2022-11-11, 00:49
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkalmanOLillaSkutt
Jag ber om ursäkt om någon tidigare redan kommit med ett liknande inlägg.

Min första tanke när jag läste att polisinsatsen startades ganska snabbt efter att pojkvännen lyssnat på BOs meddelande var att det kanske liknar inspelningen av El*in Krant*z där hon troligtvis antingen själv ringt upp första personen i kontaktlistan eller fickringt och samtalet gått till röstbrevlådan och spelat in överfallet/delar av överfallet.

Detta är bara min magkänsla.

Verkar vettigt för snabbt gick det ju för polisen. Så då var det inget samtal om att hon var på väg hem? Man blir snurrig på detta nu har jag glömt varifrån denna info kom ifrån att hon ringde textade Albin
Citera
2022-11-11, 00:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Verkar vettigt för snabbt gick det ju för polisen. Så då var det inget samtal om att hon var på väg hem? Man blir snurrig på detta nu har jag glömt varifrån denna info kom ifrån att hon ringde textade Albin
Det är en "mediasanning".
Citera
2022-11-11, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extranode
Oavsett 'behållare' (ikea-kasse, matta, resväska etc) skulle det vara suspekt sent på natten.
Därför vore det intressantare om det går att 'fixa mörker' i trappan, med tanke på alla nyfikna grannar som redan är på alerten..

Jag blev nyfiken och försökte lista ut om JJ:s lägenhet har manuella ljusknappar i trappen, och det tycks vara det för mig. Titta på videon i artikeln när de filmar i trappen, jag ser en knapp på väggen: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/hor-grannen-beratta-om-de-hoga-dunsarna-fran-en-av-de-haktades-lagenhet

Jag tittade sedan på Google Street (St*rgatan 71) och det finns visserligen en gatulykta på vägen framför porten, men också två stora träd som eventuellt skymmer ljuset in genom fönstrena till trappen. Inte alls omöjligt att trapphuset blir väldigt mörkt när det är släckt där.
Citera
2022-11-11, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonfisken
Kunde inte sagt sluttampen här bättre själv!
Varför jag inte tror på teorin om att pappan skulle vara inblandad i att gömma kroppen är att han kan inte vara så urbota dum att han lägger en död person på grannmarken där han vet att de jagar mycket. Förr eller senare hade hon hittats av någon i jaktlaget. JJ däremot hade nog inte en tanke på det mitt i all stress. Och har nog inte heller superkoll på gränser osv.

Men nu ska vi komma ihåg att deras familj fungerar förmodligen inte som din familj. Och deras syn på skogen är förmodligen inte den samma som din syn på den. Jag känner inte den familjen personligen så jag vet inte hur den fungerar, men de flesta familjer är dysfunktionella på något eller några sätt. Det är normalt.
.
Att detta brott var så professionellt hanterat av gärningsmännen att de nästan kom undan, var resultatet av att en eller flera mycket erfarna personer var inblandade, det är min bedömning. Eftersom det är bevisat att gärningsmännen spenderade tid i Nye-trakten under brottsnatten så kan man med stor sannolikhet säga att den erfarna personen bor där. Hur många grovt kriminella eller personer med lång krigserfarenhet bor i Nye-trakten?
.
Platsen man hittade brottsoffret på kan tyckas dåligt vald, men hon var troligen lagd i en stor säck så att hon lätt kunde flyttas senare när polisens sökning hade dött ut.
.
Polisen väntar på DNA-analys och jag kommer äta upp min hatt om inte en tredje persons DNA hittas. Till saken hör att IL är expert i kemi och borde veta hur DNA-spår kan elimineras, men så skicklig tror jag inte att han är att han lyckats eliminera all DNA. Realistiskt så bör han informera sin son om vad han ska göra de närmsta åren när han blir ensam. Skriva listor av vad som måste göras och visa hur saker och ting fungerar. Sedan bör han tala sanning i respekt till offret, offrets anhöriga och alla de som har hjälpt honom sedan han flyttade till Nye. I småland så låtsas vi inte att vi är oskyldiga om vi har gjort något galet utan vi ber om ursäkt och erkänner. Folk kommer förstå en pappa som försökte hjälpa sin dotter, men nu när Tove är hittad så är det dags att lägga korten på bordet och säga som det är. Det är det absolut bästa för alla inblandade att göra det.
.
Det uttrycktes oro över det "helvete" som väntar gärningsmännen av samhället när de kommer ut, men folk är inte så dumma att de inte fattar att saker och ting kan gå snett. Vad folk däremot är mycket måna om är hur gärningsmännen reagerar efter att de gjort något snett. Skyller dom ifrån sig eller är de så uppriktigt ledsna över vad som hänt att de erkänner och ber om ursäkt. Det är beteendet efter som är så viktigt om man vill undvika ett "helvete".
.
Till sist vill jag säga att jag håller med de i tråden som tycker att man inte ska kritisera gärningmännens nationalitet eller utseende. Jag tror att när gärningsmännen rakryggat erkänner sanningen och säger som det är så kommer många se mer positivt på dessa saker.
Citera
2022-11-11, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Man obducerar ju väldigt många fler personer än bara från mordfall. Så ja, de har säkert att göra.

Jag vet inte vart dom tog kroppen, men en okvalificerad gissning är ju Jönköping? Rätta mig gärna om jag har fel. Det är isf ett stort område de täcker.

Fallet kan dock ha viss prioritet eftersom ingen erkänt och personer sitter häktade.

En rättsmedicinsk obduktion är mer omfattande än en klinisk obduktion. De får enbart utföras av rättsläkare, alltså ej av "vanliga" patologer som utför kliniska obduktioner.

De rättsmedicinska obduktionerna får enbart utföras av RMV - och sker enbart på 6 platser i Sverige.
I Jönköping utförs aldrig rättsmedicinska obduktioner i och med att RMV inte har någon sådan verksamhet där.
Citera
2022-11-11, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OK70
Låter väldigt vågat, jag köper inte det här.

Det är ju vågat hur de än bar ned henne där, men det behövde ändå göras. Två tjejer som bär sin fulla väninna i armkrok hade sett betydligt bättre ut än två tjejer som av någon anledning bär ner en misstänksamt tung matta mitt i natten. Lite "hide in plain sight" över det hela.
Citera
2022-11-11, 01:01
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Jag tror hon hade TT:s mobil i fickan. Hon skulle nog slänga den i samband med att TT forslades bort. När hon sedan måste hitta på en förevändning inför grannen var hon tvungen att gå upp och hämta sin egen mobil för att kunna beställa mat på Donken. Och självklart säga några ord till MH också. Kanske rent av försöka få med henne?

Vad sade grannen? att hon hade en mobil i handen och verkade nervös, tror det var när han stötte på henne i trappan. Intervjun var väl den med video
Citera
2022-11-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Ja det var väldigt många olika bud ifrån media just när det gäller 02.30 samtalet.

Så skrev aftonbladet 22 okt (Artikel idag bakom betalvägg).

- 02.30: Denna tidpunkt anger åklagaren i sin häktningsframställan som den tid då de två kvinnorna är misstänkta för människorov. Enligt uppgifter till Aftonbladet ringer Tove sin pojkvän och säger att hon är på väg hem. De två misstänkta kvinnorna har enligt uppgifter uppgett för polis att de två har åkt till McDonalds klockan 02.45.

Sedan har det hela blivit röstmeddelande om det förvrängts i tråden eller av media har ingen aning.

Det var i alla fall det som låg till grund i media rapporteringen för 02.30 samtalet då det begavs sig 22 okt.
Citera
2022-11-11, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slut-kant
Men nu ska vi komma ihåg att deras familj fungerar förmodligen inte som din familj. Och deras syn på skogen är förmodligen inte den samma som din syn på den. Jag känner inte den familjen personligen så jag vet inte hur den fungerar, men de flesta familjer är dysfunktionella på något eller några sätt. Det är normalt.
.
Att detta brott var så professionellt hanterat av gärningsmännen att de nästan kom undan, var resultatet av att en eller flera mycket erfarna personer var inblandade, det är min bedömning. Eftersom det är bevisat att gärningsmännen spenderade tid i Nye-trakten under brottsnatten så kan man med stor sannolikhet säga att den erfarna personen bor där. Hur många grovt kriminella eller personer med lång krigserfarenhet bor i Nye-trakten?
.
Platsen man hittade brottsoffret på kan tyckas dåligt vald, men hon var troligen lagd i en stor säck så att hon lätt kunde flyttas senare när polisens sökning hade dött ut.
.
Polisen väntar på DNA-analys och jag kommer äta upp min hatt om inte en tredje persons DNA hittas. Till saken hör att IL är expert i kemi och borde veta hur DNA-spår kan elimineras, men så skicklig tror jag inte att han är att han lyckats eliminera all DNA. Realistiskt så bör han informera sin son om vad han ska göra de närmsta åren när han blir ensam. Skriva listor av vad som måste göras och visa hur saker och ting fungerar. Sedan bör han tala sanning i respekt till offret, offrets anhöriga och alla de som har hjälpt honom sedan han flyttade till Nye. I småland så låtsas vi inte att vi är oskyldiga om vi har gjort något galet utan vi ber om ursäkt och erkänner. Folk kommer förstå en pappa som försökte hjälpa sin dotter, men nu när Tove är hittad så är det dags att lägga korten på bordet och säga som det är. Det är det absolut bästa för alla inblandade att göra det.
.
Det uttrycktes oro över det "helvete" som väntar gärningsmännen av samhället när de kommer ut, men folk är inte så dumma att de inte fattar att saker och ting kan gå snett. Vad folk däremot är mycket måna om är hur gärningsmännen reagerar efter att de gjort något snett. Skyller dom ifrån sig eller är de så uppriktigt ledsna över vad som hänt att de erkänner och ber om ursäkt. Det är beteendet efter som är så viktigt om man vill undvika ett "helvete".
.
Till sist vill jag säga att jag håller med de i tråden som tycker att man inte ska kritisera gärningmännens nationalitet eller utseende. Jag tror att när gärningsmännen rakryggat erkänner sanningen och säger som det är så kommer många se mer positivt på dessa saker.

Nästan kom undan? dom greps och häktades innan dom typ han byta trosor kom igen.
Citera
2022-11-11, 01:09
Medlem
OK70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Det är ju vågat hur de än bar ned henne där, men det behövde ändå göras. Två tjejer som bär sin fulla väninna i armkrok hade sett betydligt bättre ut än två tjejer som av någon anledning bär ner en misstänksamt tung matta mitt i natten. Lite "hide in plain sight" över det hela.

Vet faktiskt inte. En riktigt full person ser ändå ut som en riktigt full person medan en död människa hänger ner helt och ser ut som en död människa.
Citera
2022-11-11, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Instämmer med Shopenhauer!

Det polisen ägnar sig åt är antagligen att pussla ihop ett fullständigt förlopp, från A till Ö.

Rättspsyk skulle också göra undersökning på dom anhållna
Det kanske också är något som tar lite längre tid?
Citera
2022-11-11, 01:18
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Den känsla fick jag också när jag läste om hur slarvigt cykeln var ställd utanför, grannen fick ju flytta den för den låg så märkligt enligt honom. Tror inte de har dragit upp henne med våld för då hade någon sett eller hört det, men springa upp för att låna toaletten eller något annat stämmer mer. Nu vet vi ju inte med säkerhet om meddelandet/samtalet till pojkvännen var vid 02.30 men om det stämmer känns det som de inte har hunnit sitta jättelänge hos J. Sedan vad som händer är ett jäkla mysterium. Grannarna har inte hört högljudda röster eller bråk alls. Tänker på grannen som bor bredvid som sa han pratade med sin flickvän i USA vid den tiden, därför hörde han dunsarna, så han hade definitivt hört bråk. Kusligt att det är så tyst. Ett planerat dåd?

Kanske Tove inte alls hade planer på att följa JJ hem utan hon ville följa MH och se till att hon kom hem säkert ? Men varför blev hon övertalad att gå ända till Storgatan 71 sent på natten? Var det bara Tove som hade cykel, vet man det säkert? Man blir inte klok på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in