2022-11-12, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Jag tittar i tabellerna för heldygnsinsater över 2021 , de där som är sorterade efter ålder och även kön.
Var hittar du dina 35 000

Oj, oj, oj. Ni ger er inte. Men 2020, 35 300 barn. 2021 var det 32 500 barn. Antal vårdnadsöverflyttningar finns ju i varje enskild domstol och det har jag inte orkat härva igenom men antingen var det SCB eller Mfof som hade statistik över vårdnadshavare som inte tillhör de biologiska föräldrarna.
Senast redigerad av Familyunited 2022-11-12 kl. 18:41.
2022-11-12, 18:36
Medlem
Citat:
Står tydligt 2021 fick 35 000 unga minst öppenvårdsinsatser , det innebär inte att 35 000 är placerade utanför egna hemmet

Ja, ja....

35 300 hade öppenvårdinsatser utanför det egna hemmet står det. Då bor de alltså inte hemma.
2022-11-12, 18:40
Medlem
Alltså jag hänvisar till statistik från socialstyrelsen. För att statistiken ska vara helt i sin ordning innebär det att alla myndigheter som skickar in sin statistik då följer lagen.

Det vi vet säkert är ju att de inte följer lagen därför är statistiken heller inte helt pålitlig. Trots detta hänvisar jag till den. För jag är schysst 😊
2022-11-12, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Familyunited
Oj, oj, oj. Ni ger er inte. Men 2020, 35 300 barn. 2021 var det 32 500 barn. Antal vårdnadsäverflyttningar finns ju i varje enskild domstol och det har jag inte orkat härva igenom men antingen var det SCB eller Mfof som hade statistik över vårdnadshavare som inte tillhör de biologiska föräldrarna.
Hälften är fortfarande tonåringar och unga vuxna som är placerade på eget beteende som missbruk, diverse brott och annat beteende som familjen inte klarar av som är skadligt för individen eller för andra
De som finns på HBV och SiS är medräknade i bergreppet heldygnsinsater inom socialtjänsten
2022-11-12, 19:41
Medlem
Citat:
Ja, ja....

35 300 hade öppenvårdinsatser utanför det egna hemmet står det. Då bor de alltså inte hemma.
Nej så står det faktiskt inte , de 35 300 fick stöd enligt öppenvårdsprogram, personligt stöd, kontaktperson eller kontaktfamilj , inget av detta innebär att de är omhändertagna .
De omhändertagna och placerade finns redovisat i stapeldiagram som uppdelat både enligt ålder och kön.
2022-11-12, 19:58
Medlem
Citat:
Hälften är fortfarande tonåringar och unga vuxna som är placerade på eget beteende som missbruk, diverse brott och annat beteende som familjen inte klarar av som är skadligt för individen eller för andra
De som finns på HBV och SiS är medräknade i bergreppet heldygnsinsater inom socialtjänsten

Det finns säkert några som är placerade av anledning men de flesta far bara illa. Det finns 12 åringar på SiS som blivit utsatta för övergrepp i sina fosterhem som medfört att de blir utåtagerande och blir då placerade på SiS. Snälla du. Hur många utsatta har du pratat med? Kan inte annat än tro att du är socionom eller tjänar pengar på detta. Fy!!!
2022-11-12, 20:00
Medlem
Citat:
Nej så står det faktiskt inte , de 35 300 fick stöd enligt öppenvårdsprogram, personligt stöd, kontaktperson eller kontaktfamilj , inget av detta innebär att de är omhändertagna .
De omhändertagna och placerade finns redovisat i stapeldiagram som uppdelat både enligt ålder och kön.

Krävande person.
Det står 35 300 individer fick en behovsprövad öppenvårdsinsats. Med öppenvårdsinsats avses en heldygnsinsats. Det är vad jag redan informerat om.
2022-11-12, 20:03
Medlem
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2021-8-7516.pdf
2022-11-12, 20:13
Medlem
Snuttegullegulls avatar
Citat:
Krävande person.
Det står 35 300 individer fick en behovsprövad öppenvårdsinsats. Med öppenvårdsinsats avses en heldygnsinsats. Det är vad jag redan informerat om.

Fast det stämmer ju inte. Och pdf:en du länkar till beskriver ju det i inledningen:

”Med insats avses en öppenvårdsinsats och/eller en heldygninsats. Obser- vera att en individ kan få flera insatser under ett år, både som heldygns- och öppenvårdsinsatser.”

Fan du är ju helt ute och cyklar. Är du ens läskunnig?
2022-11-12, 20:26
Medlem
Citat:
Krävande person.
Nej så står det inte i texten för du menar väl inte att personer har öppenvårdsinsats som kontaktperson under heldygn , dygn efter dygn månad efter månad , eller vistas hos kontaktfamilj månad efter månad
2022-11-12, 21:03
Medlem
SpiffTheSpacemans avatar
Nu börjar det bli klart och tydligt att Palm inte riktigt fungerar: Palm kan t.ex. vare sig förklara besluten om omhändertagande eller Socialtjänstens statistik.

Att Lutmark håller på att förlora greppet om tillvaron är tydligt och tragiskt. Att norrlänningen Persson redan är bortom räddning är tydligt och tragiskt. Lutmarks kommentarsfält på Facebook är ett fyrverkeri av gnistrande foliehattar, folk som är eljest och haverister. Nu börjar det bli tydligt att Palm inte heller är tillräknelig och trovärdig — tragiskt nog för bredvid Lutmark så framstod ju Palm som försiktigt rimlig. Men ju mer Palm skriver och ju mer jag sett av Palms olika framträdanden desto värre. Det är tragiskt. Alltihop. Liv och familjer som går sönder.

Klart att det finns makt som missbrukas och beslut som är felaktiga. Men den konspiratoriska häxbrygd som Family United och Bondeupproret kokar ihop blir bara knäpp. Palm och Lutmark gör sig själva en otjänst, ger tokstollar stöd och förstör för dem som faktiskt behöver hjälp.
2022-11-12, 21:08
Medlem
SpiffTheSpacemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttgrotta
Så socialtjänsten frågade dig om du litade på dem och när du sa nej så blev du av med vårdnaden?
Det låter väldigt långsökt.

Långsökt. Mycket långsökt, till och med. Orimligt långsökt, helt enkelt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in