Citat:
Ursprungligen postat av
Hallonfisken
Kunde inte sagt sluttampen här bättre själv!
Varför jag inte tror på teorin om att pappan skulle vara inblandad i att gömma kroppen är att han kan inte vara så urbota dum att han lägger en död person på grannmarken där han vet att de jagar mycket. Förr eller senare hade hon hittats av någon i jaktlaget. JJ däremot hade nog inte en tanke på det mitt i all stress. Och har nog inte heller superkoll på gränser osv.
Men nu ska vi komma ihåg att deras familj fungerar förmodligen inte som din familj. Och deras syn på skogen är förmodligen inte den samma som din syn på den. Jag känner inte den familjen personligen så jag vet inte hur den fungerar, men de flesta familjer är dysfunktionella på något eller några sätt. Det är normalt.
.
Att detta brott var så professionellt hanterat av gärningsmännen att de nästan kom undan, var resultatet av att en eller flera mycket erfarna personer var inblandade, det är min bedömning. Eftersom det är bevisat att gärningsmännen spenderade tid i Nye-trakten under brottsnatten så kan man med stor sannolikhet säga att den erfarna personen bor där. Hur många grovt kriminella eller personer med lång krigserfarenhet bor i Nye-trakten?
.
Platsen man hittade brottsoffret på kan tyckas dåligt vald, men hon var troligen lagd i en stor säck så att hon lätt kunde flyttas senare när polisens sökning hade dött ut.
.
Polisen väntar på DNA-analys och jag kommer äta upp min hatt om inte en tredje persons DNA hittas. Till saken hör att IL är expert i kemi och borde veta hur DNA-spår kan elimineras, men så skicklig tror jag inte att han är att han lyckats eliminera all DNA. Realistiskt så bör han informera sin son om vad han ska göra de närmsta åren när han blir ensam. Skriva listor av vad som måste göras och visa hur saker och ting fungerar. Sedan bör han tala sanning i respekt till offret, offrets anhöriga och alla de som har hjälpt honom sedan han flyttade till Nye. I småland så låtsas vi inte att vi är oskyldiga om vi har gjort något galet utan vi ber om ursäkt och erkänner. Folk kommer förstå en pappa som försökte hjälpa sin dotter, men nu när Tove är hittad så är det dags att lägga korten på bordet och säga som det är. Det är det absolut bästa för alla inblandade att göra det.
.
Det uttrycktes oro över det "helvete" som väntar gärningsmännen av samhället när de kommer ut, men folk är inte så dumma att de inte fattar att saker och ting kan gå snett. Vad folk däremot är mycket måna om är hur gärningsmännen reagerar efter att de gjort något snett. Skyller dom ifrån sig eller är de så uppriktigt ledsna över vad som hänt att de erkänner och ber om ursäkt. Det är beteendet
efter som är så viktigt om man vill undvika ett "helvete".
.
Till sist vill jag säga att jag håller med de i tråden som tycker att man inte ska kritisera gärningmännens nationalitet eller utseende. Jag tror att när gärningsmännen rakryggat erkänner sanningen och säger som det är så kommer många se mer positivt på dessa saker.