Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag tror faktiskt att i längden är det enklare att hålla delar av Donbas (Typ det de hade i januari), för förbindelserna till Krim är mer känsliga. Men det är ju kanske svårare för Ukraina att invadera Krim. Men de kan belägra halvön genom att sänka varenda båt som trafikerar halvön, som de gjorde i Kherson. Och skjuta på alla vägar/järnvägar norrifrån. Blir spännande att se i alla fall.
Äsch, det är helt jävla kört för Ryssland.
Citat:
"We are still open to negotiations. We have never refused to have them.
We are ready to negotiate, of course, taking into account the realities that are emerging at the moment," she said.
https://tass.com/politics/1534305
Ryssland bygger just nu befästningar på Krim. Det betyder att de kommer förlora Cherson provinsen (eller vad nu den heter) inom ett par månader. När det kommer till Donbas är det ett total jävla moras. Ryska reguljära soldater spelar poker och dricker vodka i trossen medan proxykrigarna förgäves ringer in förstärkning - som inte kommer. Det skulle vara förjävligt om ni på den pro-ukrainska sidan får rätt och Ryssland förlorar det här kriget - i synnerhet eftersom jag får fel och måste äta upp min hatt. Nästa gång Ryssland får för sig att invadera något land ska jag satsa pengar på det land som Ryssland invaderar.
Citat:
Ursprungligen postat av
skalman1973
Det komiska i detta är att om Putin stannat vid Krim och inte blivit så girig så skulle världen inte brytt sig . Putin hade kommit undan med det .
Jag tror inte Putin hade en större invasion i planerna. Det är en försiktig politiker. Jag tror Putin blev övertalad av det militära ledarskiktet. Om Ryssland nöjt sig med Krim hade som du skriver - världen inte sagt så mycket. Krims befolkning var 2014 överväldigande rysk. Ukrainarna utgjorde 10-15% av befolkningen. Det var därför det var så lätt för Ryssland att tåga in. Jag antar att det hjälpte att Ukraina år 2014 också befann sig i en kaosartad situation.
Donbas var (är) också överväldigande ryskt 2014. Innan invasionen 2022 hintade Biden att om det var en liten invasion (endast Donbas) så kanske det inte var en stor sak men Ryssland satte i gång en rätt stor invasion - om än betydligt mindre än den i Irak. Rysslands strategi går i princip ut på att låta proxytrupper kriga med ryska reguljära soldater befinner sig de bakre leden.
Det var rätt nyligen som Ryssland mobiliserade 300,000 man. Annars har det handlat om knappt 50,000 reguljära soldater vid fronten varav de flesta i trossen. Ryssland var framgångsrika tills USA och EU började skicka tunga vapen (vilket de skulle ha gjort från dag ett) och när de väl kom tryckte Ukraina tillbaka Rysslands proxykrigare. Nu när Ryssland har mobiliserat är det försent. Visst kan Ryssland vinna det här men samtidigt vill Ryssland inte förlora trupp och material.
USA fungerar på samma sätt. De krigar gärna men få soldater skall gå förlorade. Jag antar att Ukrainas seger har uppmuntrat västvärlden att ösa in mer vapen och pengar. Det är nog därför Ryssland bygger befästningar på Krim. När man läser de pro-ryska bloggarna snackar de om utnötningskrig (attrition) och någon kommande rysk offensiv. Först skulle de komma i augusti och nu ska den komma i december. Det blir ingen offensiv eftersom Ryssland nu är på väg att kasta in handduken.
Citat:
"We are still open to negotiations. We have never refused to have them.
We are ready to negotiate, of course, taking into account the realities that are emerging at the moment," she said.
https://tass.com/politics/1534305
Ryssland skulle kunnat ha ägnat de här tio månaderna åt något bättre än krig så som att modernisera sitt försvar, bygga ut BRICS tillsammans med kineserna, bygga pipelines till Kina, reducera korruption, bygga ut sin infrastruktur osv. Nu har Ryssland fastnat i ett krig som de om några månader kommer förlora. Jag var dum nog som trodde att Ryssland skulle vinna det här kriget men det visade sig att jag hade fel som överestimerade Rysslands militära förmåga och beslutsamhet.