Sverige, eventuellt att man fyndar men då ska stjärnorna också stå rätt. Mycket hänger på er scoutingverksamhet i vinter.

Haha, va? Nämn gärna vilka spelare vi skulle lagt 20 mkr på.

Några exempel från verkligheten. Danielson in som Bosman. Såld för 50 mkr. Tillbaka in igen som Bosman för andra gången. Hien in gratis från Vasalund. Såld för 40+ mkr inklusive bonusar.

Wikheim, Finndell och Schüller in som Bosman. Börjar du se en röd tråd? Ryktas om Gracia som Bosman. Målvakt gratis från egna led. Haris kanske vi lade ett par hundra tusen på för 17 år sedan typ.

För 10-20 mkr värvar Bosse en hel trupp men tveksamt att han får satsa så mycket för Henke.

Edit: Glömde Ekdal, ändå en av de dyrare värvningarna vi har i startelvan. Honom köpte vi av Bajen för en halv miljon cirka.
Senast redigerad av London 2022-11-12 kl. 20:23.
2022-11-12, 20:52
Medlem
Valvantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London

Några exempel från verkligheten. Danielson in som Bosman. Såld för 50 mkr. Tillbaka in igen som Bosman för andra gången. Hien in gratis från Vasalund. Såld för 40+ mkr inklusive bonusar.

Wikheim, Finndell och Schüller in som Bosman. Börjar du se en röd tråd? Ryktas om Gracia som Bosman. Målvakt gratis från egna led. Haris kanske vi lade ett par hundra tusen på för 17 år sedan typ.

För 10-20 mkr värvar Bosse en hel trupp men tveksamt att han får satsa så mycket för Henke.

Edit: Glömde Ekdal, ändå en av de dyrare värvningarna vi har i startelvan. Honom köpte vi av Bajen för en halv miljon cirka.

Flikar in ett förtydligande här att ordet Bosman är väldigt missförstått. Många tror det innebär gratis, vilket såklart inte stämmer. Imponerande arbete av Bosse såklart trots er nästintill obefintliga trupp av egna talanger.
2022-11-12, 20:55
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Nu tycker jag du är lite väl hård och förväxlar förmåga med potential. Jack Lahne har absolut potential och jag hade gärna sett att vi plockade in honom om han kom in billigt. Samma gäller Kimpioka. Även om han varit urusel så tycker jag mig ändå se potential där. Björnström däremot..
Brukar va ganska snäll mot våra spelare trots uppenbara brister men här är det bara att såga längs fotknölarna för dessvärre finns det ingenting att hämta hos Kimpioka, äter gärna upp mina ord men tyvärr tycker jag han är helt värdelös och nåt vi borde skeppa iväg omgående.
2022-11-12, 21:15
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Flikar in ett förtydligande här att ordet Bosman är väldigt missförstått. Många tror det innebär gratis, vilket såklart inte stämmer. Imponerande arbete av Bosse såklart trots er nästintill obefintliga trupp av egna talanger.

Tror ingen missförstår vad Bosman innebär? Ingen spelare i Djurgårdens historia har heller fått uppemot 20 mkr i sign-on. De som nämns ovan; exempelvis Ekdal, Finndell och Hien lär sign-on legat på tusenlappar. Schüller och Wikheim lite mer men långt ifrån våldsamt och inte i närheten av vad Bajen betalde Berisha trots 20-ish mill i transfer.

Skulle kunna tänka mig ett undantag för Sigurdsson dock.

Imponerande sportchefsarbete minst sagt. Hur många av era bärande spelare är egna talanger?
2022-11-12, 21:44
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Brukar va ganska snäll mot våra spelare trots uppenbara brister men här är det bara att såga längs fotknölarna för dessvärre finns det ingenting att hämta hos Kimpioka, äter gärna upp mina ord men tyvärr tycker jag han är helt värdelös och nåt vi borde skeppa iväg omgående.

Pst tipsa Georgson.
2022-11-12, 22:09
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Tror inte man får tillbaka investeringen om man skeppar nu. Även om han inte är purung så har han ändå många år kvar som fotbollsspelare och jag har som sagt sett betydligt sämre spelare bli bra. Jag dömer av regel aldrig spelare under första säsongen såvida dom inte är närmre 30 än 20 och blev värvade som stjärnor. Med detta sagt så hoppas jag innerligen att han stannar kvar efter träningarna med JG och tränar på sin spelförståelse och teknik.
2022-11-12, 22:54
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Tror ingen missförstår vad Bosman innebär? Ingen spelare i Djurgårdens historia har heller fått uppemot 20 mkr i sign-on. De som nämns ovan; exempelvis Ekdal, Finndell och Hien lär sign-on legat på tusenlappar. Schüller och Wikheim lite mer men långt ifrån våldsamt och inte i närheten av vad Bajen betalde Berisha trots 20-ish mill i transfer.

Fast Veton kostade varken 20 miljoner eller fick en massiv sign-on, Norlen skrev om detta för bara någon vecka sedan.

Citat:
-> Veton Berishas sign-on var mycket lägre än de 10m det rapporterades om i media.

Berisha, Pinas, Vagic, Saidi och Concha ska tillsammans ha landat på 8 miljoner i sign-on.
2022-11-12, 23:05
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Fast Veton kostade varken 20 miljoner eller fick en massiv sign-on, Norlen skrev om detta för bara någon vecka sedan.

Berisha, Pinas, Vagic, Saidi och Concha ska tillsammans ha landat på 8 miljoner i sign-on.

Intressant, vad tros han ha kostat totalt numera?

Inlägget jag skrev dock var mest ett svar mot tanken av att vi skulle lägga 10-20 mkr på bredd. Det är summor som vi inte ens lägger på spets. Runt 7 mkr för Asoro och Edvardsen är våra största i satsningar modern tid… typ i paritet med en investering i Trawally.
Senast redigerad av London 2022-11-12 kl. 23:07.
2022-11-12, 23:14
Medlem
Citat:

Jag tror inte riktigt du förstår vad jag skrev. Ni har aldrig lagt 10-20 miljoner innan för att ni aldrig har haft kapitalet eller behovet att bredda er trupp som ni förmodligen kommer göra till nästa år. Du kan självklart plocka in flertalet 27-30-åringar billigare men det är knappast ekonomiskt hållbart i längden att endast ha den ålderskategorin som bredd vilket t.ex. AIK har fått erfara.

Spelare likt Hien växer inte på träd och det är dyrt samt svårt att köpa unga talanger inom Sverige. Visst man kan dra och plocka in några afrikaner, men dem tar betydligt mer tid och engagemang på sig att få utväxling.

Om AIK, Malmö eller Göteborg endast hade köpt den unga talangen de har i sina lag så är nog 20 miljoner nästan i underkant. Men Dif har som sagt inte så mycket att plocka upp de kommande åren.
2022-11-12, 23:30
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohmanian
Jag tror inte riktigt du förstår vad jag skrev. Ni har aldrig lagt 10-20 miljoner innan för att ni aldrig har haft kapitalet eller behovet att bredda er trupp som ni förmodligen kommer göra till nästa år. Du kan självklart plocka in flertalet 27-30-åringar billigare men det är knappast ekonomiskt hållbart i längden att endast ha den ålderskategorin som bredd vilket t.ex. AIK har fått erfara.

Spelare likt Hien växer inte på träd och det är dyrt samt svårt att köpa unga talanger inom Sverige. Visst man kan dra och plocka in några afrikaner, men dem tar betydligt mer tid och engagemang på sig att få utväxling.

Om AIK, Malmö eller Göteborg endast hade köpt den unga talangen de har i sina lag så är nog 20 miljoner nästan i underkant. Men Dif har som sagt inte så mycket att plocka upp de kommande åren.

Det är förvisso trist att vår akademi inte levererar riktigt som man vill att den ska göra, men det verkar ju knappast vara en stor framgångsfaktor för allsvenska lag? Går ju rätt bra för oss, på alla plan.

Viktigare i sammanhanget är att kompetenta spelare VILL representera DIF. Wikheim och Schüller är två exempel på spelare som själva tog kontakt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in