2022-11-09, 22:34
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Hej mina kära medmänniskor, jag ska snart börja avtjäna ett straff på 6 månader på en klass 2 anstalt. Har någon av er nåt bra tips på hur man gör för att lyckas få med sig en iphone dit in? Antar att det är ganska kört men tänkte kolla ändå.

Hur fungerar visiteringen? Är det att klä av sig helt naken och bli pillad i röven eller finns det någon möjlighet där att lyckas smuggla in den?

Förra gången jag satt inne så lyckades jag smuggla in en 5a svart afghan genom att trycka upp den under läppen som en snus samtidigt som jag hade med mig en dosa lös. Dosan fick jag ej ta in men dom var schyssta och lät mig behålla "prillan" jag redan stoppat i munnen.

Du går oftast igenom en båge så trycka upp en iphone i röven går inge vidare 😁 däremot finns de mini mobiler idag på typ 40g och små ... sen en kort laddsladd ... men ja du blir avstripad och genomgången .

Pm
Citera
2022-11-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brudan
När jag satt inne 1,5 år sedan fanns det multivitaminer man kunde köpa i kiosken. Kostade väl 120 kr för 60 tabletter eller något sånt. Men nu kanske de tagit bort det, då kiosken skulle minimeras. Detta var på anstalten Borås.
Jag kan konstatera att inga multivitaminer eller något i den stilen finns på Borås anstalten. När jag var där i förra året så fanns där knappt ett skit förutom några enstaka sorters snus och 3-4 olika cigg sen 3 läsk sorter och samma med chips och godis extremt dåligt utbud dvs.
Citera
2022-11-11, 21:33
Medlem
Mr-Kristers avatar
Kumla Omvårdnad

Rätt stort rum, sjukhussäng på hjul i mitten. Inget gym. Maten kom i plastlådor igen.(+ att det skedde mycket gott bakande på avd)
Personalen började med att förklara att det här är så bra det blir på kumla, tillåt mig att tvivla tänkte jag skeptiskt, men det skulle visa sig stämma. Marjoriteten av gubbarna här va 100%. Det fanns allt från unga cancerpatienter och medelålders utmattade värdetransportsrånare, till småsenila äldre. Och så jag förstås.

Mycket av Omvårdnad kretsade kring möten, 2 gånger i veckan var det möte mellan fångarna. Ett återkommande ämne var Machmud och hans tedrickande, eftersom Machmud drack 10+ sockerbitar till sitt te, och drack flera koppar te om dagen så tog sockret slut. Personalen vägrade fylla på så ofta, så alla var småsura och skällde på Machmud, varje möte.

Det fanns ingen arbetsplikt här, utan istället fick man gå behandling, terapi eller om man ville lägga pussel t ex. Fylla i konturer med krita var också ett alternativ!

Det fanns ingen anledning att bråka här, men att dra ner plomberingen till brandvarnaren var för kul för att sluta med, lite busig måste va ju va på kåken. Blev en del skäll och möten med vakter och kvinsp, men det fick tiden att gå. Till slut så tröttnade kvinspen på mig och sa "Du är inte sjuk, hejdå!"
Och så var det av till nästa avdelning. En av Kumlas säkerhetsavdelningar...

Edit: Hade fel. Det fanns ett litet rehab gym. En stor boll och en motionscykel typ
Senast redigerad av Mr-Krister 2022-11-11 kl. 21:43.
Citera
2022-11-12, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrmrhmmhmm
Jag kan konstatera att inga multivitaminer eller något i den stilen finns på Borås anstalten. När jag var där i förra året så fanns där knappt ett skit förutom några enstaka sorters snus och 3-4 olika cigg sen 3 läsk sorter och samma med chips och godis extremt dåligt utbud dvs.

Tyvärr så ändrades kioskens utbud rejält precis när jag klassades ner. Väldigt tråkigt. Kiosken var bra innan. Det var bra gym och man kunde köpa tonfisk, propud etc.
Citera
2022-11-12, 13:08
Medlem
Mr-Kristers avatar
Kumla Säkerhetsavdelning

Får följa några steg bakom en vacker och vältränad vakt, som vickar förföriskt på rumpan, och hennes kollega. Efter en angenäm promenad är jag framme i det nya huset. Hinner knappt gå in på rummet innan det börjar smälla från en annan cell. Skrik, bråk, larm. P50. Vid det här laget har jag varit med om kanske 15 P50 så det är inget nytt, men fortfarande en speciell grej med P-50. Inlåsningen var kort, Inte som tidigare då det tagit 3-4 dagar. Fick senare höra att en grabb slagit sönder sitt rum och blev släpad till isol.

När inlåsningen är över så knackar en butlerliknande arab på och frågar om han får en cola, den ska jag ha själv svarar jag. Ok, kom och hälsa på grabbarna säger han då. Folket här ser lite medtagna ut, som om dom varit inblandade i action så att säga. Frågar en av grabbarna enskilt vad det här är för ställe och han svarar att det är en säkerhetsavdelning. En plats där man hamnar efter att antingen ha råkat ut för saker, eller gjort saker mot andra. Han varnar mig för att det är en farlig plats, främst eftersom många offer letar efter andra att ge sig på i sin tur. Nivån och insatserna är höga här. Det enda som skiljer avdelningen åt i övrigt är att här finns en musikstudio, ett tvätteri, och maten lagas av fångarna.

Avdelningens rockstjärna är en medelålders kurdisk man. Ett roligt exempel på detta är när han tycker sig bli serverad för få rödbetor och säger "Du behöver inte ge mig fler skivor än så, bara för att jag är jag. Förstår du?" Grabben som serverar smälter till en vattenpöl och jag har aldrig sett så osmakligt mycket rödbetor på en tallrik i hela mitt liv.

Får här mitt första officiella fan, Robert. En yngre grabb som hälsar på varje dag och upprepar sin egen teatertolkning av hur det gick till när jag åkte dit för mitt brott. Jag säger åt honom att jag har gjort varje fel som går att göra, förutom sexuella grejer. "Jag vet, du hade aldrig överlevt här isåfall" svarar han. Jag förstår instinktivt att han talar sanning. Brr.

Vid det här laget vill jag bara får tiden att gå och håller mig inne på avdelningen, vill inte ut på promenad. Robert försöker tjata med mig ut men jag har en olustig känsla och vägrar. Efter en tids tjat så går Robert in i min cell och börjar "skojslåss" med mig. Jag slår tillbaka på samma nivå och det slutar kanske lite hårdare än det började. Vi blir särade åt i alla fall och ingen skada skedd. Men jag minns hur glad jag var över att den grejen hände i min cell och inte ute på promenaden, som det hade gjort om jag gått med honom ut. Vem vet hur det hade slutat.

När Robert muckar så blir han utsatt för riktigt tunga grejer. Jag lyssnar på avstånd men lägger mig inte i. Robert kommer in i min cell, rödgråten och börjar prata med sig själv i min spegel. "Hela jävla avdelningen va med på det..." Säger han och rusar sen ut. Det var sista gången jag såg Robert.

Tiden fördrivs med att spela pingis med grabbarna, snacka skit och hålla koll på Roberts upptåg. Får en mycket bra kontaktpersonsvakt här och spenderar en del tid med honom också, ensam på hans kontor. 1 timme i veckan typ. Han visar nya datorspel på youtube och berättar om världen utanför. Ingen lägger sig i vår relation eller antyder något. Folk vet sin plats helt enkelt. Tur för dom det kanske.

En intressant grej som händer är att SÄK en natt väcker mig och säger "följ med oss" sen låser dom in mig på toaletten. En av dom tittar in genom dörrhållet och kan knappt hålla sig för skratt, "säg till när du är klar, hihi." Efter en stund öppnar dom dörren och säger "ursäkta, vi tog fel cell".
Blir dagen efter utmanad angående detta av en cellgranne som frågar om jag flaggade på, på natten. Nej, svarar jag och tryckte mig förbi honom. "Nehe. Det lät som det i alla fall" sa han då och det var det. Ett bra exempel på att det går att överleva vad som helst i fängelse, så länge du kan äga det. Snyggt mordförsök av SÄK!

Jag blir till sist trött psykiskt och slutar äta. Efter 2-dagars matvägran ber vakterna mig packa ihop mina saker och tar med mig till T-huset, med toalett på rummet...
Citera
2022-11-12, 14:47
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brudan
Tyvärr så ändrades kioskens utbud rejält precis när jag klassades ner. Väldigt tråkigt. Kiosken var bra innan. Det var bra gym och man kunde köpa tonfisk, propud etc.

Bra. Det ska vara ett fängelse, inte nån jävla semesteranläggning.
Citera
2022-11-12, 14:51
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Krister
Kumla Säkerhetsavdelning

Får följa några steg bakom en vacker och vältränad vakt, som vickar förföriskt på rumpan, och hennes kollega. Efter en angenäm promenad är jag framme i det nya huset. Hinner knappt gå in på rummet innan det börjar smälla från en annan cell. Skrik, bråk, larm. P50. Vid det här laget har jag varit med om kanske 15 P50 så det är inget nytt, men fortfarande en speciell grej med P-50. Inlåsningen var kort, Inte som tidigare då det tagit 3-4 dagar. Fick senare höra att en grabb slagit sönder sitt rum och blev släpad till isol.

När inlåsningen är över så knackar en butlerliknande arab på och frågar om han får en cola, den ska jag ha själv svarar jag. Ok, kom och hälsa på grabbarna säger han då. Folket här ser lite medtagna ut, som om dom varit inblandade i action så att säga. Frågar en av grabbarna enskilt vad det här är för ställe och han svarar att det är en säkerhetsavdelning. En plats där man hamnar efter att antingen ha råkat ut för saker, eller gjort saker mot andra. Han varnar mig för att det är en farlig plats, främst eftersom många offer letar efter andra att ge sig på i sin tur. Nivån och insatserna är höga här. Det enda som skiljer avdelningen åt i övrigt är att här finns en musikstudio, ett tvätteri, och maten lagas av fångarna.

Avdelningens rockstjärna är en medelålders kurdisk man. Ett roligt exempel på detta är när han tycker sig bli serverad för få rödbetor och säger "Du behöver inte ge mig fler skivor än så, bara för att jag är jag. Förstår du?" Grabben som serverar smälter till en vattenpöl och jag har aldrig sett så osmakligt mycket rödbetor på en tallrik i hela mitt liv.

Får här mitt första officiella fan, Robert. En yngre grabb som hälsar på varje dag och upprepar sin egen teatertolkning av hur det gick till när jag åkte dit för mitt brott. Jag säger åt honom att jag har gjort varje fel som går att göra, förutom sexuella grejer. "Jag vet, du hade aldrig överlevt här isåfall" svarar han. Jag förstår instinktivt att han talar sanning. Brr.

Vid det här laget vill jag bara får tiden att gå och håller mig inne på avdelningen, vill inte ut på promenad. Robert försöker tjata med mig ut men jag har en olustig känsla och vägrar. Efter en tids tjat så går Robert in i min cell och börjar "skojslåss" med mig. Jag slår tillbaka på samma nivå och det slutar kanske lite hårdare än det började. Vi blir särade åt i alla fall och ingen skada skedd. Men jag minns hur glad jag var över att den grejen hände i min cell och inte ute på promenaden, som det hade gjort om jag gått med honom ut. Vem vet hur det hade slutat.

När Robert muckar så blir han utsatt för riktigt tunga grejer. Jag lyssnar på avstånd men lägger mig inte i. Robert kommer in i min cell, rödgråten och börjar prata med sig själv i min spegel. "Hela jävla avdelningen va med på det..." Säger han och rusar sen ut. Det var sista gången jag såg Robert.

Tiden fördrivs med att spela pingis med grabbarna, snacka skit och hålla koll på Roberts upptåg. Får en mycket bra kontaktpersonsvakt här och spenderar en del tid med honom också, ensam på hans kontor. 1 timme i veckan typ. Han visar nya datorspel på youtube och berättar om världen utanför. Ingen lägger sig i vår relation eller antyder något. Folk vet sin plats helt enkelt. Tur för dom det kanske.

En intressant grej som händer är att SÄK en natt väcker mig och säger "följ med oss" sen låser dom in mig på toaletten. En av dom tittar in genom dörrhållet och kan knappt hålla sig för skratt, "säg till när du är klar, hihi." Efter en stund öppnar dom dörren och säger "ursäkta, vi tog fel cell".
Blir dagen efter utmanad angående detta av en cellgranne som frågar om jag flaggade på, på natten. Nej, svarar jag och tryckte mig förbi honom. "Nehe. Det lät som det i alla fall" sa han då och det var det. Ett bra exempel på att det går att överleva vad som helst i fängelse, så länge du kan äga det. Snyggt mordförsök av SÄK!

Jag blir till sist trött psykiskt och slutar äta. Efter 2-dagars matvägran ber vakterna mig packa ihop mina saker och tar med mig till T-huset, med toalett på rummet...

Tack för dina långa inlägg. Dom är intressanta att läsa.
Citera
2022-11-12, 16:30
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Tack för dina långa inlägg. Dom är intressanta att läsa.

Glad att du tycker det! Är ju roligt om inläggen fyller funktion som annat än egoistisk självterapi.

Läst att många frågat om sexuellt våld i svenskt fängelse, nått sånt stötte jag inte på. Men det närmaste var den här situationen på säkerhets avdelningen...

Willy var en arabisk man i yngre medelåldern, han hälsade på i min cell ibland. Vi pratade om böcker och höll varandra cellskap...
Vi var inte vänner, men vi lärde känna varandra och han öppnade efter ett tag upp sig på ett oväntat vis.

Willy- Vi festade med den här yngre killen.
Willy- Han var skyldig oss pengar. Några tusen
Willy- Vi fyllde honom med alkohol, nästan medvetslös va han
Willy- Jag och mitt gäng, vi knullade honom, vi våldtog honom. I flera timmar höll vi på.
Mrkrister- Vilka är ditt gäng?
Willy- Bandidos...
Mrk- Det ante mig...
Willy- Känner du några kriminella?
Mrk- Jag känner inte någon...
Willy- Så jag skulle kunna våldta dig här och nu?
Mrk-Du kan försöka

Sen återgick vi till att prata om Sebbe staxx senaste bok och allt var som vanligt igen.

Edit: Kom på en rolig grej till. En jamaican med Thuglife gaddat på bröstet frågade mig om jag någonsin blivit kallad sexy white boy. Neeej. Svarade jag ärligt... Okej, för du är det! Sa han då. Måste säga att jag blev lite motvilligt smickrad

Thuglife skrev sen en egen raplåt till mig som han sjöng inför alla i köket... Märklig upplevelse. Minns inte hur den gick mer än ungefär "Han skiter i oss, han skiter i allt. Avdelningen är hans!" Hahaha
Senast redigerad av Mr-Krister 2022-11-12 kl. 16:37.
Citera
2022-11-13, 02:59
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Krister
Glad att du tycker det! Är ju roligt om inläggen fyller funktion som annat än egoistisk självterapi.

Läst att många frågat om sexuellt våld i svenskt fängelse, nått sånt stötte jag inte på. Men det närmaste var den här situationen på säkerhets avdelningen...

Willy var en arabisk man i yngre medelåldern, han hälsade på i min cell ibland. Vi pratade om böcker och höll varandra cellskap...
Vi var inte vänner, men vi lärde känna varandra och han öppnade efter ett tag upp sig på ett oväntat vis.

Willy- Vi festade med den här yngre killen.
Willy- Han var skyldig oss pengar. Några tusen
Willy- Vi fyllde honom med alkohol, nästan medvetslös va han
Willy- Jag och mitt gäng, vi knullade honom, vi våldtog honom. I flera timmar höll vi på.
Mrkrister- Vilka är ditt gäng?
Willy- Bandidos...
Mrk- Det ante mig...
Willy- Känner du några kriminella?
Mrk- Jag känner inte någon...
Willy- Så jag skulle kunna våldta dig här och nu?
Mrk-Du kan försöka

Sen återgick vi till att prata om Sebbe staxx senaste bok och allt var som vanligt igen.

Edit: Kom på en rolig grej till. En jamaican med Thuglife gaddat på bröstet frågade mig om jag någonsin blivit kallad sexy white boy. Neeej. Svarade jag ärligt... Okej, för du är det! Sa han då. Måste säga att jag blev lite motvilligt smickrad

Thuglife skrev sen en egen raplåt till mig som han sjöng inför alla i köket... Märklig upplevelse. Minns inte hur den gick mer än ungefär "Han skiter i oss, han skiter i allt. Avdelningen är hans!" Hahaha

Jag har alltid varit "fascinerad" av fängelsevärlden. Gillar fängelsedokumentärer, tv-serier och filmer med fängelsetema, och denna tråd på Flashback där folk som du skriver långa intressanta inlägg om livet på insidan.
Men är dock glad om jag själv slipper hamna där som fånge nångång.
Senast redigerad av 1754 2022-11-13 kl. 03:01. Anledning: Tillägg.
Citera
2022-11-13, 08:34
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Jag har alltid varit "fascinerad" av fängelsevärlden. Gillar fängelsedokumentärer, tv-serier och filmer med fängelsetema, och denna tråd på Flashback där folk som du skriver långa intressanta inlägg om livet på insidan.
Men är dock glad om jag själv slipper hamna där som fånge nångång.

Förstår dig. det är fascinerande med extrema omständigheter, och fängelse är extremt. Visst, Sverige är Sverige och här får man både mat och tv. Men uppför du dig inte korrekt så kommer privilegierna tas ifrån dig, av systemet eller andra fångar. Såg flera exempel på folk som förslavades där inne, eftersom dom inte kunde med att lyda order frivilligt. Hemskt att se

Dom flesta skulle nog inte få ut så mycket av att sitta inne, och inte jag heller nu för tiden. Så vi stannar på utsidan va?

Gillar också fängelseserier. En ny favorit är turkiska Avlu(The yard) om ett turkiskt kvinnofängelse. Fångar stämningen på ett ovanligt bra vis

The yard
Senast redigerad av Mr-Krister 2022-11-13 kl. 08:50.
Citera
2022-11-13, 21:07
Medlem
Citat:
Bra. Det ska vara ett fängelse, inte nån jävla semesteranläggning.

Självklart ska de vara så, men vi hade det bra för att vara ett FÄNGELSE.
Citera
2022-11-14, 10:51
Medlem
Hur är frukosten på en öppen avdelning, vad bjuds det på och hur mycket lr lite får man äta? Är gröt populärt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in