Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
Framkommer det i boken att väninnan åkte just från sitt eget hem till fam. A? Jag bara tänkte att annars har hon ju kunnat ha tagit en taxi från en fest som låg en bra bit bort eller någon restaurang t ex., hem till Anderssons. Sedan kan hon ha gått hem, om hon bodde mer centralt och det inte var så långt från Hällristningavägen.
Om väninnan gick från fam. A:s hus strax efter det att Helena ska ha ringt hem, så kan hon ha gjort det innan "killarna" på H-vägen kom dit. Eller också, om hon gick senare, så kan hon ha gått cykelbanan söderut. Då är det inte säkert att "killarna" såg henne. På ajnoshorts (?) bild ser man en person gå på cykelbanan och som knappt syns från H-vägen 6. Jag var tvungen att förstora bilden för att se denna person.
Kan det ha varit BW's ex som åkte hem till UA efter att hon och BW bråkat på festen i Radbyn?
HA ringde hem vid 01.30 och fick då veta att BW's ex var där.
När HA sen träffar på BW utanför stadt vid stängning berättar hon att hans ex är med UA på Hällristningsvägen.
BW erbjuder HA skjuts hem, han kan området som sin egen ficka. BW har kört på cykelvägen flera gånger tidigare och man åker därför från stan direkt till lekplatsen. Bilen observeras av killarna på Hällristningsvägen när den passerar inne på cykelvägen.
Man sitter bilen och pratar en stund. BW är på dåligt humör och onykter. Situationen spårar snabbt ur, HA vill hem men BW vill något annat. När bilen lämnar lekplatsen 15-20 min senare är HA död eller medvetslös. Bilen observeras på nytt av killarna på HRV.
GW brukar ofta påtala att man inte ska krångla till det i onödan
Lösningen är kanske enklare än man tror?