2022-11-12, 13:05
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Lägger upp en video igen åt alla putinister så att de förstår vad som händer nu. Ukrainarna har vaknat, ni slåss mot ett helt folk som ni gett en ny martialisk kultur. Nej det är inte några judar och nazister utan miljontals människor som rest sig mot era upprepade folkmord.
https://twitter.com/SlavaUk30722777/status/1590928820496142337

Trollen kommer aldrig att fatta, det krävs ett intellekt som är mer flexibelt än en trogdolyt för det.

Ryssen i gemen är tyvärr inte mycket bättre, de är zombifierade hjon.
Citera
2022-11-12, 13:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Firehose of falsehood-metoden.

Detta ur artikeln är värt att citera:

Citat:
"The firehose of falsehood is a propaganda technique in which a large number of messages are broadcast rapidly, repetitively, and continuously over multiple channels (such as news and social media) without regard for truth or consistency.

An outgrowth of Soviet propaganda techniques, the firehose of falsehood is a contemporary model for Russian propaganda under Russian President Vladimir Putin."

Det är just så här rysstrollen på internet arbetar. Öser ut mängder med nonsens och lögner genom många kanaler parallellt - utan att bry sig det minsta om det man postar är sant eller falskt. Ofta är det falskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Min pessimistiska ukrainska källa!🙂

Tja man kan, verkligen inte, anklaga honom för att underskatta fienden eller för att inte peka på alla potentiella svårigheter som Ukraina och väst kan tänkas stå inför.

Men i detta läge så tror jag att han är för pessimistisk. Det är, istället RySSland som står inför enorma militära och ekonomiska problem.

Jag tror heller inte att det är RySSland som kommer att starta en ny storoffensiv. Snarare är det Ukraina, som när marken frusit till, kommer, senast om två månader, starta en stor offensiv vid Zaporizjzja-fronten för att flankera ut de ryska styrkorna som nu står på Njepros vänstra strand*. Sedan kan Ukraina hota, och om möjligt, befria Krymhalvön.

Orsaken till att detta är det smartaste, men kanske inte det lättaste sättet att på sikt befria hela Ukraina, är rent geo-politiskt. För, om, Ukraina först befriar östra Ukraina, och Krim återstår, så kan "fredsduvorna" i väst, (europa,) tänkas vilja tvinga på Ukraina att sluta "fred" med den rySSka cancersvulsten, innan allt, internationellt territorium blivit befriat.

*Västra strand räknat ur den i från norr rinnande flodens ",synvinkel", vilket är det korrekta, men ibland förvirrande sättet att se på läge i förhållande till flodens stränder.

SlavaUkraini!

Det är nog en bra analys kan man befria Cherson och Zaphorizizja oblasterna först så stänger man
ju även försörjningsvägen på land till Krim då kan man bygga ett brohuvud in på Krim med ryggen
fri och förbereda offensiven där , några Himars kan börja förbekämpa dom Ryska försvarslinjerna på Krim också sen när man kommer närmare.
Offensiven öster ut kan i princip vänta till våren där räcker det att hålla ställningarna och fylla på med resurser , i början av motoffensiven hoppades jag nog att man skulle starta en tredje front norrifrån
mot Melitopol för att snabbare stänga den transportvägen för Ryssarna.
Nu verkar strategin vara att driva Ryssarna framför sig på andra sidan floden från Cherson och
Österut vem vet det kanske är säkrare Ur Ukrainas perspektiv dom får kanske lättare att
säkra sina egna försörjnings leder så.
Jag är ju inte strategi utbildad jag hoppas bara det skall gå snabbt att få ut Ryssarna ur landet.
Citera
Medlem
leachs avatar
Karta som visar HIMARS aktionsradie nu när Kherson är befriat.

After the return of Kherson, the potential radius of HIMARS's action in this area
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1591401949349699584
Citera
2022-11-12, 13:09
Avslutad
Slutet för homofederationen närmar sig i rasande fart. De ryska bögsoldaterna vägrar slåss och blir straffade med inlåsning i källare. Tusentals av homofederationens ovilliga tvångsinkallade ger sig utan motstånd till UAF, lika många deserterar och går över till den ukrainska sidan.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/putins-ilska-mot-egna-soldaterna-l%C3%A5ser-in-dem-i-k%C3%A4llare/vi-AA14225f?ocid=msedgntp&cvid=750d5b4b357d459e984079 a917c8270d

Skammens rodnad ligger som en blöt filt över homofederationen. Alla delegater på klimatmötet G20 avstod från fotografering tillsammans med lavrov som skämdes som en strykrädd hund. Skammen är total....
Citera
2022-11-12, 13:12
Medlem
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/yt4sgp/perhaps_the_bravest_mavik_during_a_combat_mission/

När till och med drönarna offrar sig för att köra iväg ryzZen. Ingen dålig smäll.
Citera
2022-11-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Putin är inte en hök. Han håller tillbaka de andra hökarna i Kreml.

Det kommer ni förstå när han avgår. Då kommer ni sakna honom.
Stämmer det så är det bara ytterligare en anledning att se till att ryssfittorna blir fullkomligt utplånade i Ukraina.
Citera
2022-11-12, 13:24
Medlem
Boris.Shcherbinas avatar
Här har ni alla en chans att göra en skillnad, Ukraina crowdsourcar pengar för sjödrönare.

https://u24.gov.ua/news/naval_drones
Citat:
The UNITED24 Fundraising Platform has started fundraising for a Fleet of Naval Drones. The main task of these drones will be to protect the waters of Ukrainian seas, as well as peaceful cities, from russian battleships and cruise missiles. The fleet will also help unlock corridors for civilian vessels to transport grain to the rest of the world.
Citera
2022-11-12, 13:26
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är just så här rysstrollen på internet arbetar. Öser ut mängder med nonsens och lögner genom många kanaler parallellt - utan att bry sig det minsta om det man postar är sant eller falskt. Ofta är det falskt.

Verkligen.

Sedan jag först stötte på artikeln under krigets tidiga skede för att få en djupare förståelse för hur propagandan fungerar på djupet så har jag jämfört Kreml-klubbens inlägg mot dessa karaktärsdrag som artikeln tar upp:

(1) is high-volume and multichannel
(2) is rapid, continuous, and repetitive
(3) lacks a commitment to objective reality
(4) lacks commitment to consistency.

Mönstret blir smått hysteriskt igenkännande efter ett tag.
Citera
2022-11-12, 13:27
Medlem
X3treams avatar
Detta har jag väntat på, Kina kommer få problem tack vare ryssen.

"Den russiske invasjonen av Ukraina ble en vekker for flere europeiske nasjoner, blant annet Tyskland, og deres forhold til Kina. Myndighetene i Beijing har latt være å kritisere Russland åpent, og samtidig vist en stadig mer aggressiv holdning mot Taiwan – noe som har skapt en frykt i Europa for den stadig økende avhengigheten av verdens største eksportør av varer og råvarer."

"Tyskerne trapper opp innsatsen for å utvikle alternative markeder. Forbundskansler Olaf Scholz og visekansler Robert Habeck tar med seg et dusin næringslivsledere når de denne helgen reiser til Sørøst-Asia. Blant bedriftslederene som er ventet å være med på turen er inkludere toppsjefene for selskaper som Siemens AG, BASF og Deutsche Bank.

Håpet for turen er å få økt mangfoldet blant de kommersielle interessene i regionen for å få redusert avhengigheten til Kina. Følget vil først dra til Vietnam og Singapore, før Scholz reiser til Indonesia for å være med på G20-toppmøtet, melder Bloomberg."

https://www.finansavisen.no/nyheter/utenriks/2022/11/12/7959622/tyskland-vil-dempe-avhengigheten-av-kina?internal_source=sistenytt
Citera
2022-11-12, 13:31
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Nu förskansar sig den flyende och ryssen i en ny stad.
Henitjesk ligger verkligen så långt bort man kan komma från ukrainskontrollerat område, nära Krim.

De väntar sig uppenbart att tappa mer mark till Ukraina.
Citera
2022-11-12, 13:33
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tänker att någon som är frivillig arbetar gratis. Alla som uppbär lön ser jag som inhyrda.

Om du kommer till mig och gör rent i morgon för 800 spänn, så ser jag dig som en städare, även om du kom frivilligt.

Hur ser du på det?
Per din definition så är alla soldater inhyrda.

En legosoldat är rekryterad i annat land mot en högre betalning än vad än vanlig soldat normalt har vid samma förfarande. Sedan finns det såklart risktillägg som SOF eller Pilot typ. Men om båda soldaterna är artillerister så ska legosoldat har märkvärt högre betalt än normalt för att det ska klassas som legosoldat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in