Uppenbarligen har Ryssland förlorat många soldater även om jag betvivlar att det är i närheten lika många som Ukraina. Ryssland skulle ha skickat tillräckligt med trupp för att vinna det här kriget men det har alltså inte Ryssland gjort. Ryssland har gömt sig bakom proxykrigare från DPR/LPR.
USA och Ukraina har haft många chanser att nå en diplomatisk lösning men uppenbarligen är inte USA och Ukraina intresserade av detta. Vi får se vad som kommer att ske. Någon gång kommer kriget i Ukraina leda till förhandlingar. Det är nästan omöjligt att veta vad som kommer ske med hjälp av öppna källor. Klart är att Ryssland vill förhandla. Från EU kommer det blandade svar. Det finns en osäkerhet i USA om vilken väg de skall gå. Ukraina vill inte förhandla. Det här kriget kan naturligtvis inte hålla på för evigt.
Skälet till varför Ryssland lämnade västra Kherson beror på att Ukraina kan förstöra dammen och där med dränka tusentals ryska soldater och civila. Det är uppenbarligen ett taktiskt korrekt beslut av Ryssland att lämna Kherson. Notera att ukrainarna knappast rusar in i Kherson av samma anledning. De är också rädda för dammen och några företrädare för Ukraina har hävdat att det kan vara en fälla. Hur som helst. Ryssland skulle efter åtta månader ha hållit Uman. Nu hävdar den pro-ryska sidan att Ryssland endast förstör ukrainsk trupp och material i ett utnötningskrig och där med inte behöver hålla territorium. Möjligt - men rimligtvis bör Ryssland hålla de provinser de har annekterat. Det finns en politisk dimension också. Det är en fråga om legitimitet.
Antalet reguljära trupper som initialt var 175K-190K (inklusive logistik och reserver) beroende på källa. Med involverade menar jag inte nödvändigtvis att de skickades till Ukraina. Utöver detta talar vi om 35,000-45,000 från Donbas samt ett par tusen legosoldater. Senare kom ytterligare legosoldater och milistrupper från bland annat Tjetjenien.
Antalet stridande reguljära trupper ska fram tills nyligen inte varit större än 50,000-60,000. Ryssland har mobiliserat ytterligare 300,000 soldater från sina reserver. Hur många av dem som kommer skickas till Ukraina finns det olika uppfattningar om men det ska handla om drygt 50,000 medan 250,000 förblir i den aktiva reserven. Rysslands problem handlar om att de utkämpar ett krig med för få soldater.
När USA invaderade Irak var de samlade pro-amerikanska styrkorna drygt aktiva 600,000 soldater mot 350,000 aktiva irakiska soldater. Vidare var Irak 2003 inte direkt en kompetent fiende. Ryssland har enligt min uppfattning tagit sig vatten överhuvudet genom att kriga genom sin försiktighet och ovilja att skicka tillräckligt med trupp. Det skall sägas att Ryssland måste trupp i reserv i händelse av tredje världskriget men Ryssland skulle ha kallat in reserverna i ett tidigt stadium. Men jag antar att det är lätt att vara efterklok. Ryssland överestimerade sin förmåga och underskattade Ukraina.
Ja, det är pinsamt för Ryssland. Jag anser inte att tillbakadragandet från Kherson är pinsamt men att Ryssland inte tagit mer tillräckligt mark. Om Kherson "röstar" för att gå med i Ryssland måste rimligtvis Ryssland också kunna försvara Kherson och då krävs det att Ryssland tar betydligt mer mark. Jag tycker dock debaclet i Donbas är mer pinsamt. Nu har Ryssland hållit på i snart nio månader för att ta ett område ungefär lika stort som Estland. Det är en fråga om legitimitet. Den smått pro-ryska (hobby)analytikern Military Summary visar nu att Ukraina nu har blockerat Ryssland från ta sig över Dnepr.
https://www.youtube.com/watch?v=6k2trrJ6_7s
Nu kommer även pro-ryska bloggaren Moon of Alabama ut och kritiserar Ryssland;
Ryssland har drygt 1.1 miljoner soldater och 2.2 miljoner i reserven. Ryssland skulle ha mobiliserat en miljon soldater och sedan omedelbart tagit Luhansk och Donetsk i en snabb och svepande rörelse. Sedan skulle Ryssland ha avslutat kriget. Ingen jävel skulle bry sig och ukrainarna skulle knappast sakna Luhansk och Donetsk. Till och med Biden var inne på att en liten operation - dvs. ta Donbas kunde förbises men icke. Ryssland ville ha mer och nu ser det ut som de inte får mer än Krim och möjligen en liten del av Donbas.