• 5
  • 6
2022-09-16, 12:02
Medlem
1. Skölj riset i kallt vatten 10+ gånger tills vattnet är så genomskinligt det kan bli.

2. Lägg i blöt i cirka 30-60 minuter (Detta steget går att skippa om man har bråttom men blir inte lika bra.) Skölj sedan ur ett par gånger, det viktigaste är att du byter ut vattnet.

3. Koka med mycket vatten och håll koll då det blir lägre koktid när man lagt i blöt. Tillsätt salt såklart!

4. När det sen har kokat klart låter du vattnet rinna av i ett durkslag så att absolut allt vatten runnit av, häll tillbaks i kastrullen och nu har du ris i världsklass.
Senast redigerad av WeedGrower 2022-09-16 kl. 12:05.
Citera
2022-09-22, 15:37
Bannlyst
Riktig Jasminris ifrån asialivs 5-10kg säck
Riskokare och enligt instruktioner som följer med.

Viktigt ha en bra riskokare.
Billig och bra riskokare
Tefal Classic 2 (vunnit många tester) 500kr

Laga det dubbla ni ska äta minst.

Riset är gott och håller upp till 5dagar i kylen
Enkelt värma i Micro par dagar efter.

Eller så gör man Stektris dagarna efter. Det godaste som finns ? Tycker jag iallafall
https://www.allrecipes.com/recipe/79...taurant-style/
Denna går servera till allt, räkor, kyckling, biff med mera.

här finns flera andra varianter av stektris, även som rätter med kyckling och liknande
https://www.allrecipes.com/recipes/1...ce/fried-rice/

Tips: Ha par droppar Fish Sauce till stektris. Luktar inte gott, men är otroligt gott i stekta riset !
Citera
2022-11-05, 13:55
Medlem
Psykonaut-s avatar
I min ungdom bodde jag på Möllan i Malmö och fanns massa kinabutiker som lärde mig koka ris.

Så jag har alltid kokat ris genom att slå ett halv finger vatten över nivån av riset i kastrullen, koka på lägsta värme efter det närmar sig koka, -tills man ser "myrgångar" i riset.
Det fungerar inte länge med ICA:s ris. Riset har blivit skit i butikerna och man får väl leta upp kinabutiker i storstäder och köpa säckar av riktigt ris som lantis, om man vill ha ris till maten 2022.
Citera
2022-11-08, 00:54
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag har inte provat flera metoder, men jag och andra jag bjudit är glada över mitt ris.och det går snabbt. Recept för klassisk elspis. Använd basmatiris. Sätt på vatten i vattenkokare. Sätt en liten kastrull på sexan. Häll i olja. Häll i ris. Rör om. När vattnet har kokat upp, häll på vattnet på riset. Rör om. Sänk till ettan. Lägg på lock. Sätt timer på tio minuter. Efter tio minuter, häll bort vatten om det är för mycket och låt riset stå utan lock ett par minuter under omrörning. Om riset ser torrt ut, häll på en skvätt vatten och rör om efter ett par minuter. Håller sig varmt utan att bränna fast under lock på avstängd platta.
Citera
2022-11-10, 14:55
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag har inte provat flera metoder, men jag och andra jag bjudit är glada över mitt ris.och det går snabbt. Recept för klassisk elspis. Använd basmatiris. Sätt på vatten i vattenkokare. Sätt en liten kastrull på sexan. Häll i olja. Häll i ris. Rör om. När vattnet har kokat upp, häll på vattnet på riset. Rör om. Sänk till ettan. Lägg på lock. Sätt timer på tio minuter. Efter tio minuter, häll bort vatten om det är för mycket och låt riset stå utan lock ett par minuter under omrörning. Om riset ser torrt ut, häll på en skvätt vatten och rör om efter ett par minuter. Håller sig varmt utan att bränna fast under lock på avstängd platta.

Jag är en vuxen människa som kan laga okej mat. Men inte ris. Har vägrar laga ris senaste åren(!) för att det bränt fast i kastrullen. Ska försöka med detta ovan. Ha LÅG temperatur. Hur mycket vatten har du, på ett ungefär, beror ju på ris kanske men för en som har fobi för riskokning, vilken mängd ska man börja med?
Citera
2022-11-10, 15:07
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Jag är en vuxen människa som kan laga okej mat. Men inte ris. Har vägrar laga ris senaste åren(!) för att det bränt fast i kastrullen. Ska försöka med detta ovan. Ha LÅG temperatur. Hur mycket vatten har du, på ett ungefär, beror ju på ris kanske men för en som har fobi för riskokning, vilken mängd ska man börja med?

Vill man vara säker på att det inte ska fastna/brännas när man kokar ris så kan man ju alltid fulkoka det.

Gör precis som när du kokar pasta, koka alltså riset i massor av vatten och sen provsmakar du lite ris efter 15 minuter och kollar om det känns klart, om inte vänta en minut och testa igen, osv. När riset känns färdigt är det bara hälla av i finmaskig sil - klart!

Annars är riskokare vinnare 24/7/365 om ingen annan har nämnt det?
Citera
2022-11-10, 15:12
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Vill man vara säker på att det inte ska fastna/brännas när man kokar ris så kan man ju alltid fulkoka det.

Gör precis som när du kokar pasta, koka alltså riset i massor av vatten och sen provsmakar du lite ris efter 15 minuter och kollar om det känns klart, om inte vänta en minut och testa igen, osv. När riset känns färdigt är det bara hälla av i finmaskig sil - klart!

Annars är riskokare vinnare 24/7/365 om ingen annan har nämnt det?

Ska testa det i värsta fall, att fullkorns det. Vore fint att som vuxen människa kunna bjuda på ngt så enkelt som ris. 🙄
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in