2022-11-12, 01:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag förstod också det men blev sur ändå att man kan skriva fel!! Men efter 8 långa månader så är Gammalsvenskby äntligen tillbaka hos allierade till moder Svea igen. Skål på det!!

Inte lönt att bli sur, bara negativitet. Om man vill stödja gammelsvenskby så kan man göra det här:

Swish 123 437 61 41, Föreningen Svenskbyborna.

Jag har själv inte donerat dit, donerade till operation aid igår istället, kändes angeläget. Det kanske kommer till gammelsvenskby ändå?

Det var efter att jag läst Lena Padukovas (numera Wilderäng) inlägg på cornucopia. Hon är där, det är inte jag, så det minsta jag kan bidra med är ett bidrag.

https://cornucopia.se/2022/11/gastinlagg-volontarsarbete-hos-raddningstjansten-i-kupiansk/

Jag kan inte ryska/ukrainska så jag hade nog varit mer av en stopkloss än ett bidrag på plats, även om jag är en finurlig jävel och nog kunde bidragit.
Citera
2022-11-12, 01:05
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du vill nog inte egentligen att jag och övriga frihetliga rapar upp alla otaliga skäl att ifrågasätta Putin.
Så jag nöjer mig med att upprepa frågan vad du menar att reträtten är ett "politiskt" svaghetstecken. Vem visar svaghet, om inte Putin?

Det hela är enkelt: poltiskt kan det tolkas som svaghet att Ryssland drog sig ut Kherson. Från en militärstrategisk synvinkel så är allt välmotiverat.

Du är inte frihetelig. Du vill tvinga västerländsk vänsterliberalism på hela världen. De vill inte ha detta.
Citera
2022-11-12, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Nej, det är tvärtom ett militärt styrketecken. De flyttade inte positioner på grund att de drevs ut ur staden, utan på grund av strategiska övervägenden.

Ni vek er på slagfältet. Är det för att bränna allt på rädda Krim eller?
Citera
2022-11-12, 01:07
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Kriget går dåligt för er ryssvänner nu. Har ni några nya planer på att smida i er trollfabrik?

Ni är slut.
Varför så hög svansföring? Du har själv propagerat för Ryssland i ett antal inlägg. Dessutom har du tvärsäkert hävdat att ryssarnas reträtt från Cherson var en "bluff".
Citera
2022-11-12, 01:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Den dagen kommer jag att fira med skumpa.
Mariupol är en symbol både för rysk terror och ukrainskt motstånd.
Före kriget.
https://www.youtube.com/watch?v=WKQnounkt14
Jag gråter över dess bittra öde.

Vi är många som gråter men vi tänker inte ge upp!
Citera
2022-11-12, 01:10
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det hela är enkelt: poltiskt kan det tolkas som svaghet att Ryssland drog sig ut Kherson. Från en militärstrategisk synvinkel så är allt välmotiverat.

Du är inte frihetelig. Du vill tvinga västerländsk vänsterliberalism på hela världen. De vill inte ha detta.
Jag är frihetlig. Jag vill inte tvinga mina värderingar på någon (jag är för övrigt inte vänster, vilket enligt mig är en motsättning mot frithetlighet). Däremot vill jag inte att Väst böjer sig för självuttalade autokratier som Ryssland för närvarande är. Sedan skiter jag fullkomligt i om Ryssland är en autokrati, så länge de inte attackerar andra länder.

Fundera istället på dig själv och ditt sorgliga lilla liv. Att sitta i Sverige och glädjas åt Ryska framgångar.
Senast redigerad av Enterprise 2022-11-12 kl. 01:13.
Citera
2022-11-12, 01:12
Medlem
HejaFinlands avatar
En ganska bra analys av Kherson-reträtten och bakgrunden till den. Han antar som jag att ryssarna inte hade så mycket trupp där som vissa antagit utan de har flyttat trupp och saker i en månad. Men jag är ändå lite skeptisk. Ukraina borde ha kunnat orsaka mer skada (Om det inte finns videos/bilder vi inte sett ännu på ryska förluster).
https://www.youtube.com/watch?v=5bMWARwS29s

En till bra kille som tror att ryssarna klarade sig undan:
https://www.youtube.com/post/Ugkx6js8ou49MDYc-h1O0lEo55tZXrnvy6vE

Så jag är fortfarande osäker på om det fanns någon uppgörelse att låta ryssarna evakuera eller om ryssarna gjorde det väldigt bra och Ukraina misslyckades med att utnyttja situationen.
Citera
2022-11-12, 01:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En ganska bra analys av Kherson-reträtten och bakgrunden till den. Han antar som jag att ryssarna inte hade så mycket trupp där som vissa antagit utan de har flyttat trupp och saker i en månad. Men jag är ändå lite skeptisk. Ukraina borde ha kunnat orsaka mer skada (Om det inte finns videos/bilder vi inte sett ännu på ryska förluster).
https://www.youtube.com/watch?v=5bMWARwS29s

En till bra kille som tror att ryssarna klarade sig undan:
https://www.youtube.com/post/Ugkx6js8ou49MDYc-h1O0lEo55tZXrnvy6vE

Så jag är fortfarande osäker på om det fanns någon uppgörelse att låta ryssarna evakuera eller om ryssarna gjorde det väldigt bra och Ukraina misslyckades med att utnyttja situationen.
Jag är inne på din linje. Om det nu var en enorm slakt på Ryssar i Cherson så borde videobevisen (av stort propagandavärde för UA) skickats ut över hela världen.
Citera
2022-11-12, 01:16
Medlem
Citat:
Du inbillar dig att Ukraina kommer att ta Krim? Har du rökt på eller tagit svampar? Det mest bekymrande med ryssarnas taktiska reträtt från Kherson är att vägen ner till Odessa stängs alltmer. Det kommer en rysk offensiv inom kort. Den blir intressant att se.

>>>Offensiv över Dnepr? Jo du, lycka till! Hur hade du tänkt att det skulle gå till?
Citera
2022-11-12, 01:24
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Du är inte frihetelig om du stödjer väst. Cenuren i väst är värre än i Ryssland. Vill jag läsa RT.com så måste jag använda VPN eller byta DNS. Vad i helvete är det för frihet?? Kan inte EU:s medborgare själva avgöra vad som är rätt eller fel??

Censur och diktatur oavsett vilket namn man använder.
Zzz.. inget system är perfekt. Jag är emot censur av RT. Men det är bara småsaker jämfört med Rysslands förtryckarfasoner mot sin egen befolkning och mobbarfasoner mot sin omvärld.
Vad det är för frihet som jag vill åt? Well, till att börja med frihet att kunna säga "fuck off" till staten, utan att riskera fängelse. Det har vi här i Väst, men inte i Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, det är tvärtom ett militärt styrketecken. De flyttade inte positioner på grund att de drevs ut ur staden, utan på grund av strategiska övervägenden.

De ”strategiska reträtternas krig” kommer detta kallas i historieböckerna .

Putin kommer omnämnas som ”de strategiska reträtternas president ”.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Röda Armén förbereder sig på att försöka hålla Krym men tillåt mig att vara tveksam över om det kommer att lyckas??

https://twitter.com/Rinegati/status/1591109916613378048

Krym är en tvådelad pjäs, antingen går ryssen hem eller så eskalerar vi. Det bästa vore att ryssen går hem. Det allra bästa är att ryssen går hem och Ukraina tar över, normaliserar relationerna med ryssen och att de återigen får semestra på Krym, ja under Ukrainsk flagg då. Bättre än inget, alla förstår vad du säger, bete dig som folk så är det inget problem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in