2022-03-30, 00:54
Medlem
Hej.

Jag ska nästa månad inställa mig på färingsö kl 2. Jag satt på färingsö kl 2 2019.
Det är ett tag sen.
Så jag undrar om det finns någon här som suttit där senaste tiden och kan berätta lite?

Hur är det där nu? Kan man fortfarande gå mellan dom andra avd?
Rökrutan, får man ff röka hela tiden förutom när det är arbete? Är den dyra kiosk kvinnan kvar där, är den bra kiosken? Arbeten? Är det ff självförvaltning? Finns bastun kvar?
När jag satt där så började dom sätta upp kamera och började renovera avdelningarna.
Tacksam för svar.
Citera
2022-03-30, 17:09
Medlem
Någon som kan förklara lite om Saltvik.. Är det både Anstalt och häkte? Vet att fenix finns där med.. Men är det alltså Anstalt häkte och fenix..

En person säger att fenix har blivit häkte i Saltvik, men det har jag svårt att tro.. 🤷‍♂️
Citera
2022-04-05, 11:05
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.Balle
Någon som kan förklara lite om Saltvik.. Är det både Anstalt och häkte? Vet att fenix finns där med.. Men är det alltså Anstalt häkte och fenix..

En person säger att fenix har blivit häkte i Saltvik, men det har jag svårt att tro.. 🤷‍♂️

Ja det är både anstalt och häkte.
Citera
2022-04-05, 23:52
Bannlyst
Jag avtjänade ett straff på Rödjan nyligen, en månad.

Kan berätta min erfarenhet:

Bra folk överlag, hamnade inte i bråk med någon men höll mig bara på rummet hela tiden (man har eget rum, och dusch, jag bodde i "barackerna"

Var säkert folk som trodde jag var "skum" eller "shady" för att jag bara var på rummet hela tiden, men det var för att jag inte gillar att umgås med folk , och för att jag inte ville hamna i bråk.

Folket där var 40% svenskar 60 % invandrare, ALLA var trevliga, var aldrig något problem som jag upplevde det, plitarna var skittrevliga också, man kan bli LITE testad, men det är inga problem där!

Sen är det ju aldrig kul att sitta inne (första gången jag suttit) men överlag skulle jag säga att Rödjan är helt okej som anstalt, bortsett från maten som var KATASTROF till 90%, det var färdiglagade matlådor man fick och den maten var under all jävla kritik.

Dom som satt där var trevliga som fan (umgicks dock inte med någon var bara på rummet hela tiden typ) men hade inga problem med någon intagen, eller plitarna, tyckte folket var trevligt som fan!

Kan dock inte rekommendera kåken, men vem fan gör det?

Och just det - på rödjan får man eget rum med egen dusch. Sunkig standard om man bor som en normal människa, men för att vara fängelse så är det okej! (Bodde i barackerna)

INGEN överbeläggning/delat rum och det är bara skitsnack med sånt enligt andra intagna där, man kan kräva enkelrum/vägra dubbelrum.
Senast redigerad av PundarBaronen 2022-04-05 kl. 23:56.
Citera
2022-04-06, 07:22
Avslutad
Jo det är Super nice alltså, sitter här på Norrtälje efter pillat lite väl mycket på min systerdotter.
Vi har mobiler, fick in via drönare, Jo inget att klaga på.
Maten är fantastisk och tycker de andra internerna är helt okej.
Stor trivs är väl att överdriva men så dåligt är det inte.
37 tusen dygnet säger dom skattebetalarna lägger ut inklusive allt.
Äh jag menar väl att allt kunde vara bättre, det kan tyckas.
Men mina två silikon dockor på 90cm från Japan kom igår, skrev madrass på inregistreringspappren med paketet och pliten i luckan bara log och sa, henne har jag också beställt.
I fika rummet får vi kolla barn tv vilket är hel nice också, permission till Skansen o Gröna Lund på sommarlovet.
Äh förstår inte vad det finns att klaga på faktiskt.
Citera
2022-04-06, 20:27
Medlem
Prisonchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marnan
Hej.

Jag ska nästa månad inställa mig på färingsö kl 2. Jag satt på färingsö kl 2 2019.
Det är ett tag sen.
Så jag undrar om det finns någon här som suttit där senaste tiden och kan berätta lite?

Hur är det där nu? Kan man fortfarande gå mellan dom andra avd?
Rökrutan, får man ff röka hela tiden förutom när det är arbete? Är den dyra kiosk kvinnan kvar där, är den bra kiosken? Arbeten? Är det ff självförvaltning? Finns bastun kvar?
När jag satt där så började dom sätta upp kamera och började renovera avdelningarna.
Tacksam för svar.

Jag satt där förra året.
Då var maten under all kritik, ris och ägg flera dagar i veckan och knappt så det räckte till alla. Men de höll på att bygga nytt kök så det är säkert igång med självförvaltning nu.
Man kunde gå mellan avdelningarna och det är kameror överallt. De som suttit på Ystad och Hinsan sa att det var betydligt mer övervakning på Färingsö än på de anstalterna som egentligen ska vara högre klassade.
Kioskkvinnan försvann under min tid där, typ i februari 2021, all kiosk ska vara samma på alla anstalter numera. Kiosklista och förhandsbeställning.
Arbete var dels städning på avdelningarna men mest i produktionen. Dvs förpackning, sömnad, keramik och snickeri. De hade dåligt med personal så vi var bristade skitofta vilket inte var så bra för kioskkortet.
När det gäller rökning så TROR jag att man får röka under all fritid men jag röker inte så har ingen riktig koll.
Bastun fanns kvar men var under min tid stängd pga coronan.
Citera
2022-04-07, 09:48
Medlem
Lite ot kanske återigen, men: får man ta kosttillskott lr naturläkemedel som fängelseintern?
Jag syftar på fullt lagliga natur och hälsokosttillskott som vitaminer, mineraler eller proteinpulver.
Citera
2022-04-07, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Lite ot kanske återigen, men: får man ta kosttillskott lr naturläkemedel som fängelseintern?
Jag syftar på fullt lagliga natur och hälsokosttillskott som vitaminer, mineraler eller proteinpulver.

Kan nog på rak arm säga nej.
Dels finns det inte i kiosken att köpa, dels kan du inte få det inskickat heller (antar jag, då du till exempel inte kan ta in eget snus eller cigg trots att förpackningarna är öppnade) - allt du får ta in av personliga saker ska vara viktiga för din verkställighet...
Citera
2022-04-07, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Jo det är Super nice alltså, sitter här på Norrtälje efter pillat lite väl mycket på min systerdotter.
Vi har mobiler, fick in via drönare, Jo inget att klaga på.
Maten är fantastisk och tycker de andra internerna är helt okej.
Stor trivs är väl att överdriva men så dåligt är det inte.
37 tusen dygnet säger dom skattebetalarna lägger ut inklusive allt.
Äh jag menar väl att allt kunde vara bättre, det kan tyckas.
Men mina två silikon dockor på 90cm från Japan kom igår, skrev madrass på inregistreringspappren med paketet och pliten i luckan bara log och sa, henne har jag också beställt.
I fika rummet får vi kolla barn tv vilket är hel nice också, permission till Skansen o Gröna Lund på sommarlovet.
Äh förstår inte vad det finns att klaga på faktiskt.
Mycket dåligt försök att vara lustig.
Citera
2022-04-07, 20:56
Bannlyst
Hur funkar det med permissioner? Säg att man får några månader, och vill ha en permission, måste man då ha någon som "övervakar" en under en permission, eller blir man bara "fri" under en helg och får åka vart man vill och till vem man vill?
Citera
2022-04-07, 21:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Mycket dåligt försök att vara lustig.

Ja vad tycker du det är för straff när det gäller barn övergrepp?
Det är för övrigt ett lustigt samhälle vi lever i, de som borde sitta inne är oftast de som är ute.
Citera
2022-04-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-

När jag satt inne 1,5 år sedan fanns det multivitaminer man kunde köpa i kiosken. Kostade väl 120 kr för 60 tabletter eller något sånt. Men nu kanske de tagit bort det, då kiosken skulle minimeras. Detta var på anstalten Borås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in