2022-11-10, 21:45
Medlem
L.Salanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag tror att om J och M slogs med varandra hade det väl lämnat spår på J som grannen borde ha sett när han såg henne och körde henne till McDonalds?

Mycket möjligt något har hänt som har gjort T bara ställt ifrån sig sin cykel snabbt mitt i gatan, besöket upp till J:s lägenhet känns inte planerat. Men om det är som du spekulerar om, vad var det då för meddelande T:s pojkvän fick runt 02.30 som gjorde att polisen direkt misstänkte något allvarligt hade hänt?

Det slår mig nu att Tove kanske bara ville låna toaletten och kissa innan hon fortsatte cykla hem till sin pappa eller till pojkvännen. "Telefonsamtalet" kan ju ha skett då hon var inne på toan (grannen säger ju också att dunsarna var i området till vänster där toaletten finns.)
Citera
2022-11-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder

Med den info som finns nu tror jag MH åker på mord, och JJ till medhjälp. Eventuellt dråp men blir svårt att vinkla till det.

Vad? Hänger inte med alls.
Citera
2022-11-10, 21:46
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Men om mordet skett i källaren ganska direkt så hur kan Toves mobil spåras till lägenheten? Räcker Wi-Fit ner dit? Det kanske det gör? Eller är det klarlagt att hennes mobil kopplat upp mot JJ:s wifi?

Tänker att JJ tar den för att kasta bort den. Lägger den i fickan men pga bråket med MH glömmer hon av det en stund.
Citera
2022-11-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OK70
Är det bara jag som tror det eller brukar polisen faktisk komma med en hel del info vid det här laget när det kommer till mord?

Det är ju jättetyst, om jag minns rätt gällande andra mord så kommer något nytt från polisen hela tiden. Men i det här fallet hörs ingenting från polisen.
Det kan bero på att de häktade får läsa tidningar se på tv sen en vecka tillbaka
Citera
2022-11-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slut-kant
För en Israel är skogen förmodligen generellt sett en exotisk plats full av mystiska växter och konstiga djur. En obebodd och öde plats med oländig terräng full av ensliga platser.
Men för en smålänning är skogen generellt sett ett välkomnande och trivsamt ställe full med behagliga och gemytliga platser som oftast är välbekanta och ibland välbesökta.
I Israel tycker man nog generellt sett att om man gömmer en död kropp i en skog så är det som att begrava personen på en så öde plats att den aldrig kommer bli funnen.
Men om man lägger en död person i en småländsk skog så är det som att grannen slänger över en död kropp i din trädgård.

Kunde inte sagt sluttampen här bättre själv!
Varför jag inte tror på teorin om att pappan skulle vara inblandad i att gömma kroppen är att han kan inte vara så urbota dum att han lägger en död person på grannmarken där han vet att de jagar mycket. Förr eller senare hade hon hittats av någon i jaktlaget. JJ däremot hade nog inte en tanke på det mitt i all stress. Och har nog inte heller superkoll på gränser osv.
Citera
Medlem
Att mordet bottnar i en konflikt som pågått en tid är det troligaste, och jag listar det jag tror är de mest sannolika motiven. Inget nytt för den insatte, men ändå.
1. Narkotika. T var orolig för att hennes vän MH hade lockats in i den världen av JJ. Kanske höll de enbart på vid fester, men tillräckligt illa för den sunda läkarstudenten, tillika idrottstjejen, T som kanske var på MH om detta ideligen. Det ledde till bråk som eskalerade och fick sitt tragiska avgörande denna kväll. Båda gärningsmännen har en mental struktur som gjorde att de spärrar de flesta har kunde försvinna. En slags mental dragkamp om MH således.
2. Svartsjuka. JJ och T hade någon form av svartsjukedrama. Något mindre sannolikt då MH i så fall måste vara en mental slav till JJ för att agera så lojalt. Men om JJ är tillräckligt dominant och manipulativ och MH så bräcklig som hon verkar så är det inte helt omöjligt.
3. En blandning av allt detta. Ständiga småbråk och irritationer leder till ett ödesdigert agerande.

Alternativ 2 och 3 bör vara spontant. Alternativ 1 kan vara planerat. Är det planerat tror jag JJ är hjärnan. Är det spontant kan det vara vem som eller båda ihop.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decoz
Har för mig att det var när polisen var där och kollade. Alltså att det var polisen som hade tagit i dörren.

Ja, kombination med citatet här som BilBass tog upp nyss, och det Aftonbladet skrev om tidslinjen så är det nog rimligt att det hänger ihop.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Citat:
Under söndagen kontaktas den ena misstänkta kvinnan av polisen. Ett flertal förhör hålls, enligt uppgifter.
Om den andra kvinnan också kontaktas på söndagen finns det i nuläget inga uppgifter om.
Under söndagseftermiddagen kontaktar polisen även den granne som skjutsat den ena kvinnan till McDonalds. Grannen förhörs av polis samma dag.
Enligt flera uppgifter söker polisen igenom den ena misstänkta kvinnans lägenhet under söndagseftermiddagen, till sent in på natten.

https://archive.ph/Ixlil#selection-2501.0-2513.132
Citera
2022-11-10, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Tänker att JJ tar den för att kasta bort den. Lägger den i fickan men pga bråket med MH glömmer hon av det en stund.
Ja och den hänger kanske med upp i lägenheten.
Men har man jämfört sista samtalet och ev uppkoppling på wifi om det skedde samma tid?
Eller kan det räcka ända ner från vindsvåningen till källaren?
Citera
2022-11-10, 21:52
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Förhoppningsvis finns det en tanke bakom beslutet, jag hoppas åtminstone det är medvetet de låter dem få tillgång till media för att de försöker få fram någonting utav det. Dock svårt att se vad.

Jag tror det kan vara en psykologisk/beteendevetenskaplig metod, kanske. Men bara min gissning.

Citat:
Ursprungligen postat av Scire
Var det inte nån granne som nämnde att det hade ryckts i någon källardörr?

Ja, på söndagsnatten samma dag TT anmäldes försvunnen. Men det var tydligen polisen som då sökte igenom källaren/huset.

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Har JJ en lillebror med bokstavskombination? Vad jag känner till så har JJ en storebror som är 21 år.
Tove undervisade 10-11-åringar.

TT och JJs lillebror är ju i samma ålder. Kan de ha gått i samma gymnasieklass? MHs storebror är väl också 21 år?

Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Ja som du säger så hoppas man ju att det finns någon tanke. Men har mycket svårt att se vad det skulle kunna vara?

Jag tror det kan vara en psykologisk/beteendevetenskaplig metod, kanske. Men bara min gissning.

Citat:
Ursprungligen postat av missy123
Det har jag också för mig att någon skrev… att någon boendes på markplan hade vaknat av att någon drog i deras dörr och att någon utanför hade sagt till någon annan - det är fel dörr.. men det var väl en manlig röst de hörde?

Ja, på söndagsnatten samma dag TT anmäldes försvunnen. Men det var tydligen polisen som då sökte igenom källaren/huset.
Citera
2022-11-10, 21:56
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Får för mig att bilden ifrån trapphuset där man såg ett handfat liggandes vittnade om att det inte var en stentrapp i huset utan en trä trappa klädd i matta. Men jag kan ha fel.

Har ni någon gått tre vänner tillsammans varav man har en dyngrak person i mitten som man i princip bär mellan sig med dennes armar över axlarna?
Så tror jag det gått till, dom har släpat T hängandes likt man bär en full kompis emellan sig. Lätt att lyfta så också.
Ja , kan mkt väl vara så.
Flera här försöker problematisera hur kroppen kom ner för dessa få små trappor.
Finns flera sätt att bära kroppen på för dessa två tjejer, dessutom relativt stora, när det lugnat ner sig i huset och folk äntligen sov. Piece of cake för dessa iskalla individer.
Sen är det väl inte helt uteslutet med en person till, men inget jag tror.
Citera
2022-11-10, 21:56
Medlem
OK70s avatar
Sen mitten av 2015 har MH insta och om man ska gå efter det som står där så kommer JJ in i hennes liv först i början av januari 2021 och jag får intrycket att de då direkt blir oskiljaktiga och inte bara halvvänner.
Citera
2022-11-10, 21:58
Medlem
Chrizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseDacke
Att mordet bottnar i en konflikt som pågått en tid är det troligaste, och jag listar det jag tror är de mest sannolika motiven. Inget nytt för den insatte, men ändå.
1. Narkotika. T var orolig för att hennes vän MH hade lockats in i den världen av JJ. Kanske höll de enbart på vid fester, men tillräckligt illa för den sunda läkarstudenten, tillika idrottstjejen, T som kanske var på MH om detta ideligen. Det ledde till bråk som eskalerade och fick sitt tragiska avgörande denna kväll. Båda gärningsmännen har en mental struktur som gjorde att de spärrar de flesta har kunde försvinna. En slags mental dragkamp om MH således.
2. Svartsjuka. JJ och T hade någon form av svartsjukedrama. Något mindre sannolikt då MH i så fall måste vara en mental slav till JJ för att agera så lojalt. Men om JJ är tillräckligt dominant och manipulativ och MH så bräcklig som hon verkar så är det inte helt omöjligt.
3. En blandning av allt detta. Ständiga småbråk och irritationer leder till ett ödesdigert agerande.

Alternativ 2 och 3 bör vara spontant. Alternativ 1 kan vara planerat. Är det planerat tror jag JJ är hjärnan. Är det spontant kan det vara vem som eller båda ihop.

troligare att det var vännen hon letade efter på Nöjet som hade drogkontakt med JJ isåfall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in