Citat:
Ursprungligen postat av
sinmandt
Denna är inte den roligaste eller flashigaste kanalen men en Ukrainsk snubbe som bortsett från sina politiska analyser rapporterar sakenligt. Han har inga problem att erkänna när ukrainska förband är satta under hård press eller tar förluster. Han sitter heller inte och lovar stordåd.
Tycker hans persona gestaltar krig på ett korrekt sätt, grått och eländigt.
https://www.youtube.com/channel/UCP2QApi8G2TKc8NZmeDWSUg/videos
Min pessimistiska ukrainska källa!🙂
Tja man kan, verkligen inte, anklaga honom för att underskatta fienden eller för att inte peka på alla potentiella svårigheter som Ukraina och väst kan tänkas stå inför.
Men i detta läge så tror jag att han är för pessimistisk. Det är, istället RySSland som står inför enorma militära och ekonomiska problem.
Jag tror heller inte att det är RySSland som kommer att starta en ny storoffensiv. Snarare är det Ukraina, som när marken frusit till, kommer, senast om två månader, starta en stor offensiv vid Zaporizjzja-fronten för att flankera ut de ryska styrkorna som nu står på Njepros vänstra strand*. Sedan kan Ukraina hota, och om möjligt, befria Krymhalvön.
Orsaken till att detta är det smartaste, men kanske inte det lättaste sättet att på sikt befria hela Ukraina, är rent geo-politiskt. För, om, Ukraina
först befriar östra Ukraina, och Krim återstår, så kan "fredsduvorna" i väst, (europa,) tänkas vilja tvinga på Ukraina att sluta "fred" med den rySSka cancersvulsten, innan allt, internationellt territorium blivit befriat.
*Västra strand räknat ur den i från norr rinnande flodens ",synvinkel", vilket är det korrekta, men ibland förvirrande sättet att se på läge i förhållande till flodens stränder.
SlavaUkraini!