2022-11-11, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
"Står mig fritt att köpa mark och bygga" - jo visst, tjena. Det finns inte särskilt mycket byggbar mark ute till försäljning, ens i en ödekommun som Upplands-Bro. Får man tag på en tomt så är det dessutom inte bara att bygga som man vill.

Sen handlar inte allt om hur jag bor, vill bo eller bygga här eller där. Det är en allmän diskussion om bostadsmarknaden och dess funktion, inte om mig, dig eller våra personliga planer eller förmågor.
Du sa ju att man kunde köpa billigt i Bro, om mark där var exklusivt och eftertraktat hade de varit dyrt precis som en strandtomt i Lidingö. Nej du får inte bygga som du vill men det kanske är av en anledning? Jag är inte insatt i bygglov men upplys mig, vad är negativt med att man inte får bygga en låg standard. Vill folk köpa låg standard?

Jag vet att diskussionen inte handlar om nån enskild, jag pratar ju om bostadsmarknaden. Vill du bygga i Bro så får du det. Och om du inte vill så kanske du ska tänka att ingen annan vill det heller. Över 2ha finns på hemnet just nu till lågt pris.
Citera
2022-11-11, 15:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Du sa ju att man kunde köpa billigt i Bro, om mark där var exklusivt och eftertraktat hade de varit dyrt precis som en strandtomt i Lidingö. Nej du får inte bygga som du vill men det kanske är av en anledning? Jag är inte insatt i bygglov men upplys mig, vad är negativt med att man inte får bygga en låg standard. Vill folk köpa låg standard?

Jag vet att diskussionen inte handlar om nån enskild, jag pratar ju om bostadsmarknaden. Vill du bygga i Bro så får du det. Och om du inte vill så kanske du ska tänka att ingen annan vill det heller. Över 2ha finns på hemnet just nu till lågt pris.

Det finns en tomt på 0.2 ha ute i Håtuna till salu för två mille. Den får bebyggas med ett hus max 180 kvm. Förstår du inte själv hur sjukt det är?

Det är inte vilken standard man får bygga med utan vilken typ av bostad som får byggas. Tomten i Håtuna får t.ex. inte bebyggas med ett 6-våningshus eller en radhuslänga.
Citera
2022-11-11, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Skulle säga att behöver man inte betala av lånet, utan bara se till att klara räntan så är risken att priserna blir högre än vad de annars skulle vara. De som tjänar på det är bankerna.

Mats O Sundqvist resonerade så under finanskrisen. Han trodde att allt var lungt så länge han kunde täcka räntekostnaderna. Tyvärr gick det inte så bra för honom när krisen infann sig.
Citera
2022-11-11, 15:42
Medlem
Citat:
Det finns en tomt på 0.2 ha ute i Håtuna till salu för två mille. Den får bebyggas med ett hus max 180 kvm. Förstår du inte själv hur sjukt det är?

Det är inte vilken standard man får bygga med utan vilken typ av bostad som får byggas. Tomten i Håtuna får t.ex. inte bebyggas med ett 6-våningshus eller en radhuslänga.
Tycket inte det är så sjukt. Hur fan ska du smälla upp ett 6-våningshus där som nån vill bo i. Det blir väl ett 6-våningshus och inget mer typ. Nån parkering lär det inte bli för alla boende i alla fall. Långt till pendeln.
Citera
2022-11-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Generellt sätt kostar ett radhus i Göteborg Minst 5 miljoner, varför ljuga?

Finns 18 på hemnet just nu med utgångspris 2-2.7 msek. +30 i Trollhättan och Kungsbacka och Borås.

"Buhuu DÄR vill ju inte jag bo. Jag måste ha 10 min promenad till jobbet och Avenyn. Sen ska det vara topprenoverat och kosta max 2 msek"
Citera
2022-11-11, 15:45
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Tycket inte det är så sjukt. Hur fan ska du smälla upp ett 6-våningshus där som nån vill bo i. Det blir väl ett 6-våningshus och inget mer typ. Nån parkering lär det inte bli för alla boende i alla fall. Långt till pendeln.

Tror knappast parkering är det största problemet ute i Håtuna. Ja, det är långt till pendeltåget, som dessutom är långt ifrån Stockholm city. Just därför borde inte den lilla gräsplätten ha en prislapp på 1.75m.

Men huvudsaken här var att 1) Det finns inte många tomter till salu 2) Man får inte bygga som man vill 3) Tomter även ute i obygden har höga priser
Citera
2022-11-11, 15:48
Medlem
Citat:
Tror knappast parkering är det största problemet ute i Håtuna. Ja, det är långt till pendeltåget, som dessutom är långt ifrån Stockholm city. Just därför borde inte den lilla gräsplätten ha en prislapp på 1.75m.

Men huvudsaken här var att 1) Det finns inte många tomter till salu 2) Man får inte bygga som man vill 3) Tomter även ute i obygden har höga priser
Men det är ju ett marknadspris? Vill ingen köpa för 1.75m så gör inget det. Lägg ett bud på 2 kr sen bygg 3 små radhus där.
Citera
2022-11-11, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Finns 18 på hemnet just nu med utgångspris 2-2.7 msek. +30 i Trollhättan och Kungsbacka och Borås.

"Buhuu DÄR vill ju inte jag bo. Jag måste ha 10 min promenad till jobbet och Avenyn. Sen ska det vara topprenoverat och kosta max 2 msek"

Du menar att man får ett radhus i Göteborg för 2 miljoner om man bara bosätter sig i Borås? Är du på riktigt eller?
Citera
2022-11-11, 16:07
Medlem
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-balsta-habo-kommun-furuhallsvagen-14-19110135

Radhus 30 pendeltåg från T-centralen. Går nog att få för under 2 msek.
Citera
2022-11-11, 16:07
Medlem
Citat:
Du menar att man får ett radhus i Göteborg för 2 miljoner om man bara bosätter sig i Borås? Är du på riktigt eller?

Det finns som sagt 18 st till salu inom Göteborgs kommun mellan 2-2.7 msek I detta nu om man är för gnällig för att pendla 30-45 minuter som de flesta får göra.
Citera
2022-11-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det finns som sagt 18 st till salu inom Göteborgs kommun mellan 2-2.7 msek I detta nu om man är för gnällig för att pendla 30-45 minuter som de flesta får göra.
Ok men Göteborgs kommun är inte staden Göteborg, hur svårt kan det vara
Citera
2022-11-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ok men Göteborgs kommun är inte staden Göteborg, hur svårt kan det vara
Är åkersberga Stockholm stad?
Är Sollentuna det, vart går gränsen?
Rinkeby är iallafall i Stockholms kommun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in