Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Fast bollen ligger hos Ryssland. De startade kriget och de har också möjlighet att avsluta kriget. Huruvida kriget ska utvidgas till ett kärnvapenkrig och världskrig är också nåt som Ryssland avgör. Så frågan kvarstår. Varför skulle Ryssland helt plötsligt dra igång nåt som skulle leda till Rysslands totala undergång? Är Putin inget annat en galen superskurk som hämtad ur en dålig film som hellre förintar världen och sitt eget land än accepterar ett nederlag i Ukraina? Det är bara absurt.
Hur han resonerar spelar egentligen ingen roll, men jag tror inte ett dugg på det. Men oavsett vad jag tror eller vad som är rimligt ur ryskt perspektiv, så måste man ändå agera på samma vis. Men det är Ryssland som till 100% avgör vad som händer härnäst eller om kriget trappas upp. Vill Ryssland ha kärnvapenkrig, så ska de naturligtvis få det, men varför skulle de vilja ha det?
Putin har redan dragit igång något som är riskabelt. Det är en del av det etiskt och taktiskt felaktiga i hans krig. Risken är att han chansar på att Väst inte svarar. Så är varje eskalering. När USA stöttade Ukraina med belopp på nivå med Rysslands årliga militärbudget, chansade de på att Ryssland inte "hämnas" eller eskalerar vidare. Det var också enligt mig etiskt felaktigt i
detta fall (jag vet att du inte delar min bedömning). Principen är densamma om Ryssland använder kärnvapen.
Att någon gör fel, innebär inte att alla andra är fria från ansvar, saknar möjlighet att avsluta krig, eller är förhindrade att skapa förutsättningar för världskrig.