2022-11-11, 20:31
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OK70
Enligt forskaren i länken så är det väldigt okvinnligt att förflytta offret, kan JJ:s far hjälpt till? Så tänker jag i alla fall. https://www.youtube.com/watch?v=wKTrJEO2cWE
Den forskningen ger jag inte mycket för. Av den enkla anledningen - att de personliga egenskaper som ska till för att ta livet av en annan människa, om man inte är hotad - helt enkelt vida överstiger andra skillnader mellan människor. Inte minst kön. Läste till och med nyligen studier, som menade att kvinnor tvärtom skulle vara bättre än män på att dölja spår.

Allt handlar om de grundläggande egenskaper som gör oss till människor. Har man av någon anledning en empatistörning, är det alltså tjall på linjen. En av de absolut mest utmärkande egenskaperna fungerar då inte. Kan vara arv. Kan vara miljö. Hjärnskada, eller en kombination av dessa tre.

Kan man döda en människa, kan man utan svårighet förflytta kroppen, menar jag.
Citera
Medlem
Citat:
Hmmm, nej då måste det ändå vara i lägenheten hon slutar andas.

Ja. Om det inte är så att hon blev misshandlad medvetslös och dem skjutsade ut henne i skogen och hon dog där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youareneveralone
Nu har jag inte varit 100% aktiv sen TT hittats så uppdatera mig gärna vilka CS & LS är.

Dom är egentligen oväsentliga för fallet. Två personer som MH och JJ åkte på konsert med i somras. Någon undrade varför dom som var äldre umgicks med yngre. Finns med på MHs Instagram. Egentligen kanske jag inte borde skriva ut namnen då dom inte egentligen har något med fallet att göra men det är utskrivet tidigare så kan inte se att det spelar någon roll.
C*amilla S*teen och L*ouise, samma efternamn då dom är syskon.
Citera
2022-11-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Oj. Detta var nyheter för mig. Vem av de misstänkta har skrivit från skogen där TT hittades????

En liten källa vore på sin plats!!!!!

Det framgår inte vem av de två som gjorde tabben, men: https://sverigesradio.se/artikel/sa-kan-polisen-knyta-misstankta-kvinnan-till-omradet-dar-tove-hittades
Citera
2022-11-11, 20:33
Medlem
Vem är denna ”Anna” som uttalade sig i ab men sen togs artikeln bort . Namnet på henne är inte ”Anna” men åldern ska stämma med 38.
Nån måste ju veta vem hon är?
Hon och JJ ska ju va bra kompisar och skulle på kryssning ihop nu om inte JJ suttit häktad
Citera
2022-11-11, 20:34
Medlem
hipsterkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
Jag är nästan säker på att JJ och TT varit osams om en gammal partner . Och JJ kanske har försökt göra igen och stöta på AW och få TT arg, men misslyckats! Och blivit ännu mer ratad. Och denna kväll fick hon nog. Hon klarar nog inte av att bli förnedrad och utskälld inför alla folk. JJ alltså .

Av allt jag läst i tråden hittills känns det här som en väldigt trovärdig spekulation. Framförallt med tanke på det som framkommit om JJ som person och hennes karaktärsdrag
Citera
2022-11-11, 20:35
Bannlyst
Citat:
Kan vi helt utesluta att tjejerna haft tjafs i lägenheten osv. men att hon då ändå har gått därifrån oskadd och på vägen träffar hon en mysko som mördar henne? Troligen någon som kör i bil och ser en ung kvinna cykla?

Ja, röd bil t.o.r Gulf!
Citera
2022-11-11, 20:37
Medlem
OK70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Den forskningen ger jag inte mycket för. Av den enkla anledningen - att de personliga egenskaper som ska till för att ta livet av en annan människa, om man inte är hotad - helt enkelt vida överstiger andra skillnader mellan människor. Inte minst kön. Läste till och med nyligen studier, som menade att kvinnor tvärtom skulle vara bättre än män på att dölja spår.

Allt handlar om de grundläggande egenskaper som gör oss till människor. Har man av någon anledning en empatistörning, är det alltså tjall på linjen. En av de absolut mest utmärkande egenskaperna fungerar då inte. Kan vara arv. Kan vara miljö. Hjärnskada, eller en kombination av dessa tre.

Kan man döda en människa, kan man utan svårighet förflytta kroppen, menar jag.

Jag är kvinna och varje gång jag ser mordfall så förstår jag inte varför man styckar kroppen, nekar etc. Skulle jag mörda någon så skulle jag i samma stund ringa polisen gråtandes och säga var jag befinner mig och vad jag gjort. Men om jag skulle vara som alla dessa mördare som vägrar erkänna så skulle jag i första hand fundera på hur jag får bort offret därifrån innan det börjar lukta.
Citera
2022-11-11, 20:39
Medlem
dryopteriss avatar
mycket intressant inlägg. inte spaningsmässigt dåra.
Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus
Ja folk är nog rätt illa berörda av det här, när man läst om Tove och sett foton så får man ju bilden av en genuint fin person. Och henne har någon mördat och vi vet inte ens varför?! Och så sitter två häktade på sannolika skäl... Jag kan förstå att det rinner över för många även om jag inte tycker det är bra i hur det tar sig i utryck. Känner själv så med flickan i Skellefteå-fallet, det kokar liksom - men, det är ju därför vi har ett rättsamhälle, för att inte kokande medborgare ska ta rättvisan i egna händer, och det är bra även om det ibland kan kännas orättvist och straffen ibland kan bli löjligt låga. Skillnaden här och i Skellefteå-fallet är att här kommer förmodligen två gm få sitta på livstid som det ser ut nu, och det känns BRA. Det kommer antagligen inte hända i Skellefteå-fallet och det är så uppenbart att gm i det fallet aldrig, aldrig någonsin kommer kunna fungera i samhället och att han mest sannolikt kommer begå nya brott. Det är det som gör att det kokar i det fallet, för mig i alla fall. Den dagen man låter han gå ut är lika med att man låter ett eller flera nya brott ske. Jag kan inte se hur det skulle kunna bli annorlunda, och det är det som gör det fallet så mycket jobbigare att smälta.

Undrar om inte många i Sverige idag känner sig ganska urlakade av allt hemskt som sker i vårt land. Det är mycket hela tiden känns det som och det verkar till synes inte bli bättre. Det kan lämna en med en känsla av uppgivenhet, och ta sig i utryck i just ren ilska, det är det jag läser in i de flesta kommentarerna på instagram; ren ilska blandat med sorg och uppgivenhet.

Jag håller med tycker det är rätt god stämning här i tråden, mycket skräp såklart och lite tjafs men generellt sätt tycker jag tråden tuffar på bra, finns en hel del guldkorn till skribenter som har bidragit och jag hoppas fler fortsätter komma med bra inlägg
Citera
2022-11-11, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jättebra att något är bra isåfall, vet du något om de får ha fjärrkontroll själva eller vakterna på häktet bestämmer deras kanalval.
Jag tror inte att det inte är så bra om de får titta på t.ex efterlyst.
Jag är nog lite långt efter i tiden,

Dom anstalter jag har suttit på har det varit en liten tv på ca 24" som suttit bakom ett plexiglas med egen fjärrkontroll. den är som en helt vanlig tv förutom att du inte kan komma åt den, dvs grundutbudet bland kanalerna och text-tv och där finns ju det mesta i informationsväg. nu är ju dock dom MGM den nya generationen som troligtvis aldrig handskats med text-tv, men det klurar dom nog ut hur den funktionen fungerar. dock ingår väl inte kanal 3 i grundutbudet längre och då missar dom väl efterlyst? jag har inte kanal 3 och TV6 längre iallafall.
Citera
2022-11-11, 20:41
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Jag är kvinna och varje gång jag ser mordfall så förstår jag inte varför man styckar kroppen, nekar etc. Skulle jag mörda någon så skulle jag i samma stund ringa polisen gråtandes och säga var jag befinner mig och vad jag gjort. Men om jag skulle vara som alla dessa mördare som vägrar erkänna så skulle jag i första hand fundera på hur jag får bort offret därifrån innan det börjar lukta.
Precis. Har inget med kön att göra. Själv gråter jag inte ens på begravning tyvärr, kan inte. Men skulle det uppstå en nödsituation är jag bra på att leda helt plötsligt. Orädd för konflikter. Finns lite variationer oss människor emellan - men människor som mördar utan att vara hotade till livet, har ännu en avvikelse av rang. En djupare medkänsla saknas.* Och den avvikelsen är inte kopplad till könstillhörighet.

*ett talande exempel på det - är hur tex. Anders Behring Breívik grät av sympati för sig själv och 'sitt kall' under rättegången - men inte berördes nämnvärt av de fruktansvärda skador han åsamkat andra.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-11 kl. 20:49.
Citera
2022-11-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Tack för ditt svar.
När Jag kollat på J.M så har hennes konton inte försvunnit heller. Trots att hon har suttit en tid i Ystad. Inte heller hennes "väninnor" som är där.

Ystad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in