2022-11-10, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Varför har Putin gjort denna tjänst åt USA? Är han en CIA-agent? Eller har USA lurat honom? Förrädare eller korkad? Någotdera måste han vara om er teori skall stämma.

Jag tror faktiskt att i längden är det enklare att hålla delar av Donbas (Typ det de hade i januari), för förbindelserna till Krim är mer känsliga. Men det är ju kanske svårare för Ukraina att invadera Krim. Men de kan belägra halvön genom att sänka varenda båt som trafikerar halvön, som de gjorde i Kherson. Och skjuta på alla vägar/järnvägar norrifrån. Blir spännande att se i alla fall.
Putin har inte gjort USA någon tjänst.

"At least $12.4 trillion worth of Ukraine's energy deposits, metals and minerals are now under Russian control,” reads the article by The Washington Post. It is noted that Ukraine harbors some of the world's largest reserves of titanium and iron ore, fields of untapped lithium and massive deposits of coal"

Minst 12,4 biljoner dollar av Ukrainas energifyndigheter, metaller och mineraler är nu under rysk kontroll", står det i artikeln av The Washington Post. Det noteras att Ukraina har några av världens största reserver av titan och järnmalm, fält av outnyttjat litium och massiva fyndigheter av kol
Citera
2022-11-10, 00:21
Medlem
Jag "tror" ett antal saker:

1) Ukraina kommer inte att sikta på att gå mot Krim just nu. Jag tror man försöker avancera i Luhansk oblast och även i Zaphoritzya, även om jag inte klarar stavningen. Ryssland har förstärkt vid Melitopol men där finns också en stark ukrainska guerilla.

2) I Donetsk oblast siktar man bara på att hålla ställningarna någorlunda och att åsamka Ryssland stora förluster.

3) Om man lyckas befria Zaphorziya helt eller delvis kommer man att ge järnet mot Donetsk. Men då är vi inne på nästa vår och jag tror inte att Ryssland förmår kriga mer än till juli-augusti och kriget avslutas i september.

4) Dom stora ukrainska framgångarna sista två dagarna innebär inte att Bögimperiets förluster ökar vid redovisningen i morgon. Jag lägger fram budet 640 eliminerade bögfascister.
Erinringar mot detta beslut kommer inte att beaktas utan avslås direkt.
Citera
2022-11-10, 00:21
Medlem
Rysk värdegrund handlar om att krypa för sina kleptokrater och finna sig i lögner och övergrepp från myndigheterna.
Citera
2022-11-10, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Om du hade kollat på ryssarnas plan så var deras plan att ta dessa 4 områdena och det har man lyckats med även då ryssarna har varit underbemannade lol

Spelar ingen roll. Man visar noll initiativ. Du kan va hur känslomässigt engagerad i detta som du vill, det kommer fortfarande inte sluta som du vill. Hänvisa till tidigare pressträff eller redogörelse där man sagt att man sakta tänkt drar sig tillbaka från ockuperat område.
Ryssarna hade en plan men den har man misslyckats med.
Citera
2022-11-10, 00:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja det kan nog vara så. UAF vill ju inte bomba civila. Den filmen mon med undertext nyss.
https://twitter.com/wartranslated/status/1590477297324216320

Tack. Det är lite konstigt att de säger att det är första gången de ser Dniepr och Kherson. Åker de till Kherson? Om de åkte därifrån måste de ju sett det förut när de anlände?

Många i kommentarerna tror det är en fälla för att det inte skeppas över en massa stridsvagnar etc. Men kan förklaras av att de åker till Kherson inte ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Vart är alla MSB-troll? Är det gemensam fikapaus?

Nej MSB bjöd på champagne och tårta i kväll. Det är inte ofta, senast var när Sovjetunionen föll 1991. Ja och det var ju dina skattepengar som bekostade kalaset!
Citera
2022-11-10, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Det är inte sant.
Väst har jävlats med Ryssland redan före Krim och efter Krim ännu värre.
Väst slicka rö...ven på typer som Navalny och alla regimkritiker i ryssland.
Navalny är en riktig räv....en simpel ekonomisk lurendreijare samt en dubbelmoralist.
Väst gillar inte Ryssland helt enkelt på grund av olika värdegrunder, i väst får man inte
tänka konservativt, bara vänsterliberalt med mångfald som viktigaste mål och globalism.

Aha. Så lite prideparader är Putins akilleshäl så därför fängslar man opposition samt invaderar grannländer?
Dålig impulskontroll hos Putin?
Hur får man tänka i öst kontra väst? Fängslar man samt förgiftar man meningsmotståndare i väst?
Citera
2022-11-10, 00:28
Moderator
-Info-s avatar
Jag vet inte hur man ska tolka detta, men det låter nästan på Ryssland som att de vill kapitulera:

Citat:
The Russian Federation is ready to negotiate with Ukraine, taking into account the realities currently unfolding

Russian Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova:

"We are still open to negotiations. We have never refused to have them. We are ready to negotiate, of course, taking into account the realities that are emerging at the moment".

https://tass.com/politics/1534305
Citera
2022-11-10, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag vet inte hur man ska tolka detta, men det låter nästan på Ryssland som att de vill kapitulera:
Dels behöver de en paus. Varenda dag uppehåll i strider är en dag de kan använda för att bygga försvarslinjer, skaffa fram material och soldater.
Dels inser de nog att den stora segern inte är inom räckhåll minst sagt. Då är något nytt avtal där de får behålla lite mark och får till några betydelselösa floskler som de kan sälja till hemmafronten en bra sak. Det finns ju inget som kommer att hindra de från att försöka igen om några år. Under tiden kommer de att bygga upp armén igen och försöker destabilisera och splittra Ukraina och Väst.

Tyvärr för Ryssland kommer inte Ukraina och Väst gå på det draget. Ryssland ska ut. Enklaste och stabilaste lösning för fred i framtiden. Det är nu Ryssland ligger nere för räkning.

Edit: att kapitulera kommer inte att ske. När det går riktigt illa kan de dra till med något argument och drar sig tillbaka helt. Förlust av Krim har jag svårt att se att de kommer att acceptera. Samtidigt. Vad mer än kärnvapenhot kan stoppa det från att ske under kommande året?
Senast redigerad av Mashedpotatoe 2022-11-10 kl. 00:38.
Citera
2022-11-10, 00:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Inte än, men de kanske drastiskt sänker sina krav. De vill nog hålla vissa områden och skapa en fryst konflikt och säga att de bara vill ha det området, de låter Ukraina gå med i NATO, det finns inga mer judenazister och bög-djävulsdyrkare.
Citera
2022-11-10, 00:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Nä, ryZZen vill säkra de områdena de ockuperar och ha "fred" några år innan de gör ett nytt försök.

Absolut ingenting som Ukraina kan gå med på. Möjligen om Ukraina blir en del av NATO då det krävs rejäla säkerhetsgarantier
Citera
2022-11-10, 00:45
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Om du hade kollat på ryssarnas plan så var deras plan att ta dessa 4 områdena och det har man lyckats med även då ryssarna har varit underbemannade lol

Varför skulle någon krigsmakt inleda ett angreppskrig mot ett jätteland som Ukraina med för liten trupp?
Citera
2022-11-10, 00:55
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Sjukt svårtolkat.
Men jag litar inte på ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in