2022-11-12, 17:55
Medlem
leckerleles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det finns tusentals källor på nätet som visar den nuvarande Ryska mobiliseringen eller från tidigare år visande de förband som nu mobiliserats under övning och utbildning.

2. Jag noterar att någon amatör försökt sig på att rensa google's sökfunktioner från fotografier avseende Rysk mobilisering. Nyttan med detta skulle då vara att lura publik i väst och Ukrainare. Tafatt, billigt och dåligt.

3. Här finns lite fotografier som väl styrker beväpnade till tänderna och "loaded for bear" samt beskriver lite om hur mobilisering fungerar även för folk som er som aldrig fått delta i någon sorts militär verksamhet. https://moderndiplomacy.eu/2022/10/05/the-facts-about-the-mobilization-in-russia/ Broläggningsförband under övning och mobilisering, ursprung TASS.

3.1. Här har du lite fler spekulationer: https://moderndiplomacy.eu/2022/09/23/mobilization-wont-save-russia-from-the-quagmire/

3.2. De här trupperna har de inte ens tillkallat än https://tajmedun.tj/upload/iblock/342/t62_t_650x433.jpg https://gdb.rferl.org/966ccdd8-dd13-40aa-bf08-022ed8c1554e_w408_r1_s.jpg http://ru.siluxgc.com/UploadFiles/2021-01/390/16109340052443845.jpg https://foreignpolicyblogs.com/wp-content/uploads/1025347792.jpg (det här är lite fotografier från internets baksida - svårskrubbat från googles cache utan att helt klippa hela domänen).

4. Angående yta så har ytan egentligen ingen annan betydelse än möjligen att psyka Zelenskij eller Kiev eller Zelenskijs trådhållare. Eftersom du inte har någon militär utbildning överhuvudtaget får du nog läsa lite innantill här: https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_operation#Isserson;_the_factor_of_depth Ryssarna har i princip aldrig varit särskilt fästa vid att hålla terräng sedan 1500-talet utan idkar mobil krigföring oavsett om det är upptakten till slaget vid Moskva, Poltava, Stalingrad eller Borodino som diskuteras. Fästningstänket är någon sorts dumskalle-tänk som bara nazister pysslar med.

5. Bye-bye

1. Okej, men jag har sett massa videos från dom mobiliserade själva, som med sina egna ord klagar på att dom inte får nån utrustning eller väsentlig träning. Vilket jag också har länkat till.

2. De där argumentet håller inte förstår du väl. Så fort du inte hittar källan till dina påstående kan du inte säga att nån ''amatör'' har rensat Google. Det borde till och med du förstå hoppas jag..

4: När går in ett land för att annektera områden, så bör det gå rimligtvis ganska fort, i alla fall om man är ''Stora stygga Ryssland'' som har såå mycket materiell och avancerade militära förband. Men det verkar som att Ryssland visade sitt rätta jag när man märker att deras militära förmåga och deras omotiverade soldater blev en total flopp för Ryssland.
Om dom har så mycket utrustning som du säger, VARFÖR använder dom inte det då för att få slut på kriget och kunna utse sig som vinnare?
Okej, Ryssarna är inte särskilt fästa vid att hålla terräng säger du. Varför annektera man DNR/LHR till att tillhöra Ryssland då?

5. Häpårej..
Citera
2022-11-12, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Kolla på kartorna, det är inte så svårt.
Uppenbarligen är det väldigt svårt.

Citat:
Sanningen svider.
Jag talar inte flytande postmodernism, men du har givetvis rätt till dina känslor.....
Citera
2022-11-12, 17:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Anfall är bästa försvar brukar man säga och det är väl lite så det är i detta fall. Men egentligen tror jag ju inte att Putin trodde att Ukraina skulle anfalla Ryssland. Inte heller att NATO skulle gör det för i så fall hade de inte startat kriget. Risken att det blir krig med NATO har ju ökat tio gånger om på grund av detta krig.
Men visst är Ryssland en paranoid stat. Genom århundraden av erövringar har de fått många fiender och när man har hamnat på Rysslands väg så blir det ju självuppfyllande. Man är så rädd för omvärlden så man måste kriga mot den i preventivt syfte, samtidigt som risken bara ökar att fienden skall slå tillbaka.
Fast ”krig med Nato” är bara en tankefigur i Kremls propaganda. Det kan bara inträffa om Ryssland anfaller ett Nato-land så att artikel 5 aktiveras. Nato är ingen anfalls-allians. det är en tämligen lös sammanslutning av oberoende stater med helt olika agendor. Nato kan inte medvetet ”expandera”, helt enkelt för att det inte finns en central funktion som kan genomföra det.

Den som ändå tror att Stoltenberg & co har någon gemensam Nato-plan kan titta på verkligheten:
- Turkiet väljer att köpa ett LV-system från Ryssland, det uppenbara hotet mot Nato.
- Nato-medlemmarna Turkiet och Grekland ägnar större delen av sin energi åt varandra, och deras förvar speglar detta*.
- Större delen av Nato inser det strategiskt gynnsamma att få två nya medlemmar i norr med starkt flygvapen resp. värnpliktsarme. Trots detta sätter Turkiet stopp för ansökningarna.

*) se PERUNs YT-video om Nato.
Citera
2022-11-12, 18:00
Avslutad
Man måste verkligen tro att Sverige är universums navel för att tro att Ryssland lägger en massa resurser på att påverka opinion just här genom sk rysstroll.

Opinionen i hela Väst är negativ till Ryssland. Inte så negativ som msm vill få oss att tro men dock ganska negativ. Ryssland har inte resurser att påverka alla dessa länders opinioner. Det är snarare så att de västliga regimerna försöjer påverka sina egna hemopinioner.
Citera
2022-11-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag kan helt hålla med dig om att det har stått en massa blaj i tidningarna. Någon "expert" säger att si och så kommer att hända når kriget tar slut, eller Putin är sjuk.

Men det spelar ingen roll. Alla som på denna tråd hävdar att de bara är neutrala och vill få fram sanningen eller ha fred, är känslomässigt på ryssarnas sida. Det går inte att vara neutral i denna konflikt. Det finns kanske ett fåtal som inte bryr sig, men då är de nog inte här och skriver.

På samma sätt under pandemin är man neutral till vaccin, så är man emot det.
Och idiotförklarad av 9 av 10 personer.

Nej svårt att vara neutral i konflikten på samma sätt som pandemin.

Jag håller på Ukraina i kriget.
Men troligen kommer Ryssland att fortsätta bråka så länge dom har ens några soldater som kan hålla i ett gevär.
Skjuta långdistans och drönare.
Citera
2022-11-12, 18:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Kartor på hur folk röstat innan invasionen så klart.

Ja, fram med dem då! För jag kan visa att oppositionsblocket bara vann i de, av rySSland icke ockuperade delarna,av Donesk och Luhansk oblast i parlamentsvalet 2019.

Och att Oppositionsblocket var emot den rySSka annekteringen av Krym och var för ett Ukraina inom 1991 år gränser!

Så inget stöd för en rysk invasion/ockupation/annektering, ens, där ifrån!
Citera
2022-11-12, 18:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nu har jag ingen aning om vad den ryska militärledningen planerar men ser man på kartan så måste Ukraina lämna Donbas eller få sin armé förstörd. Många möjligheter finns att skapa en stor säck som stryps på försörjning genom att spränga alla broar över floden Dniper. Man kan går mot Kiev eller mot Dnipro ifrån två håll och soldater nere i Donbas och Zaporizjzja får kapade försörjningar. Därefter delar man upp säcken med ukrainska soldater i mindre och nöter på och man har en halv miljon vältränade soldater med tung utrustning samt luftunderstöd (flyg, missiler, drönare) att göra detta. Genom att få bort fronten i Kherson har man förenklat mycket. Det ser inte ljust ut för Ukriana så själv hoppas jag på en förhandlingslösning som passar alla och Ukraina måste då gå med på ryssarnas krav.

Min syn på det hela, min åsikt och du är fri att ha en annan med den kommer troligen att kosta ännu fler unga ukrainska män som hade kunnat gjort annat roligt i livet än att dö.
Låt se. Denna säck i Donbas har det talats om sedan i våras, men Ryssland har inte visat någon förmåga eller riktig ambition att genomföra en inringning. Sedan förlorade Ryssland den norra flanken med Izium och Lyman, men du vill ändå hävda att ”Många möjligheter finns att skapa en stor säck” i Donbas.

Har du en egen karta från Kreml där en sådan säck finns? Du kan peka på denna karta:
https://deepstatemap.live/en#8/48.823/37.722
Citera
2022-11-12, 18:06
Medlem
Citat:
Inget med NATO att göra???

Det är ju objektivt sant, att det inte har med nato att göra.

alla länder i europa kan ansöka enligt artikel 10 (ja ink ryssland), det är ett tramsargument bland andra tramsargument som putin och rysstrollmongolerna svängt sig med, har du tröttnat på denazifiering och satanist trollningarna redan?
Citera
2022-11-12, 18:08
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja kanske fel det med av Sovjetunionen där Ukraina ingick. Man blev därimot inbjuden av den afganska regeringen precis som i Syrien. Så du tycker USA:s alla invasioner, ockupationer och militär närvaro på hela planeten är i sin ordning trots att miljoner civila människor dött av eländet, din åsikt. Som jag skrev, Ryssland hade mycket bättre motiv än vad USA har då dom invaderar länder även om det i grunden är fel av båda.
Men Sovjet styrdes även på den tiden från Moskva.
Har Du någon källa på alla de miljoner civila, Du nämnde, som dött?
Det är alltid fel att invadera andra länder oavsett vem som gör det OCH det är alltid den invaderande parten som är ansvarig för eländet! Då som nu...
Stort av dig att anse att Rysslands invasion är lika fel.
Citera
2022-11-12, 18:08
Medlem
Duerfs avatar
Vi behöver bara några fler framgångsrika strategiska omgrupperingar från ryssarna för att hela Ukraina skall vara tömt på ryssar.

Alla vinner.
Citera
2022-11-12, 18:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Reflektion
över Moretex inlägg.
Var och en, även Moretex själv, inser förstås både det osanna och det orimliga i sitt inlägg. Varianter upprepas dag efter dag. Mycket tid och kraft används. Oftast är det verkliga skeendet det motsatta. Fler användare använder samma eller liknande metod.
Sakargumentation med länkar till den verkliga händelserna iogneras eller överprövas omedelbart med "Läs på"
Återkommer ofta. Snömoset kan bara förstås av de som "läst på"

Slutsats.
Det blir tydligare allteftersom att det är en variant på gaslightning som tillämpas.

https://www.google.com/search?client=ms-android-samsung-gs-rev1&sxsrf=ALiCzsYoBgijIHxCNEP5QLEO9xMVQRZJdg:1668 268519457&q=gaslighting+betyder&sa=X&ved=2ahUKEwi1 xPfDgKn7AhWG6CoKHSB0C0gQ7xYoAHoECAcQAQ&biw=320&bih =582&dpr=3.38

Metod?
Valfritt förstås, men jag råder till att inte gå in i debatt.
Så är det. Om Ryssland går framåt så är segern nära. Om Ryssland retirerar från erövrade områden så ar det sund strategi och bara en förberedelse för avgörande motoffensiv.

Moretex lanserade tidigare idag den gamla iden om ”inringning av en säck med UAFs styrkor i Donbas”, helt utan koppling till objektiv verklighet där Ryssland förlorade den norra flanken Izium-Lyman redan i september. Men det spelar ingen roll; han skriver samma till synes insatta inlägg ändå. Rinse and repeat.
Citera
2022-11-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det är alltså väldigt få döda Ryska medborgare. Sedan ska man förstås addera DNR och LNRs förluster och DNRs är mycket väl angivna på nätet.

2. Det är alltså väldigt låga Ryska förluster i förhållande till vad som är känt om Ukrainska förluster.

1. Det finns publika angivelser av siffrorna. Det är mycket lägre än 100k, snarare mindre än 10k avseende Ryska federationens medborgare innan kriget.

2. No more blow-jobs nu va.

1. Du får läsa på om slaget vid Stalingrad, det är riktigt läsvärt.

2. Jag ser att du fortfarande har den där filmen där grisar äter Nazi lik i höger på hjärnan. Den var lite grov men verkar ha funkat som "kamratundervisning i vad som händer ifall man fuskar med krigets regler".

3. Inte alls, Ryska frivilliga i utbrytarrepublikerna är/var inte stupade för Ryska militären. När man lägger ihop de Ryska siffrorna får man samma antal +- 100. Det kan ju vara bilolyckor och liknande.

4. Sluta be om mer.

1. Skaffa ett liv fikus. Försök inte klä ut dig till brud och fuck off. Dick-lover.

2. Bye-bye

Nu ljuger du igen ditt stolpskott.
Ni har ca 10000 döda? i Vilken värld då?
Era skadade och döda är över 100 000 det vet du själv fast du spelar bara idiot. Du kanske trivs med det ?
Måste svida något så otroligt att din kära älskade putin gjort bort sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in