2022-11-10, 08:40
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Vad var det som gjorde honom så förbannad? Utan att mena att det är proportionerligt att ta livet av folk oavsett.

Av vad som framgick av det offentliga förhöret med honom i Gotlands tingsrätt igår, så är det den feministiska staten, representerad av politikerna - Annie Lööf, media - Hanna Stjärne och psykiatrin - Ing-Marie Wieselgren.
D.v.s. som han själv har mött den offentliga makten och maktutövningen under sitt liv. Framför allt känner han att det allmänna har misslyckats att ge honom den vård han skulle behöva, när han behövde den.

Finns mer om detta i FUP, som jag inte har läst mer än delar av. Men det är så jag fattar saken.
-
Citera
2022-11-10, 08:42
Medlem
Soterns avatar
Jag tycker det finns något konstigt här. Han har ju förklarats som psykiskt sjuk, kan man då verkligen beteckna det här dådet som en terroristhandling?
Jag är ingen expert, jag bara undrar.
Citera
2022-11-10, 08:45
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag tycker det finns något konstigt här. Han har ju förklarats som psykiskt sjuk, kan man då verkligen beteckna det här dådet som en terroristhandling?
Jag är ingen expert, jag bara undrar.

Problemet består i att han är ovanligt klar när det gäller att formulera vad han hatar. Men otroligt grumlig när det gäller uppfattningen om sig själv. Ett riktigt psykfall.
Men det är ju vad tingsrätten jobbar med nu, om hans förkastliga handlande är att uppfatta som ett terrordåd.
-
Citera
2022-11-10, 08:45
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Av vad som framgick av det offentliga förhöret med honom i Gotlands tingsrätt igår, så är det den feministiska staten, representerad av politikerna - Annie Lööf, media - Hanna Stjärne och psykiatrin - Ing-Marie Wieselgren.
D.v.s. som han själv har mött den offentliga makten och maktutövningen under sitt liv. Framför allt känner han att det allmänna har misslyckats att ge honom den vård han skulle behöva, när han behövde den.

Finns mer om detta i FUP, som jag inte har läst mer än delar av. Men det är så jag fattar saken.
-

Okej, tackar!
Citera
2022-11-10, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vård och hjälp innebär mycket mer än recept på mediciner. Den som inte förstår det saknar förutsättningar för probleminsikt.

TE försökte uppenbarligen få hjälp men som vanligt klarade psykiatrin inte av det. Detta är symtomatiskt för svensk psykiatri. Att människor som är hjälpsökande men som inte blir lyssnade på blir desperata är inte konstigt.

Du har till stor del fel gällande svensk psykvård. Vad tror du händer med folk på ett psykiatriskt sjukhus? De får mediciner tills de släpps ut...

Det finns ett stort fokus på psykofarmaka. Normal behandling av depression är antidepressiva oftast SSRI.

Sen finns såklart vård utöver det som terapi men är inget som lika snabbt kommer in i bilden.
Citera
2022-11-10, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Du har till stor del fel gällande svensk psykvård. Vad tror du händer med folk på ett psykiatriskt sjukhus? De får mediciner tills de släpps ut...

Det finns ett stort fokus på psykofarmaka. Normal behandling av depression är antidepressiva oftast SSRI.

Sen finns såklart vård utöver det som terapi men är inget som lika snabbt kommer in i bilden.

Det man absolut kan fokusera på är att psykvården i mångt och mycket inte håller måttet. På psyket är målet att få personen att agera normalt så snabbt som möjligt för att släppas ut. Man kunde tro det finns terapeuter etc men nog oftast inte. Samtal med läkare en gång per vecka...

Så det enda psyket kanske kan hjälpa mig med är att en självmordsbenägen person kanske kan komma ur det men det är ingen direkt bot.

Oj svarade fel men meddelandet framgår.
Citera
2022-11-10, 08:58
Medlem
Citat:

Framkom tidigare i tråden att elchocker förekommer fortfarande också vilket förstås kan skapa hat mot dem som står bakom det.
Citera
2022-11-10, 08:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Jag har inte fel och vad som gäller för vården regleras av lagar som hälso- och sjukvårdslagen, patientsäkerhetslagen, patientlagen och patientdatalagen. Utöver dessa lagar finns tydliga bestämmelser vad gäller samverkan med socialtjänsten och andra inblandade aktörer. Dessa lagar och bestämmelser åsidosätts systematiskt i Sverige. Det är precis detta som TE adresserar.

Tyvärr tycks många, som du, inte förstå problematiken men ändå komma med bergsäkra påståenden. Det är ett mycket märkligt beteende.
Citera
2022-11-10, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Framkom tidigare i tråden att elchocker förekommer fortfarande också vilket förstås kan skapa hat mot dem som står bakom det.

Ingen borde väl mot sin vilja få elchocker? Det kan enligt vissa ibland permanent skada minnesförmågan. Dessutom har man kommit fram till ketamin ofta funkar lika bra för att häva tung depression.
Citera
2022-11-10, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag har inte fel och vad som gäller för vården regleras av lagar som hälso- och sjukvårdslagen, patientsäkerhetslagen, patientlagen och patientdatalagen. Utöver dessa lagar finns tydliga bestämmelser vad gäller samverkan med socialtjänsten och andra inblandade aktörer. Dessa lagar och bestämmelser åsidosätts systematiskt i Sverige. Det är precis detta som TE adresserar.

Tyvärr tycks många, som du, inte förstå problematiken men ändå komma med bergsäkra påståenden. Det är ett mycket märkligt beteende.

Jag förstår det nog betydligt bättre än vad du tror. Att det finns vissa teoretiska lagar har ingen betydelse om det inte har någon påverkan på den reella situationen. Dessutom kunde eller borde den slutna psykvården hålla betydligt bättre standard. Man satsar 6000 per månad på fångar. Folk i slutenvården får inte en bråkdel av detta tyvärr...
Citera
2022-11-10, 09:17
Medlem
Citat:
Ingen borde väl mot sin vilja få elchocker? Det kan enligt vissa ibland permanent skada minnesförmågan. Dessutom har man kommit fram till ketamin ofta funkar lika bra för att häva tung depression.

Det trodde inte jag heller man sysslade med fortfarande men enligt källor tidigare i tråden så sker detta än idag, och med tvång.
Citera
2022-11-10, 09:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag förstår det nog betydligt bättre än vad du tror. Att det finns vissa teoretiska lagar har ingen betydelse om det inte har någon påverkan på den reella situationen. Dessutom kunde eller borde den slutna psykvården hålla betydligt bättre standard. Man satsar 6000 per månad på fångar. Folk i slutenvården får inte en bråkdel av detta tyvärr...
Lagar är inte ”teoretiska” – de utgör hela den grund som hälso- och sjukvården vilar på. Ditt sätt att resonera är direkt samhällsfarligt eftersom åsidosättandet av lagstiftningen sätter hela systemet ur spel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in