2022-11-12, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Propagerat för Ryssland gör jag inte.

Jag vill bara ge en verklighetsbaserad bild.
Vad som egentligen händer.
I media när man läser första sidorna när man handlar.
”Putins jättefiasko” Putins nederlag”
”då förlorar Ryssland kriget”
Ukrainas stora framgång ”
Osv osv osv….
Så har det ståt jättelänge nu.

Jag vill se vad som verkligen händer.

Men det är svårt att få en ärlig bild om hur det verkligen går.

Jag kan helt hålla med dig om att det har stått en massa blaj i tidningarna. Någon "expert" säger att si och så kommer att hända når kriget tar slut, eller Putin är sjuk.

Men det spelar ingen roll. Alla som på denna tråd hävdar att de bara är neutrala och vill få fram sanningen eller ha fred, är känslomässigt på ryssarnas sida. Det går inte att vara neutral i denna konflikt. Det finns kanske ett fåtal som inte bryr sig, men då är de nog inte här och skriver.
Citera
2022-11-12, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det är du som är kvar i medeltiden.
Jag sa i get om filket hemma i ryssland. Folket bryr sig om att deras söner bröder männdör i ett krig som idioten putin beordrat. Putin skiter fullständigt i sina soldater. Hade han brytt sig hade han lagt av för länge sen. Det bör även du förstå.

Gäller inte det alla ledare? Gråter Biden när amerikaner dör?
Citera
2022-11-12, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Se kartor på hur man röstat senaste decenniet i Ukraina.

Kan du visa oss kartorna är du snäll
Citera
2022-11-12, 17:22
Medlem
Citat:
Gäller inte det alla ledare? Gråter Biden när amerikaner dör?

Ingen aning vad han gör. Varför drar du in andra?
Detta handlar om putin och hans krig i Ukraina. Försöker du slingra dig igen?
Citera
2022-11-12, 17:23
Medlem
Citat:
Kolla på kartorna, det är inte så svårt.

Sanningen svider.

Visa oss dom.
Citera
2022-11-12, 17:23
Medlem
Citat:
Gör som Elon Musk gjorde

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ryssarna retirerade inte ut från Cherson, de flydde nakna.
Troligen en chans att komma undan en säker död.
Lämnar man vapen och utrustning så tänker man nog försöka fly kriget.
Min tolkning, gör gärna er egen summering av vad man ser.

https://www.youtube.com/watch?v=h44hITGLPwg&ab_channel=Espreso.TV

Ja inte retirerade ryzzarna de flydde i full panik. Tydliga bevis på det i videon.
Empiri verkligheten är en bra och sann metod. Gäller sedan gammalt.
Citera
2022-11-12, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Kan du visa oss kartorna är du snäll

Elon Musk har redan visat Världen en del av dem. Sök lite själv.
Citera
2022-11-12, 17:28
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Kolla på kartorna, det är inte så svårt.

Sanningen svider.

Vilka kartor? Vad vill du säga? Länka, är du snäll.
Citera
2022-11-12, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ja inte retirerade ryzzarna de flydde i full panik. Tydliga bevis på det i videon.
Empiri verkligheten är en bra och sann metod. Gäller sedan gammalt.

Det kan ju vara en kombination. Man drar tillbaka huvudstyrkan under ordnade former och lämnar kvar en del sämre trupper bara för att hålla ställningarna under reträtten. Något sådant var det förmodligen i det här fallet. Man offrade några tusen man Det är ju nästan omöjligt att alla kan göra en gemensam ordnad reträtt när man är under beskjutning.
Citera
2022-11-12, 17:29
Medlem
Citat:
Ryssland hade inte lyxen att vänta så som Kina har. Enkelt.
Jag skrev att Ryssland befann sig i en prekär situation och var därför tvungen att agera men var det rimligt att Ryssland gick in 2021? Kunde inte ha väntat ett par år till? Jag tror att misstaget som Ryssland gjorde var att de var för ivriga. Ryssland kunde ha fortsatt fryst konflikten i ett par år till vilket skulle ge Ryssland mer tid att bygga upp sitt försvar. Men som sagt. Jag vet inte vilken information som Ryssland har. De kanske ansåg det rimligt. Hur som helst vinner Ryssland inte det här kriget och någonstans måste de frysa konflikten eftersom de annars riskerar att förlora allt.

Kina befinner sig naturligtvis i en betydligt bättre situation än Ryssland men någonstans måste Kina plocka Taiwan. I synnerhet eftersom USA ägnar mycket tid åt att beväpna Taiwan. På tio års sikt kanske USA bygger baser i Taiwan. Kina måste då slå till innan så sker. Kina lägger dock minimala resurser på sitt försvar. Vi talar om 1.3% av BNP. Externa västerländska källor talar om 1.7% av BNP. Det mesta av Kinas resurser plöjs ned i primärt modernisering och då framförallt materialutveckling. Skillnaden mellan att ta Taiwan och Ukraina är dock milsvid. Taiwan är marginellt större än Luhansk samt att det är en ö - vilket betyder att Kina kan isolera ön. Problemet är bara att Kina - trots alla sina vapen inte har utkämpat ett krig på över 40 år. Vidare är inte kineserna beredda på ett kallt krig med USA och EU. Trots allt har Kina långsiktiga ekonomiska mål.

Men som sagt. Vad skulle Ryssland ha gjort annars? Från deras perspektiv kanske inte det fanns så många valmöjligheter än att invadera Ukraina men Ryssland har uppenbarligen inte lyckats att nå sina mål och nu trycker Ukraina tillbaka ryssarna. När allt kommer omkring kanske det hade varit bättre för Ryssland att vänta tills de var redo.
Citera
2022-11-12, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Reflektion
över Moretex inlägg.
Var och en, även Moretex själv, inser förstås både det osanna och det orimliga i sitt inlägg. Varianter upprepas dag efter dag. Mycket tid och kraft används. Oftast är det verkliga skeendet det motsatta. Fler användare använder samma eller liknande metod.
Sakargumentation med länkar till den verkliga händelserna iogneras eller överprövas omedelbart med "Läs på"
Återkommer ofta. Snömoset kan bara förstås av de som "läst på"

Slutsats.
Det blir tydligare allteftersom att det är en variant på gaslightning som tillämpas.

https://www.google.com/search?client=ms-android-samsung-gs-rev1&sxsrf=ALiCzsYoBgijIHxCNEP5QLEO9xMVQRZJdg:1668 268519457&q=gaslighting+betyder&sa=X&ved=2ahUKEwi1 xPfDgKn7AhWG6CoKHSB0C0gQ7xYoAHoECAcQAQ&biw=320&bih =582&dpr=3.38

Metod?
Valfritt förstås, men jag råder till att inte gå in i debatt.
Det är den enkla sanningen eller påstår du att Ukraina inte beskjuter Doneskt eller förstörde stora delar av Mariupol? Du menar att folket där ljuger och även bilder och filmer? Du ser väl nyheterna i västmedia nu tex. att folk dansar i Kherson? Är det sant eller lögn? Att ryssarna evakuerade staden på folk nämns inte. Inte heller att många ukrainare flydde norrut då ryssarna tog staden och bara en bråkdel är nu tillbaka eftersom det numera är ryskt territorium som enligt rysk konstitution ska tas tillbaka.

Har du överhuvudtaget sett en video ifrån Doneskt, Mariupol eller Kherson där folk pratar om att vilja tillhöra Ryssland och varför?

Naturligtvis är det valfritt att bemöta mig och gör ni det inte så bryr jag mig inte mycket om det. Jag spottar ur mig mina åsikter och min sanning som baseras på många fler källor än dina och västs statsmedia. Ett tips är ju att ta en titt på vad asiatiska länder skriver om ni är allergiska mot rysk media.
Citera
2022-11-12, 17:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Hunden Krym överlevde i ruinerna när alla människor i familjen dog. Nu har Krym också dött.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1591425357739163649
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in