2022-11-11, 00:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja och BMP kan nästan köra som en racerbåt också. Men det var ju nån som testade en BMP tidigare i kriget (finns länkad i tråden) och då började det läcka in ordentligt med vatten och har för mig att skiten sjönk. De flesta fordon har ju stått utomhus i väldigt många år och är knappast vattentäta längre. Men det hade varit kul att haft en drönare uppe vid Dnipro nu och sett spektaklet som utspelar sig.

https://youtu.be/gxBRb36IVkY
Jag vet vilket klipp du menar. Någon skrev att det faktiskt var ukrainska armén som körde BMP-ubåt! :-)

Men ja, tillgänglig information säger att man måste ha en nyservad vagn med täta packningar för att kunna simma, och 500 m flod är bra långt!
Citera
2022-11-11, 00:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
USA och Ukraina har haft många chanser att nå en diplomatisk lösning men uppenbarligen är inte USA och Ukraina intresserade av detta. Vi får se vad som kommer att ske. Någon gång kommer kriget i Ukraina leda till förhandlingar. Det är nästan omöjligt att veta vad som kommer ske med hjälp av öppna källor. Klart är att Ryssland vill förhandla. Från EU kommer det blandade svar. Det finns en osäkerhet i USA om vilken väg de skall gå. Ukraina vill inte förhandla. Det här kriget kan naturligtvis inte hålla på för evigt.
Skälet till varför Ryssland lämnade västra Kherson beror på att Ukraina kan förstöra dammen och där med dränka tusentals ryska soldater och civila. Det är uppenbarligen ett taktiskt korrekt beslut av Ryssland att lämna Kherson. Notera att ukrainarna knappast rusar in i Kherson av samma anledning. De är också rädda för dammen och några företrädare för Ukraina har hävdat att det kan vara en fälla. Hur som helst. Ryssland skulle efter åtta månader ha hållit Uman. Nu hävdar den pro-ryska sidan att Ryssland endast förstör ukrainsk trupp och material i ett utnötningskrig och där med inte behöver hålla territorium. Möjligt - men rimligtvis bör Ryssland hålla de provinser de har annekterat. Det finns en politisk dimension också. Det är en fråga om legitimitet.
Antalet reguljära trupper som initialt var 175K-190K (inklusive logistik och reserver) beroende på källa. Med involverade menar jag inte nödvändigtvis att de skickades till Ukraina. Utöver detta talar vi om 35,000-45,000 från Donbas samt ett par tusen legosoldater. Senare kom ytterligare legosoldater och milistrupper från bland annat Tjetjenien.
Antalet stridande reguljära trupper ska fram tills nyligen inte varit större än 50,000-60,000. Ryssland har mobiliserat ytterligare 300,000 soldater från sina reserver. Hur många av dem som kommer skickas till Ukraina finns det olika uppfattningar om men det ska handla om drygt 50,000 medan 250,000 förblir i den aktiva reserven. Rysslands problem handlar om att de utkämpar ett krig med för få soldater.
Ja, det är pinsamt för Ryssland. Jag anser inte att tillbakadragandet från Kherson är pinsamt men att Ryssland inte tagit mer tillräckligt mark. Om Kherson "röstar" för att gå med i Ryssland måste rimligtvis Ryssland också kunna försvara Kherson och då krävs det att Ryssland tar betydligt mer mark. Jag tycker dock debaclet i Donbas är mer pinsamt. Nu har Ryssland hållit på i snart nio månader för att ta ett område ungefär lika stort som Estland. Det är en fråga om legitimitet. Den smått pro-ryska (hobby)analytikern Military Summary visar nu att Ukraina nu har blockerat Ryssland från ta sig över Dnepr. https://www.youtube.com/watch?v=6k2trrJ6_7s
Nu kommer även pro-ryska bloggaren Moon of Alabama ut och kritiserar Ryssland;

Jag tror det är en konspirationsteori om en överenskommelse med USA. Det han säger videon om Himars är mer att Himars används inte så mot konvojer. De är dyra och används mot stillastående mål.

För övrigt känns allt i videon och texten du har med överspelat. Vad som händer i natt kan helt ställa det på ända. Ukraina verkar redan vara i Kherson stad. Jag tror det har gått fortare än de två trodde.
Citera
2022-11-11, 00:55
Medlem
Bögimperiets förluster i morgon är svåra att beräkna. Man vet ju inte riktigt hur artilleriet träffar dom flyende och dom som försöker ta sig över Dnipro.

Skall vi säga 300 i Kherson, 200 i Luhansk och 300 i Donetsk. Det skulle bli 800 eliminerade bögar. Dom som simmar över floden är faktiskt inga bögar utan riktiga män, måste jag erkänna.

Ukraina slår nog ut mycket materiel men det redovisas nog inte i morgon.

Jag fatställer bögförluster i manpower till 770 i morgonens redovisning.... ....

Beslutet kan inte överklagas.
Citera
2022-11-11, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror det är en konspirationsteori om en överenskommelse med USA. Det han säger videon om Himars är mer att Himars används inte så mot konvojer. De är dyra och används mot stillastående mål.

För övrigt känns allt i videon och texten du har med överspelat. Vad som händer i natt kan helt ställa det på ända. Ukraina verkar redan vara i Kherson stad. Jag tror det har gått fortare än de två trodde.
Helt rätt. Och allt snack om väst vill inte förhandla men Ryssland vill: håll truten! Det går inte att förhandla med någon som säger att ”vad som är mitt är mitt och vad som är ditt kan vi förhandla om.

Ukraina verkar även ha saboterat vänstra sidan av dammen. Specialtrupper och/eller partisaner i så fall.
Om sant så finns bara båtar kvar, eller att simma.
Citera
2022-11-11, 00:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag vet vilket klipp du menar. Någon skrev att det faktiskt var ukrainska armén som körde BMP-ubåt! :-)
Men ja, tillgänglig information säger att man måste ha en nyservad vagn med täta packningar för att kunna simma, och 500 m flod är bra långt!

Jag har för mig filmen var från en övning. Pansarvagnen sjönk till sist men den åkte ganska långt först.

Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Vid Kherson staden sitter de ihop på ett litet område. Enligt rapporter regnar det massvis med artilleri ner på detta område…. Vi får se….

Så jag uppfattat det också. Inte riktigt hört från Dammen så där har nog ryssarna kontroll. Hörde att många kommit över floden där.
Citera
2022-11-11, 01:04
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det ryktas att Putain ska utesluta Kherson från Nazi-Ryssland nu.

https://twitter.com/KarinaVinnikova/status/1590844031416008704
Citera
2022-11-11, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag har för mig filmen var från en övning. Pansarvagnen sjönk till sist men den åkte ganska långt först.

Så jag uppfattat det också. Inte riktigt hört från Dammen så där har nog ryssarna kontroll. Hörde att många kommit över floden där.

Det jag läste var vid dammen i alla fall. Det vore guld.
Citera
2022-11-11, 01:10
Medlem
raskenss avatar
Intensiv fiendenekämpning med drönare i donbass. Många träffar. Ukraina har verkligen bemästrat drönarkriget

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1590587923220426752?t=q2QxZWaF9br7v41bYZQWTA&s=19
Citera
2022-11-11, 01:11
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Uppenbarligen har Ryssland förlorat många soldater även om jag betvivlar att det är i närheten lika många som Ukraina. Ryssland skulle ha skickat tillräckligt med trupp för att vinna det här kriget men det har alltså inte Ryssland gjort. Ryssland har gömt sig bakom proxykrigare från DPR/LPR.

USA och Ukraina har haft många chanser att nå en diplomatisk lösning men uppenbarligen är inte USA och Ukraina intresserade av detta. Vi får se vad som kommer att ske. Någon gång kommer kriget i Ukraina leda till förhandlingar. Det är nästan omöjligt att veta vad som kommer ske med hjälp av öppna källor. Klart är att Ryssland vill förhandla. Från EU kommer det blandade svar. Det finns en osäkerhet i USA om vilken väg de skall gå. Ukraina vill inte förhandla. Det här kriget kan naturligtvis inte hålla på för evigt.

Skälet till varför Ryssland lämnade västra Kherson beror på att Ukraina kan förstöra dammen och där med dränka tusentals ryska soldater och civila. Det är uppenbarligen ett taktiskt korrekt beslut av Ryssland att lämna Kherson. Notera att ukrainarna knappast rusar in i Kherson av samma anledning. De är också rädda för dammen och några företrädare för Ukraina har hävdat att det kan vara en fälla. Hur som helst. Ryssland skulle efter åtta månader ha hållit Uman. Nu hävdar den pro-ryska sidan att Ryssland endast förstör ukrainsk trupp och material i ett utnötningskrig och där med inte behöver hålla territorium. Möjligt - men rimligtvis bör Ryssland hålla de provinser de har annekterat. Det finns en politisk dimension också. Det är en fråga om legitimitet.

Antalet reguljära trupper som initialt var 175K-190K (inklusive logistik och reserver) beroende på källa. Med involverade menar jag inte nödvändigtvis att de skickades till Ukraina. Utöver detta talar vi om 35,000-45,000 från Donbas samt ett par tusen legosoldater. Senare kom ytterligare legosoldater och milistrupper från bland annat Tjetjenien.

Antalet stridande reguljära trupper ska fram tills nyligen inte varit större än 50,000-60,000. Ryssland har mobiliserat ytterligare 300,000 soldater från sina reserver. Hur många av dem som kommer skickas till Ukraina finns det olika uppfattningar om men det ska handla om drygt 50,000 medan 250,000 förblir i den aktiva reserven. Rysslands problem handlar om att de utkämpar ett krig med för få soldater.

När USA invaderade Irak var de samlade pro-amerikanska styrkorna drygt aktiva 600,000 soldater mot 350,000 aktiva irakiska soldater. Vidare var Irak 2003 inte direkt en kompetent fiende. Ryssland har enligt min uppfattning tagit sig vatten överhuvudet genom att kriga genom sin försiktighet och ovilja att skicka tillräckligt med trupp. Det skall sägas att Ryssland måste trupp i reserv i händelse av tredje världskriget men Ryssland skulle ha kallat in reserverna i ett tidigt stadium. Men jag antar att det är lätt att vara efterklok. Ryssland överestimerade sin förmåga och underskattade Ukraina.

Ja, det är pinsamt för Ryssland. Jag anser inte att tillbakadragandet från Kherson är pinsamt men att Ryssland inte tagit mer tillräckligt mark. Om Kherson "röstar" för att gå med i Ryssland måste rimligtvis Ryssland också kunna försvara Kherson och då krävs det att Ryssland tar betydligt mer mark. Jag tycker dock debaclet i Donbas är mer pinsamt. Nu har Ryssland hållit på i snart nio månader för att ta ett område ungefär lika stort som Estland. Det är en fråga om legitimitet. Den smått pro-ryska (hobby)analytikern Military Summary visar nu att Ukraina nu har blockerat Ryssland från ta sig över Dnepr.

https://www.youtube.com/watch?v=6k2trrJ6_7s

Nu kommer även pro-ryska bloggaren Moon of Alabama ut och kritiserar Ryssland;

Ryssland har drygt 1.1 miljoner soldater och 2.2 miljoner i reserven. Ryssland skulle ha mobiliserat en miljon soldater och sedan omedelbart tagit Luhansk och Donetsk i en snabb och svepande rörelse. Sedan skulle Ryssland ha avslutat kriget. Ingen jävel skulle bry sig och ukrainarna skulle knappast sakna Luhansk och Donetsk. Till och med Biden var inne på att en liten operation - dvs. ta Donbas kunde förbises men icke. Ryssland ville ha mer och nu ser det ut som de inte får mer än Krim och möjligen en liten del av Donbas.

Att Ryssland lämnar Kherson är för att de inte klarar att hålla staden längre, med tanke på hur mycket Ukraina bombat överfarterna så har de klarat sig förvånansvärt länge, även om de fått förstärkning av bättre förband.

Angående dammen så är de säkrare i Kherson än på den vänstra sidan som de nu flyr till, det är låglandet som skulle bli översvämmat. För Ukraina skulle det vara en katastrof om dammen sprängdes så vi får hoppas att ryssen inte väljer att detonera laddningar där. Gör de det så lär det innebära att tyngre vapen skickas till Ukraina
Citera
2022-11-11, 01:15
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Intensiv fiendenekämpning med drönare i donbass. Många träffar. Ukraina har verkligen bemästrat drönarkriget

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1590587923220426752?t=q2QxZWaF9br7v41bYZQWTA&s=19
Tydligen har Ryssland flyttat sitt luftförsvar så Ukrainas drönare kan härja fritt i Kherson.

https://twitter.com/EuromaidanPR/status/1590837706631913499

https://twitter.com/Archer83Able/status/1590854931799760896
Citera
2022-11-11, 01:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag kan inte sova med dessa strider i Kherson. Artilleri skjuter på de som försöker åka över floden. Fordon trängs i mörkret för man får inte ha lyset på. Specialtrupper smyger omkring med värmekamera-sikten och skjuter på varandra bland husen i Kherson. Ingen vet nog vad som händer inte ens de som är där. Ukrainarna vill döda så många ryssar som möjligt innan de kan fly över floden. Ryssarna vill rädda livet genom att komma över floden.

Rysk TV gubbe förklarar att oavsett vad han säger så är det olagligt och han får fängelse!
https://twitter.com/wartranslated/status/1590851151679074306
Citera
2022-11-11, 01:19
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det kan ju ge en liten hint om sanningshalten av narrativet om Ukraina som "försvarare av demokrati och allas lika värde"....
Det är väl ingen som påstår att Ukraina är perfekt, det är ett av Europas fattigaste länder. Men de förtjänar ändå inte att etnisk rensning av en mördarregim. Och skickade man lend-lease till Stalins Sovjet så är Ukraina ett mönsterland i jämförelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in