Citat:
Har sett ekonomiskt våld i flera relationer i omgivningen. Hela registret från att lägga beslag på partnerns betalkort, tvinga sig till tillgång och kontroll över alla bankkonton, minutiös kontroll av alla utgifter och kvitton i syfte att upptäcka påstådd otrohet, tvinga partnern att ta lån, sätta egna skulder och lån i partners namn för att sänka dennes handlingsfrihet att flytta ut vid separation, sänka partner genom att skapa betalningsanmärkningar, sätta stopp för sparande (draåthelvetepengar), misshandla fysiskt till dess partner går med på att ta ytterligare lån, lägga beslag på partners lön och bara dela ut snålt tilltagen veckopeng till bensin eller mat, ta lån genom att förfalska partners namnteckning, gömma brev och räkningar, förstöra/stjäla/förskingra egendom, ständig överkonsumtion så partners lön är intecknad i flera år framöver, undanhållande av inkomster och arv, ljuga om verklig skuldsättningsnivå och så vidare till att "bara" omyndigförklara partnern mer eller mindre offentligt för att verkligen isolera denne socialt och ekonomiskt. Ganska äckligt.
Det drabbar båda könen men är nog mer vanligt att man pratar om när det är kvinnor som utsätts, i alla fall är det så jag uppfattar det. Uppfattas man som mindre manlig om man har en kvinna som kontrollerar en genom pengarna, kanske?
Det drabbar båda könen men är nog mer vanligt att man pratar om när det är kvinnor som utsätts, i alla fall är det så jag uppfattar det. Uppfattas man som mindre manlig om man har en kvinna som kontrollerar en genom pengarna, kanske?
Det är så vanligt att kvinnan kontrollerar pengarna att ingen ens reagerar på det längre. Det är ju något man skämtar om "jag kanske bara får 85% av en mans lön men får ju 100% av min mans också höhö". Kvinnogriseriet är så utbrett och så vanligt att ingen ens tänker på det. Vilka tar mest pengar av oss? Staten och vilket kön kallas för staten eller regeringen? Är något för kvinnor att tänka på.