2022-11-10, 10:17
  #10705
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Sant. Det tror jag var S2F:s bane. Den blev alldeles för spridd och allmänt omfamnad för att kunna fortsätta förutsäga prisutvecklingen.
Mmm kanske det också, men hela tech marknaden dumpade också, så jag tror att inflationsfrågan och räntehöjningarna står för typ 75% av förklaringsmodellen till Bitcoins rörelse. Sedan har du Luna/Celsius3AC/FTX fiaskona på det.

Hade varit intressant att se hur S2F funkat om det inte vore för dessa yttre faktorer.
Citera
2022-11-10, 10:25
  #10706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Ja, håller med om allt. Detta innebär ju inte att Bitcoin-priset aldrig kommer att återhämta sig (även om jag inte tror det), utan bara att ett visst pris inte är förutbestämt. Och det har vi väl sett tydligt de senaste månaderna, även om många försök har gjorts att passa in verkligheten mot modellen.

Har du läst Superforecasting förresten? Tror du skulle gilla den.

Inte läst, tack för tipset!

Exakt så! Bitcoins framtida pris kan inte läsas från tidigare mönster, däremot vissa sannolika scenerier (där ger jag rätt till de som påstår att det finns psykologiska mönster som KAN bli självuppfyllande profetior i vissa fall).
Jag har också försökt förklara i tråden att jag inte ser det som omöjligt att Bitcoin kan nå höga höjder igen, bara det att jag tror det krävs att ett stort problem av något slag uppstår som Bitcoin kan lösa.

En ny hype utan nytt usercase tror jag inte på eftersom hypes sällan återkommer och ofta är tidsandebaserade …
Citera
2022-11-10, 10:39
  #10707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ni hade gjort 15% om ni sålt efter mitt tips igår och sedan köpt tillbaka, istället sitter ni där och ser kurden gå från 68k till 16k och anser att det blir bättre och bättre köpläge.


"Det kan lika väl vara ett bra säljläge nu precis som det varit oavbrutet sedan toppen i år."

Jag kommenterade din back trade, att säga vad man skulle ha gjort och inte gjort efter utfall kan alla göra.

Japp det har funnits väldigt bra köplägen från 68k till 16k. Man köper och säljer på kursrörelserna, hela vägen ner till 10k. Du har alltså missat ett år av att kunna tradea på nedgången bara för att du är så inställt på 10k är botten
Citera
2022-11-10, 11:03
  #10708
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Mmm kanske det också, men hela tech marknaden dumpade också, så jag tror att inflationsfrågan och räntehöjningarna står för typ 75% av förklaringsmodellen till Bitcoins rörelse. Sedan har du Luna/Celsius3AC/FTX fiaskona på det.

Hade varit intressant att se hur S2F funkat om det inte vore för dessa yttre faktorer.
"S2F" är inte en modell utan bara en slumpmässig korrelation utan koppling till verkligheten.

Källor:
https://twitter.com/ercwl/status/1260222035562725376
https://www.coindesk.com/markets/2020/06/30/why-the-stock-to-flow-bitcoin-valuation-model-is-wrong/
Citera
2022-11-10, 11:06
  #10709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Nä, det är du nog den enda som inte gör särskilt mycket, faktiskt. My bad.

Till någon utsträckning kan säkert en allmän uppfattning, hur vidskeplig den än är, påverka priset. Men hur mycket kommer folk att handla på att Bitcoin aldrig kan gå ner mer än 80% från ATH när många liknande profetior visat sig ha noll värde bara de senaste månaderna? När miners börjar lasta av uppstår ett enormt tryck, men då kommer alltså institutioner och Svenssons att trycka in enorma mängder kapital bara för att upprätthålla idén om att Bitcoin inte kan gå ner mer än 80%?

Det jag påstår är att det kommer att komma in köpare vid den nivån vilka tror eller hoppas att mönstret med en 80 procentig korrigering kommer att upprepa sig. Om det blir tillräckligt för att verkligen skapa en botten låter jag vara osagt.

Fiatkrutet lär hur som helst få bättre verkan där än vid 69k.
Citera
2022-11-10, 11:19
  #10710
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ni hade gjort 15% om ni sålt efter mitt tips igår och sedan köpt tillbaka, istället sitter ni där och ser kurden gå från 68k till 16k och anser att det blir bättre och bättre köpläge.


"Det kan lika väl vara ett bra säljläge nu precis som det varit oavbrutet sedan toppen i år."

Du föreslår alltså att vi ska köpa nu, eller är det fortfarande sälja som gäller? Vad gör du själv, äger du ens BTC el certs??

------

(AgentofSith skriver även som SithMaster.)
Citera
2022-11-10, 11:26
  #10711
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
"S2F" är inte en modell utan bara en slumpmässig korrelation utan koppling till verkligheten.

Källor:
https://twitter.com/ercwl/status/1260222035562725376
https://www.coindesk.com/markets/2020/06/30/why-the-stock-to-flow-bitcoin-valuation-model-is-wrong/
Man dödar hursomhelst inte matematisk dravel med ett annat dravel.

Du påstår att det inte fanns en kausalitet utan endast korrelation som modellen S2F byggde på.

Tvärt om var kausaliteten här sedelpressarna med nollränta i över ett decennium. Alltså en spekulativ inflationshedge för att absorbera utpumpad fiatvaluta.

Det här begriper knappt ekonomer sig på så att det frångås i en matematisk kontext är naturligt.

Det som hänt nu är att vi gått in i en ny era för Bitcoin där penningmängden stypts och räntan skenar. Vi ser nu alltså en omstart i Bitcoins livscykel där det handlar om reell inflation och att vara en trygg hamn då det snart kan råda depression och krig i värsta fall.
__________________
Senast redigerad av JagLurarDig 2022-11-10 kl. 11:33.
Citera
2022-11-10, 12:02
  #10712
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
"S2F" är inte en modell utan bara en slumpmässig korrelation utan koppling till verkligheten.
Den gängse uppfattningen är att S2F är en modell. Är helt ointresserad av vad din definition av ordet är.

https://www.investopedia.com/articles/fundamental-analysis/11/choosing-valuation-methods.asp
Citera
2022-11-10, 12:58
  #10713
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Den gängse uppfattningen är att S2F är en modell. Är helt ointresserad av vad din definition av ordet är.

https://www.investopedia.com/articles/fundamental-analysis/11/choosing-valuation-methods.asp
Vad har denna länk med något att göra? Du kan ju kalla astrologi för en modell också, men den är ganska dålig på att modellera verkligheten. Jag skulle dock inte använda den benämningen.

Felaktiga korrelationer är vanliga. Exempelvis brukar utdelning av julklappar sammanfalla med att dagen är som kortast på året. Detta innebär inte att det finns något kausalt samband mellan just dessa två variabler, utan att de styrs båda av en tredje.

Skulle du presentera S2F för någon seriös ekonom eller matematiker så skulle de skratta.

Nu gäller ju uppenbarligen inte den "modellen" längre, har du något alternativ som du tänkte använda framledes?
Citera
2022-11-10, 13:10
  #10714
Avslutad
Det känns som en väldig paradoxal ordning att använda vågor av lågt förtroende som ett bra tillfälle att köpa en tillgång vars värde helt avgörs av förtroendet för den.

Jag menar visst förtroendet kan stiga igen.

Men att förtroendet har sjunkit är i sig inte en indikator på att det är på väg upp.

Oavsett hur många procent det sjunkit med.
Citera
2022-11-10, 13:13
  #10715
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Skulle du presentera S2F för någon seriös ekonom eller matematiker så skulle de skratta.
Din okunskap skiner igenom, och det blir pinsamt.

S2F är en modell som fanns långt innan plan B applicerade den på Bitcoin. Den är välanvänd bland folk som kan sådant här (dvs inte du).
Men förstår man inte hur utbud och efterfrågan påverkar ett pris, så förväntar jag mig inte att du förstår sådant här heller...

Skriv något trams nu för att få det sedvanliga sista ordet i tron om att vi enades om något... Jag bryr mig inte vad du förstår eller vill förstå.
Citera
2022-11-10, 13:26
  #10716
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Din okunskap skiner igenom, och det blir pinsamt.

S2F är en modell som fanns långt innan plan B applicerade den på Bitcoin. Den är välanvänd bland folk som kan sådant här (dvs inte du).
Men förstår man inte hur utbud och efterfrågan påverkar ett pris, så förväntar jag mig inte att du förstår sådant här heller...

Skriv något trams nu för att få det sedvanliga sista ordet i tron om att vi enades om något... Jag bryr mig inte vad du förstår eller vill förstå.
Presentera gärna några trovärdiga källor där S2F används utanför bitcoin-bubblan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in