2022-11-12, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Du har helt rätt men glöm inte följande. Många av användarna inne i denna tråd som framstår som infantila, nyttiga idioter, kan inte se hela bilden mm. är egentligen MSB-troll. Inte många forum kvar i Sverige där man kan diskutera Ukraina invasionen så all deras energi läggs på denna tråd. Det var just i detta syfte som sossarna satte ihop MSB. Inget nytt att den röda djupa staten inte ser välvilligt på en öppen diskussion. Censur eller försök att styra opinionen överallt i samhället idag precis som du skrev.

Underskatta inte statens inblandning.
Naturligtvis är jag medveten och och om statens cyberförsvar men även dom behöver en alternativ bild om denna konflikt, det gäller allas vår säkerhet och fortsatta välstånd i vårt land och då kan man inte låta Whasington helt styra agendan hur imponerande man än tycker USA är.
Citera
2022-11-12, 17:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Se kartor på hur man röstat senaste decenniet i Ukraina.
Om du syftar på "Oppositionsblocket" så var de framgångsrika i parlamentsvalet 2019 i de icke ockuperade delar av Luhansk och Donesk oblaster.

Men partiet fördömde den ryska annekteringen av Krym och vill se ett Ukraina med 1991 års gränser.

Så vilka kartor syftar du på? Ryska fantasikartor med, påstådda, sk. "resultat" i de påtvingade sk. "folkomröstningarna"?
Citera
2022-11-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag skrev att Ryssland befann sig i en prekär situation och var därför tvungen att agera men var det rimligt att Ryssland gick in 2021? Kunde inte ha väntat ett par år till? Jag tror att misstaget som Ryssland gjorde var att de var för ivriga. Ryssland kunde ha fortsatt fryst konflikten i ett par år till vilket skulle ge Ryssland mer tid att bygga upp sitt försvar. Men som sagt. Jag vet inte vilken information som Ryssland har. De kanske ansåg det rimligt. Hur som helst vinner Ryssland inte det här kriget och någonstans måste de frysa konflikten eftersom de annars riskerar att förlora allt.

Kina befinner sig naturligtvis i en betydligt bättre situation än Ryssland men någonstans måste Kina plocka Taiwan. I synnerhet eftersom USA ägnar mycket tid åt att beväpna Taiwan. På tio års sikt kanske USA bygger baser i Taiwan. Kina måste då slå till innan så sker. Kina lägger dock minimala resurser på sitt försvar. Vi talar om 1.3% av BNP. Externa västerländska källor talar om 1.7% av BNP. Det mesta av Kinas resurser plöjs ned i primärt modernisering och då framförallt materialutveckling. Skillnaden mellan att ta Taiwan och Ukraina är dock milsvid. Taiwan är marginellt större än Luhansk samt att det är en ö - vilket betyder att Kina kan isolera ön. Problemet är bara att Kina - trots alla sina vapen inte har utkämpat ett krig på över 40 år. Vidare är inte kineserna beredda på ett kallt krig med USA och EU. Trots allt har Kina långsiktiga ekonomiska mål.

Men som sagt. Vad skulle Ryssland ha gjort annars? Från deras perspektiv kanske inte det fanns så många valmöjligheter än att invadera Ukraina men Ryssland har uppenbarligen inte lyckats att nå sina mål och nu trycker Ukraina tillbaka ryssarna. När allt kommer omkring kanske det hade varit bättre för Ryssland att vänta tills de var redo.

Varför Ryssland valde just denna tidpunkt för invasionen är ju inte lätt att veta. Men det hade gått 8 år nästan på dagen sedan man startade det hela 2014. Det var också precis efter att vinter OS i Sotji hade avslutats, detta år 2022 var det Kina. Jag tror detta hade en viss symbolisk betydelse. Det gick ju bra när man annekterade Krim och man hoppades att man skulle få samma lycka igen.

Men sedan fanns det säkert ett antal andra orsaker, som att Ukraina allt mer integrerades i väst och att deras militära styrka ökade. Ryssland själva hade börjat få en del ekonomiska motgångar som en följd av covid-pandemin. Putin själv började bli lite till åren.

Så jag tror helt enkelt att man inte tyckte att man kunde vänta längre.
Citera
2022-11-12, 17:37
Medlem
Citat:
Du har helt rätt men glöm inte följande. Många av användarna inne i denna tråd som framstår som infantila, nyttiga idioter, kan inte se hela bilden mm. är egentligen MSB-troll. Inte många forum kvar i Sverige där man kan diskutera Ukraina invasionen så all deras energi läggs på denna tråd. Det var just i detta syfte som sossarna satte ihop MSB. Inget nytt att den röda djupa staten inte ser välvilligt på en öppen diskussion. Censur eller försök att styra opinionen överallt i samhället idag precis som du skrev.

Underskatta inte statens inblandning.

Stora ord från någon som inte förstår demokrati, tror att Ryssland har rätt att bruka våld för att ta över en annat lands territorium samt tror på allt som kommer från Kreml.
Besök din läkare, samt ta en kurs i källkritik.
Citera
2022-11-12, 17:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hunden Krym överlevde i ruinerna när alla människor i familjen dog. Nu har Krym också dött.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1591425357739163649

Han dog väl av sorg, stackarn!
Citera
2022-11-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det var intressant:

Dvs, om det stämmer.
Brittiska tidningar är helt otroliga, ryssarna fortsätter att mala på tills Kiev viker sig. Hela Putins och Rysslands framtid är nu beroende av det och kraft har man att genomföra sina mål. Brittterna har ingen kraft kvar för något utan borde ta hand om sin ekonomi istället för att leka stormakt.
Citera
2022-11-12, 17:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Detta är inte ett erövringskrig från Rysslands sida utan ett försvarskrig. Förstår du inte det har du missat många avsnitt ur serien.
Upp är ned, krig är fred, lögn är sanning hos Kremls megafoner.

Lustig variant på ”försvarskrig” där man invaderar och annekterar 4 provinser i sitt grannland. Jag har nog missat flera avsnitt. Men om du bara ger dig till tåls kanske Putin förlänger sitt ”försvarskrig” och annekterar Gotland. Då kan du ta färjan till ditt nya hemland.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Panikreträtt. Verkar som ett hundratal ryssar tog av sig uniformen och simmade över ett vattendrag. Skulle gissa några drunknade antagligen eller frös ihjäl.

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1591436085426802688?t=RmErz5d3goMevbFVtWjflA&s=19
Citera
Avslutad
Citat:
Jag skrev att Ryssland befann sig i en prekär situation och var därför tvungen att agera men var det rimligt att Ryssland gick in 2021? Kunde inte ha väntat ett par år till? Jag tror att misstaget som Ryssland gjorde var att de var för ivriga. Ryssland kunde ha fortsatt fryst konflikten i ett par år till vilket skulle ge Ryssland mer tid att bygga upp sitt försvar. Men som sagt. Jag vet inte vilken information som Ryssland har. De kanske ansåg det rimligt. Hur som helst vinner Ryssland inte det här kriget och någonstans måste de frysa konflikten eftersom de annars riskerar att förlora allt.

Kina befinner sig naturligtvis i en betydligt bättre situation än Ryssland men någonstans måste Kina plocka Taiwan. I synnerhet eftersom USA ägnar mycket tid åt att beväpna Taiwan. På tio års sikt kanske USA bygger baser i Taiwan. Kina måste då slå till innan så sker. Kina lägger dock minimala resurser på sitt försvar. Vi talar om 1.3% av BNP. Externa västerländska källor talar om 1.7% av BNP. Det mesta av Kinas resurser plöjs ned i primärt modernisering och då framförallt materialutveckling. Skillnaden mellan att ta Taiwan och Ukraina är dock milsvid. Taiwan är marginellt större än Luhansk samt att det är en ö - vilket betyder att Kina kan isolera ön. Problemet är bara att Kina - trots alla sina vapen inte har utkämpat ett krig på över 40 år. Vidare är inte kineserna beredda på ett kallt krig med USA och EU. Trots allt har Kina långsiktiga ekonomiska mål.

Men som sagt. Vad skulle Ryssland ha gjort annars? Från deras perspektiv kanske inte det fanns så många valmöjligheter än att invadera Ukraina men Ryssland har uppenbarligen inte lyckats att nå sina mål och nu trycker Ukraina tillbaka ryssarna. När allt kommer omkring kanske det hade varit bättre för Ryssland att vänta tills de var redo.

Samma fråga har jag själv ställt mig och min slutsats är följande. Ryssland hade inget val. Det är mycket vi inte känner till. Jag har läst en hel del om att Ukraina med uppbackning av USA/NATO förberedde attacker mot de etniska ryssarna i Donbass. Dagar innan 2022-02-24 så intensifierades de ukrainska attackerna ordentligt. Många påstår att det var därför som Biden med några dagars mellanrum kunde pricka in invasionen. Just därför att USA provocerade fram den och visste att Ryssland inte skulle ha något alternativ.

Ryssland bör inte frysa denna konflikt eftersom de inte håller på att förlora. Ryssland är bara väldigt trögrörligt. De var naiva i början och trodde de skulle få Kiev att falla på några dagar/veckor. När denna plan misslyckades satte man igång plan B, dvs att annektera de ryssvänliga östra territorierna. När marken frusit sig stabil så att militärfordonen kan röra sig fritt om någon månad och när de mobiliserade styrkorna är på plats så kommer Rysslands riktiga offensiv sätta igång.

Man hade i Ryssland en naiv förhoppning om att kunna lösa denna konflikt utan att ta i med hårdhandskarna. De tog lång tid innan man förstod att detta inte skulle funka. Det är det jag menar med att Ryssland är trögrörligt. De kunde slå ut Ukrainas elförsörjning redan i februari 2022 men det tog till nu för att de ska göra det. Slutligen kommer Ryssland att vinna och det är inte långt kvar. Tyvärr kommer många liv offras men det är Ukrainas fel som gick på Västs propaganda att detta är ett krig man kan vinna. USA har absolut inga problem med att vända klacken och be Ukraina klara sig själva. De har gjort det förut och det vore inget nytt för dem. Ukraina har låtit sig utnyttjas ordentligt.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hunden Krym överlevde i ruinerna när alla människor i familjen dog. Nu har Krym också dött.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1591425357739163649

Hunden dog av brustet hjärta - i sorg över sin älskade familjs död.

Hur kan ryssarna vara så elaka?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Den här tanten ger inte blommor till soldaterna, hon ger dem ammunition istället! Praktisk inställning.
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1591417212459442178
Citera
2022-11-12, 17:43
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Ryssland var tvungna att agera för att sikt inte förlora Krim. Om inte så hade Ukraina fortsatt att bygga upp sin militära förmåga med hjälp av väst och till slut hade dom kunnat ta tillbaka Krim relativt lätt.

Krim är det som absolut viktigtast för Russki.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in