2022-11-11, 20:06
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Fel.

Med hjälp av Bitcoin så kan jag skicka pengar till min kompis i Sydafrika som står i baren och behöver betala en barnota. Guld eller toapapper kommer du inte långt med, i detta scenario.

Är jag en flykting i Ukraina eller annan konflikthärd, så är det betydligt lättare att ta med sig sina värden kondenserat i Bitcoin än om dom fanns i form av gulttackor, fiatvaluta, konst, aktier eller på ett bankkonto.

Är jag en VD för ett företag och står och funderar på om det är värt risken att exponera sig på en marknad med politisk instabillitet, så är det betydligt lättare att ha kontroll sina värden i Bitcoin än på den lokala banken eller i den lokala valutan.

osv osv

Det finns hur mycket användningsområden som helst för en digital, decentraliserad, self custody valuta. En guldtacka, konst, räntepapper eller en aktier och fonder har väldigt få användningsområden i jämförelse.

Nu postades detta i en annan tråd och du ignorerade min kommentar om varför du resonerar i cirklar. Här får du och alla andra en ordentlig förklaring.

Påstående: Bitcoin har ett värde pga att du kan "skicka pengar till min kompis i Sydafrika som står i baren". Alltså är bitcoin värdefullt.

Här resonerar du alltså kring värdet genom att referera till värdet hos bitcoin självt (cirkulärt resonemang). Dvs, du kan lika väl skicka dina tokens till din kompis i Sydafrika oavsett om värdet hos bitcoin är $1, $500k, eller varför inte $0. Det är inte denna egenskap av att kunna skicka bitcoins som bestämmer värdet. Du för över tokens som representerar ett hypotetiskt värde, men dessa är inte värdet i sig.

Kortfattat: det är inte ett meningsfullt påstående att något innehar värde därför att du kan använda det för att överföra (eller lagra) samma värde som du skulle definiera.

Förstår du nu? Jag blir mörkrädd när det finns riktiga människor där ute som gör så pass grova tankevurpor som du (och baserar sina investeringar därefter).
2022-11-11, 20:11
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Nu postades detta i en annan tråd och du ignorerade min kommentar om varför du resonerar i cirklar. Här får du och alla andra en ordentlig förklaring.

Påstående: Bitcoin har ett värde pga att du kan "skicka pengar till min kompis i Sydafrika som står i baren". Alltså är bitcoin värdefullt.

Här resonerar du alltså kring värdet genom att referera till värdet hos bitcoin självt (cirkulärt resonemang). Dvs, du kan lika väl skicka dina tokens till din kompis i Sydafrika oavsett om värdet hos bitcoin är $1, $500k, eller varför inte $0. Det är inte denna egenskap av att kunna skicka bitcoins som bestämmer värdet. Du för över tokens som representerar ett hypotetiskt värde, men dessa är inte värdet i sig.

Kortfattat: det är inte ett meningsfullt påstående att något innehar värde därför att du kan använda det för att överföra (eller lagra) samma värde som du skulle definiera.

Förstår du nu? Jag blir mörkrädd när det finns riktiga människor där ute som gör så pass grova tankevurpor som du (och baserar sina investeringar därefter).

Du ger dig inte med att fråga mig vad som ger Bitcoin ett värde.

Ja, faktumet att du kan skicka ören eller miljarder till andra sidan jorden, för några få kronor...på en söndag, är ETT av alla saker som ger Bitcoin ett värde.

Några andra saker egenskaper som också bygger Bitcons värde: (skyll inte på mig, för du tvingar mig upprepa dem varje gång):
Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen.
Den är okonfiskerbar, en myndighet kan inte beslagta eller frysa dina Bitcoins.
Den är ocensurerbar, ingen kan stoppa dig från att göra de transaktioner du vill göra
Den är delbar, du kan skicka en halv Bitcoin eller en tusendels Bitcoin.
Den är tillgänglig, med internet kan du när som helst göra transaktioner var som helst.
Den är portabel, du kan ta med dig värden för flera miljarder var som helst genom att memorera 12 ord i huvudet.
Den är otroligt säker och otroligt svår att hacka eller manipulera.
Den är programmerbar, du kan programmera in smarta kontrakt och 2:a lagerslösningar ovanpå Bitcoin lagret.
Den är otroligt sällsynt. Det finns bara 21 miljoner Bitcoin i hela universum och inget kan ändra på detta.
Den är robust och tålig, den ruttnar inte eller på annat sätt åldras över tid.
Den är verifierbar, vem som helst kan sätta upp en egen nod om man inte vill förlita sig på extern part.
Den är fungibel, en Bitcoin i Tyskland är samma som en Bitcoin i Japan och som en Bitcoin i Boliva.
Den är enkelt att använda. Kan du swisha, kan du använda Bitcoin.
2022-11-11, 20:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du ger dig inte med att sluta fråga mig vad som ger Bitcoin ett värde.

Ja, faktumet att du kan skicka ören eller miljarder till andra sidan jorden, för några få kronor...på en söndag, är ETT av alla saker som ger Bitcoin ett värde.

Några andra saker (skyll inte på mig, för du tvingar mig upprepa dem varje gång):
Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen.
Den är ocensurerbar, ingen kan stoppa dig från att göra de transaktioner du vill göra
Den är tillgänglig, med internet kan du när som helst göra transaktioner var som helst.
Den är portabel, du kan ta med dig värden för flera miljarder var som helst genom att memorera 12 ord i huvudet.
Den är programmerbar, du kan programmera in smarta kontrakt och 2:a lagerslösningar ovanpå Bitcoin lagret.
Den är otroligt sällsynt. Det finns bara 21 miljoner Bitcoin i hela universum och inget kan ändra på detta.
Den är verifierbar, vem som helst kan sätta upp en egen nod om man inte vill förlita sig på extern part.
Den är fungibel, en Bitcoin i Tyskland är samma som en Bitcoin i Japan och som en Bitcoin i Boliva.

Läser du överhuvudtaget andras inlägg eller klistrar du bara in samma nonsens om och om igen?

Jag debunkade fullständigt påståendet om att egenskapen "kan användas för att överföra värde" ger ett visst värde i sig. Läs och begrunda.
2022-11-11, 20:14
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Läser du överhuvudtaget andras inlägg eller klistrar du bara in samma nonsens om och om igen?

Jag debunkade fullständigt påståendet om att egenskapen "kan användas för att överföra värde" ger ett visst värde i sig. Läs och begrunda.
Det är svårt att skicka Bitcoins till andra sidan jorden, om du inte har några. Efterfrågan skapar värde.
Trodde det var underförstått, sedan slog det mig ju att du inte vet vad efterfrågan och utbud har för effekt på ett pris (värde).

Denna egenskap tillsammans med alla andra egenskaper skapar Bitcoins samlade värde.
2022-11-11, 20:17
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det är svårt att skicka Bitcoins till andra sidan jorden, om du inte har några. Efterfrågan skapar värde.
Trodde det var underförstått, sedan slog det mig ju att du inte vet vad efterfrågan och utbud har för effekt på ett pris (värde).
Du försöker blanda bort korten varje gång när du blir bortgjord.

Inlägget var ett svar på detta:
Citat:
Med hjälp av Bitcoin så kan jag skicka pengar till min kompis i Sydafrika som står i baren och behöver betala en barnota. Guld eller toapapper kommer du inte långt med, i detta scenario.

Är jag en flykting i Ukraina eller annan konflikthärd, så är det betydligt lättare att ta med sig sina värden kondenserat i Bitcoin än om dom fanns i form av gulttackor, fiatvaluta, konst, aktier eller på ett bankkonto.

Du får gärna bemöta inlägget ovan där jag förklarar varför du i många fall resonerar i cirklar. Om du inte kan bemöta det i sak så föreslår jag att du tar helg från forumet nu.
2022-11-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CathelynWajld
Du har inte börjat fundera på vad som faktiskt kommer att hända med bitcoin och crypto efter denna FTX-härva?

Hela crypto-marknaden kommer nu att regleras och begränsas med nya lagar och förordningar, i syfte att döda crypton.

Vilket var hela syftet med FTX, från första början.

Allt vad investering och spekulation heter kommer att elimineras och försvinna för att istället ersättas med CBDC och The Digital Wallet. Som sedan kopplas till din UBI och Social Credit Score.

Inom en snar framtid kommer inte längre du själv ha något som helst inflytande över dina egna (begränsade) tillgångar, utan den digitala valuta du får tillgång till kommer att vara programmerad till vad den ska användas till, var du ska använda den och hur länge du kan använda den. Samt även huruvida OM du kan använda den. Vilket avgörs genom ditt eget beteende.

Ju större CO2-avtryck du gör desto större begränsningar i din Digital Wallet. Att spara undan, lägga på hög, investera eller att spekulera kommer inte längre att vara möjligt, över huvud taget. Det du inte förbrukar, genom de uppställda villkoren, försvinner.

Welcome to The Fourth Industrial Revolution in The New World Order.

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det är i så fall en anledning att samla på sig lite bitcoin, om man inte redan har gjort det, medan det fortfarande är någorlunda enkelt.

Men ha dem inte liggande på en plattform med motpartsrisk, såsom FTX.

Att reglera bort bitcoin kommer att bli en utmaning. Den är gjord för att attackeras.

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Crypto kommer bli rätt värdelöst när vi går över till digital valuta, inte så vanliga människor kommer ha tillgång till det längre bara eliten kommer kunna leka med crypto så även om man är biljonär i dag så spelar det inte roll en dag allt blir värdelöst då ingenstans kommer man kunna betala med skiten. Sen är det ju deepstate cabal själva som skapat bitcoin osv.

Vad ska man i ett sådant scenario använda för handel på svarta marknaden? Bitcoin kan komma att bli extremt värdefull i ett sådant scenario, eftersom det är något man faktiskt äger, i en värld där man officiellt inte äger någonting.
2022-11-16, 15:37
Medlem
CathelynWajlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Vad ska man i ett sådant scenario använda för handel på svarta marknaden? Bitcoin kan komma att bli extremt värdefull i ett sådant scenario, eftersom det är något man faktiskt äger, i en värld där man officiellt inte äger någonting.

Den som läst på och studerat den fulla innebörden av Klaus Schwabs' Fourth Industrial Revolution har idag insett att man inte alls har någon framtid i detta scenario, över huvud taget. Möjligheterna blir eliminerade. Per definition.

Stannar du kvar i systemet så har du, per definition, övergett och överlämnat hela din existens till den nya världsordningen där du inte kommer ha någon möjlighet att avvika från algoritmernas dekret och styrmekanismer. Du är och förblir en digital slav utan egen vilja. Möjligheten att lämna och hoppa av kommer också saknas.

De som nu lärt sig detta och kommit till insikt om vilken dystopisk framtidsvision som upphovsmännen till Agenda 21 / Agenda 2030, hela tiden haft och har, omsätter nu allt sitt digitala innehav till ädelmetaller, råvaror, fastigheter, jordbruksmark, boskap och verktyg.

Helt enligt mönstersamhället i norra USA; Amish-folket. Vilka kommer visa sig haft rätt, hela tiden. Religiösa eller inte, men överlever, det gör dom.
2022-11-16, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CathelynWajld
Den som läst på och studerat den fulla innebörden av Klaus Schwabs' Fourth Industrial Revolution har idag insett att man inte alls har någon framtid i detta scenario, över huvud taget. Möjligheterna blir eliminerade. Per definition.

Stannar du kvar i systemet så har du, per definition, övergett och överlämnat hela din existens till den nya världsordningen där du inte kommer ha någon möjlighet att avvika från algoritmernas dekret och styrmekanismer. Du är och förblir en digital slav utan egen vilja. Möjligheten att lämna och hoppa av kommer också saknas.

De som nu lärt sig detta och kommit till insikt om vilken dystopisk framtidsvision som upphovsmännen till Agenda 21 / Agenda 2030, hela tiden haft och har, omsätter nu allt sitt digitala innehav till ädelmetaller, råvaror, fastigheter, jordbruksmark, boskap och verktyg.

Helt enligt mönstersamhället i norra USA; Amish-folket. Vilka kommer visa sig haft rätt, hela tiden. Religiösa eller inte, men överlever, det gör dom.

Ädelmetaller, råvaror och verktyg kan jag förstå. Men fastigheter? Mark? Sådant måste väl vara bland det enklaste att konfiskera på det ena eller andra sättet, efter tillgodohavanden på ett fiatbankkonto?

Sedan, även om viljeinriktningen är tämligen klar, så är det långt ifrån självklart hur utfallet kommer att bli. Det kan bli en halvmesyr eller ett fiasko, i vilken ett bitcoininnehav kan visa sig vara en värdefull tillgång.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-16 kl. 16:57.
2022-11-16, 18:07
Medlem
kebabmedpommess avatar
felpost
2022-11-16, 18:25
Avstängd
Crabbofixs avatar
Alla ni i forumet som är rika genom er handel på bitcoin skulle ni kunna lägga upp några bilder på era hus, bilar, båtar, flyg osv?

tack på förhand.
2022-11-16, 18:32
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Alla ni i forumet som är rika genom er handel på bitcoin skulle ni kunna lägga upp några bilder på era hus, bilar, båtar, flyg osv?

tack på förhand.

Om du börjar med att lägga upp en bild på din humor... en upplösning på 6x4 pixlar lär räcka gott och väl
2022-11-17, 06:57
Avslutad
Citat:
Du ger dig inte med att fråga mig vad som ger Bitcoin ett värde.

Några andra saker egenskaper som också bygger Bitcons värde: (skyll inte på mig, för du tvingar mig upprepa dem varje gång):

Bitcoin har 77 % lägre värde än vid toppen.

Är bitcoin 77 % mindre desentraliserad än för ca ett år sedan?

Är bitcoin 77 % mindre okonfiskerbar än för ca ett år sedan?

Är bitcoin 77 % mindre ocensurerbar än föf ca ett år sedan?

Är bitcoin 77 % mindre delbar än för ca ett år sedan?

Är internet 77 % mindre tillgängligt än för ca ett år sedan?

Är det 77 % svårare att memorera 12 ord idag än för ett år sedan?

Är det 77 % lättare att hacka bitcoin idag än för ett år sedan?

Är kontrakten som går att programera in i bitcoin 77 % dummare än för ett år sedan?

Finns det bara 4,8 miljoner bitcoin idag?

Åldras bitcoin 77 % snabbare nu?

Är det bara 22 % av oss som kan sätta upp noder numera?

Är en bitcoin idag 77 % mindre fungibel?

Är det 77 % svårare att använda en bitcoin idag?

Om svaret inte är ja på dessa frågor. Hur kan värdet ändras när fundamentan värdet vilar på inte ändras?

Eller kan det vara så att värdet faktiskt vilar på något annat än dessa punkter?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in