2022-11-12, 01:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
De ”strategiska reträtternas krig” kommer detta kallas i historieböckerna .
Putin kommer omnämnas som ”de strategiska reträtternas president ”.

Förhoppningsvis kommer Putin gå till historien som mannen som avslutade den ryska federationen, den ryska imperialismen och den ryska kolonialismen.
Citera
2022-11-12, 01:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Snälle lilla pöjk. Att du ens lägger så stor energi på en betydelselös person som jag.... Tja, min kommentar om den ryska reträtten från Kherson är följande:

1) Ja, det är ett politiskt, men inte militärt svaghetstecken från Ryssland.
2) Att försvara territoriet öster om Dnepr blir betydligt enklare.
3) Logistiken är omöjlig över floden från öst till väst. Samma sak gäller i motsatt riktning ska påpekas.
Försvara? Mitt inlägg visade det tidigare narrativet från dig och andra om hur ~250’ mobiliserade ryska soldater skulle tippa över vågskålen i Rysslands favör. Du skrev om att man skulle skicka in 100’ ( ?) ytterligare i Kherson som förberedelse för en offensiv mot Odessa, eller hur? Ena dagen är rysk seger oundviklig och fortsatt kamp bara förlänger Ukrainas lidande, nästa dag handlar det om att förenkla försvaret…

Alla normalt funtade ser reträtten från en ”evigt rysk” provinshuvudstad som både ett gigantiskt politiskt misslyckande OCH en militärstrategisk motgång eftersom möjligheten att erövra Odessa nu är obefintlig. Däremot är det givetvis försvarsmässigt och logistiskt bra att ta position S om Dnepr. Men vet du vilken position som skulle vara riktigt bra om Ryssland vill försvara sig?
Citera
2022-11-12, 01:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ingen är perfekt?? Antingen så har du censur eller inte, Väst har valt att ha censur. Deras invändningar mot rysk opposition saknar därför värde helt och hållet.
Jag är för det första inte talesperson för Väst som ett kollektiv. Jag står för det andra inte bakom censuren av RT. Varken jag, eller övriga invånare i Väst, är för det tredje det minsta förhindrade att ha invändningar mot Rysk krigföring mot mindre grannländer.
Citera
2022-11-12, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Helt rätt. De anser oss inte vuxna nog att avgöra själva.
Ja , djävla skit !,,o inte får man invadera grannländer heller ,,,väst är skit ,,lol Rysstroll !!
Citera
2022-11-12, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leckerlele
Om Ryssland kan, som du säger, välja och vraka från ett stort material. Hur förklarar du detta då?
https://www.newsweek.com/russia-equipment-weapons-shortage-peskov-soldiers-ukraine-1755057

https://www.youtube.com/watch?v=mAiRVrAEaAs

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/xots50/russian_cannon_fodder_complain_about_their/

https://www.reddit.com/r/Military/comments/xxmvr5/new_russian_recruits_complain_about_conditions/

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/ydlffz/russian_mobiks_complaining_of_their_deployment/

Prova att ha en stabil grund för dina påståenden.

1. Det där ser mest ut som fantasier skapade av folk som inte har någon aning om militära organisationer fungerar. Antagligen baseras själva ide grunden på såkallad "internationell tjänstgöring" avseende peacekeeping och peace enforcement där ovilliga länder ibland vägrar förse sina frivilliga med modern utrustning just för att de inte ska anstränga sig för mycket eller förstå att saken inte värderas av staten (exempelvis den svenska staten). De riktiga förråden är oftast rejält packade med prylar så att ingen blir utan även om det också kan vara som så att saker slits över tid.

1.1. Tanken med "informationen" är alltså att de inblandade ska känna sig oönskade och ickevalde. Ryssarna har massvis med mobiliseringsfilmer, de ser inte ut att sakna något i termer av soldatmaterial. De är kort och gott beväpnade till tänderna och har laddat för björn.

Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
1. Klart jag vet det, fastän jag aldrig burit kronans uniform. Har du det?

Men verkar det som att Ryssland roterat trupp? I avlyssnade telefonsamtal från ryska soldater har vi ju hört hur länge som helst att avlösningen aldrig kommer. Resultaten speglar verkligheten. Cherson har befriats, och det verkar rätt långt ifrån att Ryssland kommer kunna ens försöka återta den snart. Hade det varit så om man haft trupprotation och fungerande logistik? Troligtvis inte.

2. Kul för dig!

3. Nä, det tror jag inte. Du har ju ändå lön för att bemöta våra NATO-runkar-inlägg. Du lär nog svara på detta. Men om du inte gör det, desto bättre för mig faktiskt. Då slipper jag mödan.

1. Fantisera inte för mycket.

2. Det är högst osannolikt att "avlyssnade" ryska samtal har något med verkligheten att göra. Man kan ladda ned enkla program på internet och skapa sina egna TTS-röster och spela in vilken version av verkligheten man vill ha nuförtiden. En random röst från någon film räcker idag för att skapa filmer och detta till kostnaden av en mobiltelefon eller enkel dator.

3. Det där är bara fantasier.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
1 Vilken väg tror du Zjukov ska ta för att komma runt de Ukrainska linjerna. Som jag ser det måste han slå sig ut vid Zaporizhzhia runt dammen och ta allt område ner till Mykolai. Sedan bedriva ett tvåfrontskrig runt hela den linjen.
Risken är nog stor att de blir avskurna själva i så fall.

2. Krigslist tror jag inte. De verkar inte ha goda kvarter någonstans, men allt är förstås relativt. En presenning som tält, några tvättmaskiner runt om lägret och en spång att sitta och skita på, så känner nog de flesta ryssar som hemma. Dubbelbädd också kanske.

1. Ryssarna kan gå över floden nästan var de vill enligt min uppfattning och göra det tämligen snabbt. Oron för dammen är mest dravvel med bäring på civilister. Den Ryska armen är mycket amfibisk och har stor förmåga att ta sig över floder.

2. Det där med tvåfrontskrig är bara bullshit, men när antalet soldater är begränsat blir ofta geografiska egenskaper avgörande för operationens utveckling.

3. Tjaha, det där låter ju som fältmässiga förhållanden. Ryssarna kanske glömde sina tvättdamer kvar i Ryssland. I NATO funkar det som så att varje soldat har 3 tvättsäckar som roteras och kan få åka över halva jordklotet för att tvättas m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ryssarna kan välja och vraka men ändå går de runt med rostiga AKs från 70-talet och tvingas köpa in reservdelar från Iran och Nord-Korea. Låter mycket rimligt.

1. Tjaha, det ser inte ut så på mobiliseringfilmerna. Däremot har de pro-Ryska miliserna haft alla möjliga sorters utrustning över tid.

1.1. Väldigt många av de filmer som visas på nätet verkar vara bluff.

2. Bye-bye
Citera
2022-11-12, 01:34
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Försvara? Mitt inlägg visade det tidigare narrativet från dig och andra om hur ~250’ mobiliserade ryska soldater skulle tippa över vågskålen i Rysslands favör. Du skrev om att man skulle skicka in 100’ ( ?) ytterligare i Kherson som förberedelse för en offensiv mot Odessa, eller hur? Ena dagen är rysk seger oundviklig och fortsatt kamp bara förlänger Ukrainas lidande, nästa dag handlar det om att förenkla försvaret…

Alla normalt funtade ser reträtten från en ”evigt rysk” provinshuvudstad som både ett gigantiskt politiskt misslyckande OCH en militärstrategisk motgång eftersom möjligheten att erövra Odessa nu är obefintlig. Däremot är det givetvis försvarsmässigt och logistiskt bra att ta position S om Dnepr. Men vet du vilken position som skulle vara riktigt bra om Ryssland vill försvara sig?

Ja, det är ett politiskt misslyckande, men en militär framgång. Ryska förstärkningar anländer ju nu och offensiver är utlovade av general flintskalle. Vänta och se...
Citera
2022-11-12, 01:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nej, det är tvärtom ett militärt styrketecken. De flyttade inte positioner på grund att de drevs ut ur staden, utan på grund av strategiska övervägenden.
Nog för att du är ett fyllo och det är efter midnatt… men du vet att Putin lät annektera Kherson oblast i september? Och att man just övergav huvudstaden i denna ”eviga del av Ryssland”.

”Styrketecken”.’Vem skriver propagandamanuset? Skabb-Olga i rysk stats-tv missade det då hon kallade reträtten från Kherson för ett ”hemskt sår, en enorm smärta”.
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1591189637338664962?s=46&t=nw6dBJ5UzsstpMq4Lm-_7w
Citera
2022-11-12, 01:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ja, det är ett politiskt misslyckande, men en militär framgång. Ryska förstärkningar anländer ju nu och offensiver är utlovade av general flintskalle. Vänta och se...
Nyspråk? Du blandar ihop militär nödvändighet med framgång. Ryssland ger med förlusten av Kherson upp alla rimliga möjligheter gå till offensiven och erövra Odessa (jo, åtskilliga i denna tråd liksom i Ryssland har talat om det).
Citera
2022-11-12, 01:44
Medlem
raskenss avatar
Banksy sprayade på ett bombat hus i Ukraina. Den lyckliga ägare av det husen blev plötsligt 10miljoner rikare. Men misstänker det kan bli svårt att bevara konstverket:

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1591181463541538816?t=RwXjKSif-a0oBrpa3P6mSg&s=19
Citera
2022-11-12, 01:48
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Vet inte om det tagits upp men Iran verkar backa ur affärerna med Pissryssarna med omedelbar verkan så inga fler moppedrönare och inga ballistiska kort och medeldistans missiler

Fler och fler inser ryssarna kommer falla. Kan tänka mig det finnas press från andra håll också att Iran drar sig ur. Dom har ju dessutom fullt upp med en befolkning som lynchar deras gestapo-polis.
Citera
2022-11-12, 01:48
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nyspråk? Du blandar ihop militär nödvändighet med framgång. Ryssland ger med förlusten av Kherson upp alla rimliga möjligheter gå till offensiven och erövra Odessa (jo, åtskilliga i denna tråd liksom i Ryssland har talat om det).

Jag håller med dig angående en potentielll offensiv mot Odessa. Däremot konsolideras redan erövrat territorium betydligt.
Citera
2022-11-12, 01:56
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Du inbillar dig att Ukraina kommer att ta Krim? Har du rökt på eller tagit svampar? Det mest bekymrande med ryssarnas taktiska reträtt från Kherson är att vägen ner till Odessa stängs alltmer. Det kommer en rysk offensiv inom kort. Den blir intressant att se.

Rysk offensiv?

Iform av vadå? Varm luft, Iranska mopeddrönare eller ett gäng nyrekryterade tjetjener som skriker arrrrrghh när dom stormar lervällingen med nyköpta Prada-kopior.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in