Citat:
Fel.
Med hjälp av Bitcoin så kan jag skicka pengar till min kompis i Sydafrika som står i baren och behöver betala en barnota. Guld eller toapapper kommer du inte långt med, i detta scenario.
Är jag en flykting i Ukraina eller annan konflikthärd, så är det betydligt lättare att ta med sig sina värden kondenserat i Bitcoin än om dom fanns i form av gulttackor, fiatvaluta, konst, aktier eller på ett bankkonto.
Är jag en VD för ett företag och står och funderar på om det är värt risken att exponera sig på en marknad med politisk instabillitet, så är det betydligt lättare att ha kontroll sina värden i Bitcoin än på den lokala banken eller i den lokala valutan.
osv osv
Det finns hur mycket användningsområden som helst för en digital, decentraliserad, self custody valuta. En guldtacka, konst, räntepapper eller en aktier och fonder har väldigt få användningsområden i jämförelse.
Med hjälp av Bitcoin så kan jag skicka pengar till min kompis i Sydafrika som står i baren och behöver betala en barnota. Guld eller toapapper kommer du inte långt med, i detta scenario.
Är jag en flykting i Ukraina eller annan konflikthärd, så är det betydligt lättare att ta med sig sina värden kondenserat i Bitcoin än om dom fanns i form av gulttackor, fiatvaluta, konst, aktier eller på ett bankkonto.
Är jag en VD för ett företag och står och funderar på om det är värt risken att exponera sig på en marknad med politisk instabillitet, så är det betydligt lättare att ha kontroll sina värden i Bitcoin än på den lokala banken eller i den lokala valutan.
osv osv
Det finns hur mycket användningsområden som helst för en digital, decentraliserad, self custody valuta. En guldtacka, konst, räntepapper eller en aktier och fonder har väldigt få användningsområden i jämförelse.
Nu postades detta i en annan tråd och du ignorerade min kommentar om varför du resonerar i cirklar. Här får du och alla andra en ordentlig förklaring.
Påstående: Bitcoin har ett värde pga att du kan "skicka pengar till min kompis i Sydafrika som står i baren". Alltså är bitcoin värdefullt.
Här resonerar du alltså kring värdet genom att referera till värdet hos bitcoin självt (cirkulärt resonemang). Dvs, du kan lika väl skicka dina tokens till din kompis i Sydafrika oavsett om värdet hos bitcoin är $1, $500k, eller varför inte $0. Det är inte denna egenskap av att kunna skicka bitcoins som bestämmer värdet. Du för över tokens som representerar ett hypotetiskt värde, men dessa är inte värdet i sig.
Kortfattat: det är inte ett meningsfullt påstående att något innehar värde därför att du kan använda det för att överföra (eller lagra) samma värde som du skulle definiera.
Förstår du nu? Jag blir mörkrädd när det finns riktiga människor där ute som gör så pass grova tankevurpor som du (och baserar sina investeringar därefter).