Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Jag skrev att Ryssland befann sig i en prekär situation och var därför tvungen att agera men var det rimligt att Ryssland gick in 2021? Kunde inte ha väntat ett par år till? Jag tror att misstaget som Ryssland gjorde var att de var för ivriga. Ryssland kunde ha fortsatt fryst konflikten i ett par år till vilket skulle ge Ryssland mer tid att bygga upp sitt försvar. Men som sagt. Jag vet inte vilken information som Ryssland har. De kanske ansåg det rimligt. Hur som helst vinner Ryssland inte det här kriget och någonstans måste de frysa konflikten eftersom de annars riskerar att förlora allt.
Kina befinner sig naturligtvis i en betydligt bättre situation än Ryssland men någonstans måste Kina plocka Taiwan. I synnerhet eftersom USA ägnar mycket tid åt att beväpna Taiwan. På tio års sikt kanske USA bygger baser i Taiwan. Kina måste då slå till innan så sker. Kina lägger dock minimala resurser på sitt försvar. Vi talar om 1.3% av BNP. Externa västerländska källor talar om 1.7% av BNP. Det mesta av Kinas resurser plöjs ned i primärt modernisering och då framförallt materialutveckling. Skillnaden mellan att ta Taiwan och Ukraina är dock milsvid. Taiwan är marginellt större än Luhansk samt att det är en ö - vilket betyder att Kina kan isolera ön. Problemet är bara att Kina - trots alla sina vapen inte har utkämpat ett krig på över 40 år. Vidare är inte kineserna beredda på ett kallt krig med USA och EU. Trots allt har Kina långsiktiga ekonomiska mål.
Men som sagt. Vad skulle Ryssland ha gjort annars? Från deras perspektiv kanske inte det fanns så många valmöjligheter än att invadera Ukraina men Ryssland har uppenbarligen inte lyckats att nå sina mål och nu trycker Ukraina tillbaka ryssarna. När allt kommer omkring kanske det hade varit bättre för Ryssland att vänta tills de var redo.
Samma fråga har jag själv ställt mig och min slutsats är följande. Ryssland hade inget val. Det är mycket vi inte känner till. Jag har läst en hel del om att Ukraina med uppbackning av USA/NATO förberedde attacker mot de etniska ryssarna i Donbass. Dagar innan 2022-02-24 så intensifierades de ukrainska attackerna ordentligt. Många påstår att det var därför som Biden med några dagars mellanrum kunde pricka in invasionen. Just därför att USA provocerade fram den och visste att Ryssland inte skulle ha något alternativ.
Ryssland bör inte frysa denna konflikt eftersom de inte håller på att förlora. Ryssland är bara väldigt trögrörligt. De var naiva i början och trodde de skulle få Kiev att falla på några dagar/veckor. När denna plan misslyckades satte man igång plan B, dvs att annektera de ryssvänliga östra territorierna. När marken frusit sig stabil så att militärfordonen kan röra sig fritt om någon månad och när de mobiliserade styrkorna är på plats så kommer Rysslands riktiga offensiv sätta igång.
Man hade i Ryssland en naiv förhoppning om att kunna lösa denna konflikt utan att ta i med hårdhandskarna. De tog lång tid innan man förstod att detta inte skulle funka. Det är det jag menar med att Ryssland är trögrörligt. De kunde slå ut Ukrainas elförsörjning redan i februari 2022 men det tog till nu för att de ska göra det. Slutligen kommer Ryssland att vinna och det är inte långt kvar. Tyvärr kommer många liv offras men det är Ukrainas fel som gick på Västs propaganda att detta är ett krig man kan vinna. USA har absolut inga problem med att vända klacken och be Ukraina klara sig själva. De har gjort det förut och det vore inget nytt för dem. Ukraina har låtit sig utnyttjas ordentligt.