2022-11-11, 23:12
Medlem
Eftersom du inte kan lita på någon, ofta inte ens de närmaste, och lojalitet inte längre existerar så finns det heller inga förutsättningar för vänskap. Att öppna upp sitt privatliv för någon är bara att blotta sårbarhet. Ytlig vänskap, fine. Det är ju den typen av vänskap kvinnor ofta har. Men att verkligen kunna lita på någon, som en broder, det är väldigt sällsynt.
Citera
2022-11-11, 23:14
Medlem
enhetlighets avatar
Problemet med svenskar är att de är så jävla försiktiga och rädda. Konflikträdslan präglar hela deras livsfilosofi.

Jag vet inte när det händer men någonstans i svennebananens utveckling får han lära sig att vara livrädd för främmande människor.

I princip hela världen har en kollektivistisk kultur. I t.ex. Frankrike och Grekland ser du alltid gamla människor som sitter och hänger på något cafe eller sitter och spelar schack med främmande människor i en park. Det ser inte riktigt ut så i Sverige. Vi har en annan typ av kultur här. Mer av en individualistisk kultur.
Citera
2022-11-11, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Ja så är det. Jag arbetare på äldreboende, de hade bilder högt och lågt och jag skulle säga att nästan 100% av barnbarnen var aldrig på besök, barnen vart på besök som hastigast och alltid bråttom.
Ibland ljög jag för vissa inlagda o sa att de varit på besök osv, när de inte varit det. Så jävla hemskt tyckte jag det var, jag förstår inre den svenska kulturen, inte alls

Jag är själv dålig på hälsa på de äldre I min släkt anledningen är enkel man har fullt upp i sitt egna liv ingen annan betalar min bostad sätter undan pengar för min framtid etc etc.
Därför prioriterar jag enbart mina föräldrar och mitt syskon resten så som släktingar etc hamnar efter min närmsta familj.

Det är helt sjukt om vi som ör unga idag vill ha samma standard som våra farföräldrar har så måste vi plugga/jobba som gnun i en arbetsmarknad som skiftar och långa trygga anställningar är något för väldigt få och vill vi köpa en villa till vår egna familj så får man pröjsa många fler årslöner än tidigare generation så jag har full förståelse att de y gre inte har tid för o ta en "fika" med någon släkting de flesta i min närhet är fullt upptagna med att ens få sin ekonomi o gå ihop.
Citera
2022-11-11, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Ja då kan jag vara den som är "öppen" och säger att Jag är Ensam!
Och jag skäms inte för det.
Är bara så att jag är det.
Vill inte vara med ytliga och falska personer så kan vara därför delvis.

I allmänhet är nog etniska svenskar bland de mest ensamma i världen. Så lite konstigt att det skulle vara "stigmatiserande" egentligen.

Samma här. Orkar inte med alla ytliga svenskar som liksom gör sig till. Har ju några vänner alltså... Men orkar inte hålla på med dom ändå. Får inte ut så mycket av att bara prata bort tiden över en middag eller sånt. Ibland har jag velat prata om lite djupa grejer och då blir folk helt ställda...så ler de lite och byter samtalsämne. Näääh...de är väl hyggliga o så men jag skiter i dom.
Citera
2022-11-12, 00:03
Medlem
En liten paradox till din teori så finns det människor som gärna vill vara ensamma men folk ändå dras till en. Känner själv att jag skulle vilja vara den med luva över huvudet och som gömmer sig i mängden men folk ska alltid komma fram och tjöta.
Försöker slingra mig på olika sätt men blir alltid att man fastnar i något samtal och två dagar senare plingar det till i facebook och någon jävla vänförfrågan dyker upp. Hatar varje gång det händer.
Förr lyckades jag upprätthålla auran bättre och folk lämna mig i fred. Idag är det helt omöjligt.
Citera
2022-11-12, 00:09
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Att erkänna att man inte har vänner är att visa sig som värdelös.
Att det är något skumt med en.

Tycker du själv så om andra som är ensamma?
Citera
2022-11-12, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
En liten paradox till din teori så finns det människor som gärna vill vara ensamma men folk ändå dras till en. Känner själv att jag skulle vilja vara den med luva över huvudet och som gömmer sig i mängden men folk ska alltid komma fram och tjöta.
Försöker slingra mig på olika sätt men blir alltid att man fastnar i något samtal och två dagar senare plingar det till i facebook och någon jävla vänförfrågan dyker upp. Hatar varje gång det händer.
Förr lyckades jag upprätthålla auran bättre och folk lämna mig i fred. Idag är det helt omöjligt.
Jag är en jättesocial kille på jobbet, mitt kontor är stundtals som en fritidsgård.
Haft mycket brudar i ungdomen träffade sen mitt livs kärlek och fick barn.
Det gick åt och helvete och efter det har jag haft några längre förhållanden som också gått åt helvete.
Ungarna har bott här hos mig hela tiden och alla kvinnor har älskat mig och mina barn.
Det har varit som att leva i filmen tomten är far åt alla barnen.
Nu har ungarna flyttat ut och man har blivit själv, de flesta av kvinnorna skulle om jag frågade flytta hit omedelbart om jag bad nån av dem.
Men jag vill inte, varför vet jag inte.
Har råd att vara singel och trivs med det 166 av veckans 168 timmar.
Citera
2022-11-12, 00:47
Medlem
sphinxen_111s avatar
Efter 65-70 bli män vänner och börjar umgås med varandra igen. Då finns ingen kamp kvar dem emellan. En kamp om kvinnor, karriär, makt osv…
Citera
2022-11-12, 01:31
Medlem
Raktinyllets avatar
Har bara några få vänner kvar. Ibland tänker jag på gamla vänner som man gled ifrån utan egentligen någon anledning, man bara slutade höra av sig till varandra.

Hur skulle ni reagera på om någon gammal polare ni inte snackat med på 10år ringde upp er och ville återuppta kontakten?

Kanske är fullt normalt att man har mindre vänner i vuxen ålder, folk skaffar familj och karriär och prioriterar sin tid på det istället för att umgås med vänner. Sen kanske familjen splittras eller karriären går och pipan och sen står man där ensam efter att man har försummat sina vänskapsrelationer. Alla minns väl "svikaren" från tonåren, någon polare i kompisgänget som skaffade tjej och helt slutade höra av sig.
Citera
2022-11-12, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Ja då kan jag vara den som är "öppen" och säger att Jag är Ensam!
Och jag skäms inte för det.
Är bara så att jag är det.
Vill inte vara med ytliga och falska personer så kan vara därför delvis.

I allmänhet är nog etniska svenskar bland de mest ensamma i världen. Så lite konstigt att det skulle vara "stigmatiserande" egentligen.

Det här gäller storstäder, konstigt nog.Det är inte lika vanligt i småstäder, men det är fortfarande ett aktivt val att vara ensam.

Om man är ensam och inte trivs med det så beror ju det på någonting, att man själv är en idiot utan att veta om det och därför drar sig andra undan, eller att man är så blyg och introvert att andra ser det som att du helt enkelt vill vara ifred.
Citera
2022-11-12, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sphinxen_111
Efter 65-70 bli män vänner och börjar umgås med varandra igen. Då finns ingen kamp kvar dem emellan. En kamp om kvinnor, karriär, makt osv…

Jag ser fram emot min pension, där jag ska bosätta på något varmare ställe än Sverige, åtminstonde halvårsvis, och sitta och spela schack och andra spel med ett gäng och bara prata skit.
Helst utomhus, i nåt större gathörn med fik och grejer. Kaffe, öl och häng.

Om jag blir ensam som pensionär så tror jag inte att jag pallrar mig över 70-strecket ens, men annars så tänkte jag landa mellan 85-90, så jag har nu knappa hälften kvar i best case scenario.
Citera
2022-11-12, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Okej fattar hur du tänker.
Jag säger ej emot dig, det är intressant.

Såg du min Edit?
Tar den här igen.

Kvinnor som väljer att vara ensamma känns inte lika misslyckade.

Beror kanske på att kvinnor ALLTID kan hitta en man. Medans män som inte hittar en kvinna ses som misslyckade

Jag vet inte det, känner flera snygga singelkvinnor i min ålder 35+ som vart singlar i typ 20 år. Okej, kanske inte svårt att få ett ligg, men definitivt ett förhållande.
Nu menar jag inte att det alltid behöver finnas en anledning men sanningen i deras fall är att dom är knepiga. Den ena har stora separationsproblem och blir kvävande & needy så fort hon inte får direkt svar, den andra har inte det sociala i sig och vill bara bli beundrad utan att bjuda på sig själv, den tredje kan inte hantera alkohol och det blir alltid en massa drama.

Så, trots engångsligg/kk känner dom sig absolut ensamma.

Detsamma gäller vänskap med dessa som även känner sig ensamma där och alltid får fråga och tjata på folk om att ses. För precis som i ett kärleksförhållande gäller samma i vänskapsrelationen.
Senast redigerad av granskottet80 2022-11-12 kl. 04:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in