2022-11-10, 04:31
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Min P226 har alustomme och väger 840 gram.
Nu är det ju polisens tjänstevapen vi pratar om och inte ditt.
Citera
2022-11-10, 07:29
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...

Jag erkänner villigt att jag brustit i mina rutiner . Men alla är väl värda en andra chans och jag hoppas så klart att du är villig ett erbjuda mig en sådan.
Helt oresonlig är jag inte.

Jag är dessutom mutbar.
Citera
2022-11-10, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Jag har vägt en polis Sig 226 och den vägde en bit under ett kg utan magasin.
Citera
2022-11-10, 10:22
Medlem
Citat:
Polisens tjänstevapen väger möjligen 1,1 kg med fyllt magasin, men då skall du väl inte jämföra den vikten med en tom Glock. En G17 med fyllt magasin väger snarare 950 gram.
Citera
2022-11-10, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Polisens tjänstevapen väger möjligen 1,1 kg med fyllt magasin, men då skall du väl inte jämföra den vikten med en tom Glock. En G17 med fyllt magasin väger snarare 950 gram.

Enligt polisen så kommer de flesta poliser vara utrustade med Glock 45 som väger 860 g med laddat magasin och 982,5 g med laddat magasin och vapenlampa.

Om nu vapenlampa blir standard. Vilket det väl lutar åt..

Tom väger pistolen 694 g.

I framtiden någon gång kanske en lättare vapenlampa finns tillgänglig.
Senast redigerad av Macke85 2022-11-10 kl. 10:50.
Citera
2022-11-10, 13:42
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidasII
Jag har vägt en polis Sig 226 och den vägde en bit under ett kg utan magasin.
Jag har haft en i flera år och dom väger ca 1,1 med tomt mag i.
Citera
2022-11-10, 16:50
Medlem
Citat:
Jag har haft en i flera år och dom väger ca 1,1 med tomt mag i.
Gissar att din har X5 stommen i stål vilket gör den lite tyngre. Capsicum modellen? Den har även true picatinny istället för Sig rail för att öka vikten med några gram.
Poliserna har i regel alu stomme för att få ner vikten på utrustningsbältet.
Citera
2022-11-10, 18:10
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Gissar att din har X5 stommen i stål vilket gör den lite tyngre. Capsicum modellen? Den har även true picatinny istället för Sig rail för att öka vikten med några gram.
Det var ingen dålig gissning, jag har faktiskt en Capsicum hemma. Men det är inte den jag avser, min tidigare sig är exakt samma modell som polisen har, med stål stomme, polisen har inga eller isåfall väldigt få med alustomme.
Kompisen som har min gamla sig ska väga den ikväll igen när han kommer hem.
Citera
2022-11-10, 18:38
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Enligt polisen så kommer de flesta poliser vara utrustade med Glock 45 som väger 860 g med laddat magasin och 982,5 g med laddat magasin och vapenlampa.

Om nu vapenlampa blir standard. Vilket det väl lutar åt..

Tom väger pistolen 694 g.

I framtiden någon gång kanske en lättare vapenlampa finns tillgänglig.
Och Glock 48, vilket Tullen förövrigt redan börjat få ut.
Senast redigerad av Mr.Wolf 2022-11-10 kl. 18:43.
Citera
2022-11-10, 19:11
Medlem
Citat:
Det var ingen dålig gissning, jag har faktiskt en Capsicum hemma. Men det är inte den jag avser, min tidigare sig är exakt samma modell som polisen har, med stål stomme, polisen har inga eller isåfall väldigt få med alustomme.

Jag fick reda på vikten när en polis i uniform tog sin tjänstepistol ur sitt tjänstehölster och la på min kalibrerade våg för att han trodde den var stål och vägde lika mycket som min Capsicum jag hade då.
Han testade även med magnet och vi kostaterade snabbt att han hade alu stomme.
Citera
2022-11-10, 23:43
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:
Jag fick reda på vikten när en polis i uniform tog sin tjänstepistol ur sitt tjänstehölster och la på min kalibrerade våg för att han trodde den var stål och vägde lika mycket som min Capsicum jag hade då.
Han testade även med magnet och vi kostaterade snabbt att han hade alu stomme.
Jag får en känsla av att någon av er har rätt, och någon har fel. Och jag vet vad min P226 med alustomme väger, och det är inte värst mycket mer än en Glock. Så jag har väldigt svårt att köpa argumentet att vikten skulle ha särskilt mycket att göra med valet av nytt tjänstevapen. Det finns ju fler polymerpistoler än Glock att välja mellan.
Citera
2022-11-10, 23:56
Medlem
Av de poliser jag haft som klubbkamrater som tävlat med tjänstevapnet har endast en haft en P226 med stålstomme. Han hade en med alu stomme. Lyckades få en med stålstomme när han började tävla och gick sedan tillbaka till alu stomme. Det var inte värt det att släpa runt på de extra hektona tyckte han när han väl köpt en egen pistol.
När det gäller val av Glocken så tycker jag att det var ett bra val. Jag föredrar andra pistoler men med tanke på att det är världens vanligaste tjänstepistol och tillgången på tillbehör är enorm och i stort sett alltid tillgängliga så anser jag att det var ett bra val.
De är dessutom billigare än Sig och delarna är kompatibla mellan olika modeller och storlekar.
Senast redigerad av MidasII 2022-11-10 kl. 23:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in