Citat:
Ursprungligen postat av
Marnan
Hej.
Jag ska nästa månad inställa mig på färingsö kl 2. Jag satt på färingsö kl 2 2019.
Det är ett tag sen.
Så jag undrar om det finns någon här som suttit där senaste tiden och kan berätta lite?
Hur är det där nu? Kan man fortfarande gå mellan dom andra avd?
Rökrutan, får man ff röka hela tiden förutom när det är arbete? Är den dyra kiosk kvinnan kvar där, är den bra kiosken? Arbeten? Är det ff självförvaltning? Finns bastun kvar?
När jag satt där så började dom sätta upp kamera och började renovera avdelningarna.
Tacksam för svar.
Jag satt där förra året.
Då var maten under all kritik, ris och ägg flera dagar i veckan och knappt så det räckte till alla. Men de höll på att bygga nytt kök så det är säkert igång med självförvaltning nu.
Man kunde gå mellan avdelningarna och det är kameror överallt. De som suttit på Ystad och Hinsan sa att det var betydligt mer övervakning på Färingsö än på de anstalterna som egentligen ska vara högre klassade.
Kioskkvinnan försvann under min tid där, typ i februari 2021, all kiosk ska vara samma på alla anstalter numera. Kiosklista och förhandsbeställning.
Arbete var dels städning på avdelningarna men mest i produktionen. Dvs förpackning, sömnad, keramik och snickeri. De hade dåligt med personal så vi var bristade skitofta vilket inte var så bra för kioskkortet.
När det gäller rökning så TROR jag att man får röka under all fritid men jag röker inte så har ingen riktig koll.
Bastun fanns kvar men var under min tid stängd pga coronan.