2022-11-10, 00:04
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Har sett ekonomiskt våld i flera relationer i omgivningen. Hela registret från att lägga beslag på partnerns betalkort, tvinga sig till tillgång och kontroll över alla bankkonton, minutiös kontroll av alla utgifter och kvitton i syfte att upptäcka påstådd otrohet, tvinga partnern att ta lån, sätta egna skulder och lån i partners namn för att sänka dennes handlingsfrihet att flytta ut vid separation, sänka partner genom att skapa betalningsanmärkningar, sätta stopp för sparande (draåthelvetepengar), misshandla fysiskt till dess partner går med på att ta ytterligare lån, lägga beslag på partners lön och bara dela ut snålt tilltagen veckopeng till bensin eller mat, ta lån genom att förfalska partners namnteckning, gömma brev och räkningar, förstöra/stjäla/förskingra egendom, ständig överkonsumtion så partners lön är intecknad i flera år framöver, undanhållande av inkomster och arv, ljuga om verklig skuldsättningsnivå och så vidare till att "bara" omyndigförklara partnern mer eller mindre offentligt för att verkligen isolera denne socialt och ekonomiskt. Ganska äckligt.

Det drabbar båda könen men är nog mer vanligt att man pratar om när det är kvinnor som utsätts, i alla fall är det så jag uppfattar det. Uppfattas man som mindre manlig om man har en kvinna som kontrollerar en genom pengarna, kanske?

Det är så vanligt att kvinnan kontrollerar pengarna att ingen ens reagerar på det längre. Det är ju något man skämtar om "jag kanske bara får 85% av en mans lön men får ju 100% av min mans också höhö". Kvinnogriseriet är så utbrett och så vanligt att ingen ens tänker på det. Vilka tar mest pengar av oss? Staten och vilket kön kallas för staten eller regeringen? Är något för kvinnor att tänka på.
Citera
2022-11-10, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Du förstår att jag talar om riktiga förtryckande män som håller sin stackars fru/kvinna som en slav mer eller mindre..
Det är det jag säger.
Pratar inte om bortskämda människor här.
Och det kan alltså inte kvinnor göra med sina män? Var en man i USA som hamnade i fängelse på grund av skulder orsakad av hans flickvän som inte vill arbeta
Citera
2022-11-10, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtrty
Och det kan alltså inte kvinnor göra med sina män? Var en man i USA som hamnade i fängelse på grund av skulder orsakad av hans flickvän som inte vill arbeta
Det sa jag inte.
Finns gott om kvinnor som är skithögar medvetet.
Lustigt, eller inte.. att han fick sådana skulder pga att hans girlfriend inte ville jobba... 🤔
Citera
2022-11-10, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Kvinnor kan börja jobba hårdare och tjäna lika mycket?

Ja, eller först kämpa sig igenom en ej urvattnat / 'kvinnoanpassad' STEM utbildning (så man sen tjänar bättre)?

..eller titta upp från telefonskärmen, släppa instalikejakten för en sekund och göra en omvärldsanalys och sen byta karriär (till där man tjänar bättre)?
Citera
2022-11-10, 05:04
Medlem
Vad är en kvinna?

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
I många patriarkala länder har och är div. våld sanktionerat i själva det patriarkala systemet. Det är alltså LAG och/ eller NORMER (så här gör vi alla)
-Ekonomiskt våld i form av att förbjuda kvinnor makt att äga sin EGNA pengar än mindre makt att kunna tjäna in dem på samma villkor som män, ( det sistnämnda kan du fortsatt se idag, i Sverige eftersom normen fortsatt är att kvinnan ska bära den största bördan av obetalt arbete, så att hon alltså får mindre tid över att tjäna pengar, väl synligt i statistiken för övrigt där kvinnor alltså generellt har rejält lägre livsinkomst än män.)
- Sexuellt våld- Äktenskapstvång, barnäktenskap, lagligt med våldtäkt inom äktenskapet, lagligt att våldta icke samtyckande och komma undan med det i domstol etc etc.
- Tom fysiskt våld har varit fullt lagligt, så även i Sverige, där att slå sin fru var fullständigt normalt och sanktionerat av kyrkan för inte mindre än 200-300 år sen.

Att det i Sverige och andra liknande länder fortsatt idag har en överrepresentation av alla detta "våld" riktat mot just kvinnor kontra det omvända, beror JUST! på att det så länge varit normen, traditionen och LAGEN.

Alla former av utbyten kräver överenskommelser kanske med hjälp av nån mekanism. ”Vinnare” eller ”förlorare” kan inte identifieras enbart utifrån materiella mått.

Sveriges lilla ekonomi kräver en produktiv befolkning och den svenska staten använder kvinnan som en inkomstkälla. Ju fler som arbetar desto mer skattebetalare. I utbyte mot att kvinnor underordnar sig staten får kvinnor vissa service och lite beskydd men kvinnor får acceptera mindre tid för sig själv och mindre tid med familjen.

Istället består kvinnors relationer av tillfälliga interaktioner med BUP, Soc, polisen, arbetsförmedlingen, försäkringskassan mm. Statliga institutioner har blivit kvinnans bästa vänner och familj.

Det vore inte fel att påstå att det ständiga behovet att ingå i överkonsumtionssamhället och överrepresentationen som offer för olika former av våld splittrar kvinnans identitet.

Var är en kvinna, den befriade subjektet eller det ständigt våldsutsatta objektet?

Som ett resultat av ständiga konfliktsituationer mår som bekant många kvinnor dåligt och många använder mediciner, är sjukskrivna mm. I processerna verkar dem befinna sig långt ifrån det naturliga skyddet från långa relationer med sin familj.
Senast redigerad av Hytrate 2022-11-10 kl. 05:48. Anledning: Språkfel mm
Citera
2022-11-10, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
Alla former av utbyten kräver överenskommelser kanske med hjälp av nån mekanism. ”Vinnare” eller ”förlorare” kan inte identifieras enbart utifrån materiella mått.

I Sverige använder staten kvinnan som en inkomstkälla. I utbyte mot att kvinnor underordnar sig staten får kvinnor vissa service och lite beskydd men kvinnor får acceptera mindre tid för sig själv och mindre tid med familjen.

I Sverige mår många unga tjejer dåligt och många kvinnor använder medicin för att kunna vara igång. De verkar befinna sig långt ifrån det naturliga skyddet från långa relationer med en familj.

Istället består kvinnors relationer av tillfälliga interaktioner med BUP, Soc, polisen, arbetsförmedlingen, försäkringskassan mm. Statliga institutioner har blivit kvinnors bästa vänner och familj.

Det ständiga behovet att ingå i överkonsumtionssamhället och överrepresentationen som offer för olika former av våld bör ju splittra kvinnans identitet. Var är en kvinna den befriade subjektet som ska kunna fritt eller den ständigt våldsutsatta objektet?

Unga tjejer har väl sällan bildat familj och har väl just mycket tid för sig själva?

Förr var det inte så, där har du helt rätt. Mådde kvinnor verkligen sämre förr?

Jag tror ensamheten, meningslösheten med mera skapar ångest och depressioner.
Citera
2022-11-10, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Unga tjejer har väl sällan bildat familj och har väl just mycket tid för sig själva?

Förr var det inte så, där har du helt rätt. Mådde kvinnor verkligen sämre förr?

Jag tror ensamheten, meningslösheten med mera skapar ångest och depressioner.

Många unga tjejer står inför svåra vägval när det kommer till tex familj vs. karriär. Valen presenteras som tvingande och uteslutande.

Jag tror att man kan må dåligt när och var som helt men tidigare organiserade man saker och ting utifrån familjen som enhet.

Som du skriver, det sociala experimentet i Sverige har sina baksidor.
Citera
2022-11-10, 06:02
Medlem
Citat:
Många unga tjejer står inför svåra vägval när det kommer till tex familj vs. karriär. Valen presenteras som tvingande och uteslutande.

Jag tror att man kan må dåligt när och var som helt men tidigare organiserade man saker och ting utifrån familjen som enhet.

Som du skriver, det sociala experimentet i Sverige har sina baksidor.

Så är det såklart.

Men deras mentala hälsa drivs inte av "patriarkatet" ändå, utan av andra skäl.

Förr (säg 1800-tal) arbetade man och kvinna hela tiden och slet som tusan. Männen var hemma, lärde känna sina barn och slet 6 dagar i veckan. Att mannen reser till jobbet från villakvarteren är en väldigt modern företeelse.

I graven får vi vila...

Mentalt tror jag ändå de mådde bättre, märkligt nog.

Tänker man för mycket kan man tänka sig till psykisk ohälsa?

Okej, jag vet, det är amatörmässig hobbypsykologi jag talar om.
Citera
2022-11-10, 09:19
Medlem
Citat:

Sveriges lilla ekonomi kräver en produktiv befolkning och den svenska staten använder kvinnan som en inkomstkälla. Ju fler som arbetar desto mer skattebetalare. I utbyte mot att kvinnor underordnar sig staten får kvinnor vissa service och lite beskydd men kvinnor får acceptera mindre tid för sig själv och mindre tid med familjen.

Istället består kvinnors relationer av tillfälliga interaktioner med BUP, Soc, polisen, arbetsförmedlingen, försäkringskassan mm. Statliga institutioner har blivit kvinnans bästa vänner och familj.

Det vore inte fel att påstå att det ständiga behovet att ingå i överkonsumtionssamhället och överrepresentationen som offer för olika former av våld splittrar kvinnans identitet.

Var är en kvinna, den befriade subjektet eller det ständigt våldsutsatta objektet?

Som ett resultat av ständiga konfliktsituationer mår som bekant många kvinnor dåligt och många använder mediciner, är sjukskrivna mm. I processerna verkar dem befinna sig långt ifrån det naturliga skyddet från långa relationer med sin familj.

Grundproblemet är att det traditionella kvinnliga arbetena...vård och omsorg etc...har inte räknats in i det övriga ekonomiska systemet...alltså inte avlönats i sig, eller efter sitt verkliga värde för samhället.
Och det syns fortsatt idag eftersom barnomsorg ex. fortsatt till stora delar är ett obetalt arbete.

Motsvarande går att se även i andra ekonomiska "räknestycken", ex har naturresurser inte räknats med
vilket gör att de enorma kostnaderna som uppstår i ett samhälle när ex någon naturresurs sinar eller blir förgiftat inte finns med i kalkylerna överhuvudtaget.
Det har varit och är kort och gott "gratis" att förgifta vatten och utnyttja människor på "pappret" men i verkligheten så är detta förfarande extremt dyrt.

Att inte få ersättning, eller inte få rättvis ersättning för sitt arbete är en av definitionerna för slavarbete, och ger självklart konsekvenser som ex osjälvständighet, minskad frihet och möjligheter i livet.
Så jo, jag tycker nog det går definiera vinnare och förlorare ur enkom det materiella förhållandet.
Och heller inget som hindrar att man också betraktar detta från andra aspekter.
Citera
2022-11-10, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Det sa jag inte.
Finns gott om kvinnor som är skithögar medvetet.
Lustigt, eller inte.. att han fick sådana skulder pga att hans girlfriend inte ville jobba... 🤔
Kvinnor kan också utsätta partners för psykisk terror, det är det jag säger
Chefen för ett företag jag pratade om grät när han berättade hur elak hans fru var när hon blev ilsk och psykande över julbonusen till anställda, men naturligtvis kommer du dra till med en vals att han är en karl som bör tåla det och inte vara så mjäkig
Det är i övrigt lättare för kvinnor att misshandla sin partner och komma undan med det, min brors flickvän gav honom en käftsmäll utan att det blev komplikationer, och nej, han slog inte innan eller gav tillbaka efteråt
Ett annat intressant fenomen är hur ledigt kvinnor kan örfila män ute på krogen, som när min vän hade glömt bort namnet på någons kompis som var kär i honom medans han själv ej hade ens umgåtts med henne, det var alltså en budbärare som örfilade honom efter brist på visat intresse för hennes vännina
Örfilar du en kvinna på krogen så får du minst tio män på dig som kommer till undsättning
Jag ser aldrig ni kvinnor göra dessa örfilar för minsta lilla på er vänninor, ens de "skojörfilar" ni tycker att en man skall tåla
En del av er slår till och med på kuken "på skoj", vilket är farligt och jag tror inte ni kvinnor tycker det är så roligt att bli slagen på fittan
Förresten, tycker du jag skulle ha knäckt näsbenet på de kvinnor som har daskat mig på rumpan "på skoj"?
Citera
2022-11-10, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Grundproblemet är att det traditionella kvinnliga arbetena...vård och omsorg etc...har inte räknats in i det övriga ekonomiska systemet...alltså inte avlönats i sig, eller efter sitt verkliga värde för samhället.
Och det syns fortsatt idag eftersom barnomsorg ex. fortsatt till stora delar är ett obetalt arbete.

Motsvarande går att se även i andra ekonomiska "räknestycken", ex har naturresurser inte räknats med
vilket gör att de enorma kostnaderna som uppstår i ett samhälle när ex någon naturresurs sinar eller blir förgiftat inte finns med i kalkylerna överhuvudtaget.
Det har varit och är kort och gott "gratis" att förgifta vatten och utnyttja människor på "pappret" men i verkligheten så är detta förfarande extremt dyrt.

Att inte få ersättning, eller inte få rättvis ersättning för sitt arbete är en av definitionerna för slavarbete, och ger självklart konsekvenser som ex osjälvständighet, minskad frihet och möjligheter i livet.
Så jo, jag tycker nog det går definiera vinnare och förlorare ur enkom det materiella förhållandet.
Och heller inget som hindrar att man också betraktar detta från andra aspekter.

Tänk om vård och omsorg av människor skulle enbart vara kopplad till monetär ersättning. Lite som i USA, inga pengar ingen vård.
Citera
2022-11-10, 11:42
Medlem
Citat:
Tänk om vård och omsorg av människor skulle enbart vara kopplad till monetär ersättning. Lite som i USA, inga pengar ingen vård.

Fast helt annan problematik/ fråga.

Här pratar vi om att utsätta en hel grupp människor för ekonomiskt förtryck via att inte ersätta dem för det arbete/ nytta de gör i samhället så även de kan få del av samhällets resurser, medan man ersätter andra människor för deras insatser.

Det är alltså inte samma sak som att utsätta en gupp människor för ignorans, bli "dumpade" utan hjälp i händelse av sjukdom, ålderdom eller annat.
helt annan fråga.

Så gott som allt GÅR att räkna om till pengar för att via pengar mäta ett "värde" som är begripligt för alla och användbart i div. uträkningar.
och detta bör göras, därför att det monetära systemet just är det system vi använder oss hela tiden idag.
För x tusentals år sen var det kanske snäckor eller nått annat.
Du kan värdera luften du andas i pengar betyder alltså inte att vi därför i morgon dag ska förvandla luft till en vara som människor ska handla med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in