2022-11-12, 17:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Naturligtvis är jag medveten och och om statens cyberförsvar men även dom behöver en alternativ bild om denna konflikt, det gäller allas vår säkerhet och fortsatta välstånd i vårt land och då kan man inte låta Whasington helt styra agendan hur imponerande man än tycker USA är.

NATO-lobbyn väldigt stark i Sverige. Det enda motståndet mot medlemskap var sossarna men när även de gav sig så var det klart. Vi var ju redan inofficiellt medlemmar av NATO sedan innan men nu kommer det bli officiellt. Att yttrandefriheten drabbas bryr sig inte NATO-lobbyn om. De förstår inte vikten av ett demokratiskt Sverige.
Citera
2022-11-12, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Om du syftar på "Oppositionsblocket" så var de framgångsrika i parlamentsvalet 2019 i de icke ockuperade delar av Luhansk och Donesk oblaster.

Men partiet fördömde den ryska annekteringen av Krym och vill se ett Ukraina med 1991 års gränser.

Så vilka kartor syftar du på? Ryska fantasikartor med, påstådda, sk. "resultat" i de påtvingade sk. "folkomröstningarna"?

Kartor på hur folk röstat innan invasionen så klart.
Citera
2022-11-12, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Även Ryssland invaderade Afghanistan så den jämförelsen är rent korkad.
På länken här kan Du se skillnaden mellan Rysslands invasion av Ukraina och USAs i Irak!
Ja kanske fel det med av Sovjetunionen där Ukraina ingick. Man blev därimot inbjuden av den afganska regeringen precis som i Syrien. Så du tycker USA:s alla invasioner, ockupationer och militär närvaro på hela planeten är i sin ordning trots att miljoner civila människor dött av eländet, din åsikt. Som jag skrev, Ryssland hade mycket bättre motiv än vad USA har då dom invaderar länder även om det i grunden är fel av båda.
Citera
Medlem
Jag låg lite fel i mina beräkningar av Horbög-imperiets förluster. Jag kände att eliminerade bögar låg runt 680 men siffran blev mycket bättre, hela 810 kan inte längre fortsätta sina onda gärningar.

Enorma förluster i material. 24 tanks, 34 bepansrade fordon, 12 artillerisystem är siffror som sticker ut.

Hela arméer med sexualförbrytare utplånas i så snabb takt att Imperiets styrkor inte kommer att räcka längre än till nästa sommar. Sedan är det slut på bögeriet.

Det kan bli ett lugnare dygn nu tillfälligt men jag återkommer när jag justerat min avancerade... ....beräkningsmodell
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Samma fråga har jag själv ställt mig och min slutsats är följande. Ryssland hade inget val. Det är mycket vi inte känner till. Jag har läst en hel del om att Ukraina med uppbackning av USA/NATO förberedde attacker mot de etniska ryssarna i Donbass. Dagar innan 2022-02-24 så intensifierades de ukrainska attackerna ordentligt. Många påstår att det var därför som Biden med några dagars mellanrum kunde pricka in invasionen. Just därför att USA provocerade fram den och visste att Ryssland inte skulle ha något alternativ.

Ryssland bör inte frysa denna konflikt eftersom de inte håller på att förlora. Ryssland är bara väldigt trögrörligt. De var naiva i början och trodde de skulle få Kiev att falla på några dagar/veckor. När denna plan misslyckades satte man igång plan B, dvs att annektera de ryssvänliga östra territorierna. När marken frusit sig stabil så att militärfordonen kan röra sig fritt om någon månad och när de mobiliserade styrkorna är på plats så kommer Rysslands riktiga offensiv sätta igång.

Man hade i Ryssland en naiv förhoppning om att kunna lösa denna konflikt utan att ta i med hårdhandskarna. De tog lång tid innan man förstod att detta inte skulle funka. Det är det jag menar med att Ryssland är trögrörligt. De kunde slå ut Ukrainas elförsörjning redan i februari 2022 men det tog till nu för att de ska göra det. Slutligen kommer Ryssland att vinna och det är inte långt kvar. Tyvärr kommer många liv offras men det är Ukrainas fel som gick på Västs propaganda att detta är ett krig man kan vinna. USA har absolut inga problem med att vända klacken och be Ukraina klara sig själva. De har gjort det förut och det vore inget nytt för dem. Ukraina har låtit sig utnyttjas ordentligt.

Rysslands attack på Ukraina har inget med NATO eller de östra delarna av Ukraina att göra. Det är först och främst en fråga om Krim-halvön.

Truppuppbyggnaden hade pågått i åtminstone 6 månader innan de anföll. Att det var lite oroligt i Donbass dagen före är rent skitsnack.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han saknar sina villor i Italien och en sak förstår han nog. Att han får stanna i Ryssland resten av sitt liv då det säkert kommer riktas anklagelser om krigsbrott mot honom då han hetsat för folkmord. Mellan raderna är han kritisk mot Putin men deras öden är sammanflätade. De tillhör båda den förlorande sidan. Båda kommer begäras utlämnade till krigsbrottstribunaler om Ryssland får ett civiliserat styre.
Det är klart att Sokolyov och Simonyan fattar att ukrainarna över lag hatar Ryssland, om inte före så definitivt efter invasionen. Likaså vet de naturligtvis hur resonemanget går i det väst de vill ha, men ändå utåt föraktar. Men om man byggt hela sin karriär på nationalistisk propaganda så finns det ingen enkel väg bakåt.

Sedan utesluter jag inte alls att Sokolyov faktiskt vill underkuva Ukraina och ”demonen Zelenskyj”, även till priset av en generation av hat från det ukrainska folket. Men jag tror att det är en kluven Dr Evil.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Upp är ned, krig är fred, lögn är sanning hos Kremls megafoner.

Lustig variant på ”försvarskrig” där man invaderar och annekterar 4 provinser i sitt grannland. Jag har nog missat flera avsnitt. Men om du bara ger dig till tåls kanske Putin förlänger sitt ”försvarskrig” och annekterar Gotland. Då kan du ta färjan till ditt nya hemland.

Anfall är bästa försvar brukar man säga och det är väl lite så det är i detta fall. Men egentligen tror jag ju inte att Putin trodde att Ukraina skulle anfalla Ryssland. Inte heller att NATO skulle gör det för i så fall hade de inte startat kriget. Risken att det blir krig med NATO har ju ökat tio gånger om på grund av detta krig.
Men visst är Ryssland en paranoid stat. Genom århundraden av erövringar har de fått många fiender och när man har hamnat på Rysslands väg så blir det ju självuppfyllande. Man är så rädd för omvärlden så man måste kriga mot den i preventivt syfte, samtidigt som risken bara ökar att fienden skall slå tillbaka.
Citera
2022-11-12, 17:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Rysslands attack på Ukraina har inget med NATO eller de östra delarna av Ukraina att göra. Det är först och främst en fråga om Krim-halvön.

Truppuppbyggnaden hade pågått i åtminstone 6 månader innan de anföll. Att det var lite oroligt i Donbass dagen före är rent skitsnack.

Inget med NATO att göra???
Citera
2022-11-12, 17:50
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Hunden dog av brustet hjärta - i sorg över sin älskade familjs död.

Hur kan ryssarna vara så elaka?

Skitfolk. Varenda ukrainsk katt eller hund är i mina ögon mer värd än 1000 Z-orcher.
Citera
2022-11-12, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ryssland var tvungna att agera för att sikt inte förlora Krim. Om inte så hade Ukraina fortsatt att bygga upp sin militära förmåga med hjälp av väst och till slut hade dom kunnat ta tillbaka Krim relativt lätt.

Krim är det som absolut viktigtast för Russki.

Ja det är också en viktig aspekt. Redan när Ryssland annekterade Krim så hade man så att säga målat in sig i ett hörn. Detta krig är väl delvis ett sätt att försöka reparera skadan, men hittills har det bara blivit värre. Hade man lyckats få Zelesnky att kapitulera så hade man kanske kunna komma till ett annat läge.
Citera
2022-11-12, 17:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukrainsk soldat kommer hem till sin farmor i Kherson.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1591473200994652160
Citera
2022-11-12, 17:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Den här tanten ger inte blommor till soldaterna, hon ger dem ammunition istället! Praktisk inställning.
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1591417212459442178

Jag tror inte att rySSarna förstod vilken nation de gjorde sin storinvasion 2022 emot!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in