2022-11-04, 09:06
Medlem
Den-lille-Havfrues avatar
Är det värt att ta ett korttidskontrakt i stockholms innerstad från en seriös stor hyresvärd?

Har hört att vissa som bott på korttidskontrakt/rivningskontrakt har fått det omvandlat till förstahandskontrakt efter tag. Hyresvärdarna kanske använder korttidskontrakt/rivningskontrakt för att testa hyresgästen om den är tillförlitlig? Vissa planerar såklart stora renoveringar och vill försäkra sig om att det är betalningsvilliga hyresgäster som sen flyttar in såklart.

Vad tror ni? Några som har erfarenhet?
Citera
2022-11-04, 15:51
Medlem
Jag har bott i korttidskontrakt i Stockholm nyligen. Helt klart värt enligt mig. Enligt annonsen på bostadsförmedlingen skulle jag få bo där 6 månader men blev 4 år till slut. Det blir alltid betydligt längre än vad de skriver som du för bo där. Är det en privat, liten värt finns också möjlighet att du kan få bo kvar efter, även fast det inte är så vanligt. De får egentligen inte det om de är anslutna till bostadsförmedlingen, men finns värdar som skiter i det om de är nöjda med dig som hyresgäst. Kör skulle jag säga! Du förlorar ju ändå inga köpoäng så finns inget att förlora egentligen.
Citera
2022-11-11, 16:09
Medlem
Den-lille-Havfrues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Jag har bott i korttidskontrakt i Stockholm nyligen. Helt klart värt enligt mig. Enligt annonsen på bostadsförmedlingen skulle jag få bo där 6 månader men blev 4 år till slut. Det blir alltid betydligt längre än vad de skriver som du för bo där. Är det en privat, liten värt finns också möjlighet att du kan få bo kvar efter, även fast det inte är så vanligt. De får egentligen inte det om de är anslutna till bostadsförmedlingen, men finns värdar som skiter i det om de är nöjda med dig som hyresgäst. Kör skulle jag säga! Du förlorar ju ändå inga köpoäng så finns inget att förlora egentligen.

Låter ju okej, kanske är värt att testa då! Tack för info.
Citera
2022-11-11, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den-lille-Havfrue
Låter ju okej, kanske är värt att testa då! Tack för info.

Som sagt, du förlorar inte din kötid utan står kvar i kön.
Känner en person som fortfarande bodde kvar efter de maximala fyra åren.
Efter sex år flyttade personen ihop med partner på annan adress, annars hade den kanske fortfarande bott kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in