Citat:
Ursprungligen postat av
Thunderbolt11
Står i valet och kvalet över vilken bank man ska öppna sparkonto i. Tänkte köra på rörligt först i och med att räntorna verkar gå upp. Någon kunnig som har något tips? Tror ni räntorna kommer att fortsätta stiga med jämna mellanrum ett tag framåt? När är det läge att binda?
Sevenday har högst rörlig ränta med 2,05 % och månatlig utbetalning av räntan. Jag har inte haft något att anmärka på med dem när jag haft pengar där så de hade jag kört på just nu. Annars finns det en hel bunt som erbjuder 2,00 % nu och det är ingen större skillnad mer än om de betalar ut räntan per månad eller år och att det kanske kan skilja lite på hur snabba/långsamma de är med överföringar.
Binda eller inte binda är den eviga frågan... Jag tror inte det går att på förhand räkna ut det optimala läget för när man ska binda. Alltså gör man klokt i att binda mindre delar vid olika tillfällen. Fördelen är också då att bindningstiden löper ut vid olika tillfällen. Jag har t.ex. bundit en mindre del på 1 år för ett tag sen. Nu avvaktar jag och ser vad som händer med nästa KPI-statistik från SCB (15 nov) och vad Riksbankens nästa besked blir (24 nov) och hur räntorna reagerar på detta innan jag eventuellt binder mer.