2022-11-09, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Video över ett totalt sönderbombat Mariupol:
https://m.youtube.com/watch?v=EDJVeO_Mw0g

Är det era vapen som är så dåliga att ni totalt misslyckats med den här avsikten? Eller ljuger du bara?

Ja ryzzarnas massaker i maripoul och av maripoul och av människorna som bodde där kommer sedan Ukraina återtagit denna
vackra historiskt, viktiga hamnstad kommer att finnas i historieböckerna.
Just nu helt jämnade med marken och de som bodde där som inte kunna heller inte förstått vad ryzzarna var i stånd till nunera nedgrävda i massgravar.
Citera
2022-11-09, 19:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Krigshetsarna i denna tråd är riktigt vidriga. De sitter och postar filmsnuttar där soldater dör och gläds.

Jag skulle inte bli glad även om mina fiender dog. Jag har inte sådant hat i mig, men tydligen finns det sådana "människor" här.

Det krävs ju att ryska soldater dör för att de ska förlora kriget och lämna Ukraina.

De enda som har krigshetsat är Ryssland.
Citera
2022-11-09, 19:49
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Var du inlåst i en garderob hela februari - april i år? Annars lär du som alla andra ha sett deras olika framryckningar som skar tvärs igenom Ukraina från norr, öst och söder. Om målet var att säkra de östra regionerna så måste någon ha sett fel på kartan. Inte helt omöjligt då det är ryssar vi talar om, men kanske inte så troligt ändå.
Det kan vara en taktisk fint. Om ryssarna hade tagit kontrollen över halva Ukraina, och sedan dragit sig tillbaka till de östra regionerna som man egentligen var ute efter, så hade alla sett det som en framgång för Ukraina. Ukraina förlorade bara de östra delarna, och livet kunde sedan återgå till det normala. Kriget skulle vara över, och alla skulle var nöjda och glada. Var det Putins plan från början?
Citera
2022-11-09, 19:51
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider73
Chersons fall måste bara vara början till Putins totala kollaps. Ryssfittorna gör allt fel men det här är något i hästväg (positivt för övriga världen). Fram för fler felsteg så bunkerdvärgen hamnar närmare sin snara i lyktstolpen.

Dock lär det väl bli svårare för ukrainska styrkor att fortsätta framryckningen på andra sidan Dnipro. Dels för att de ryska ockupanterna rimligen har förberett försvarslinjer där och för att själva flodöverfarten i sig är utsatt.
Citera
2022-11-09, 19:52
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är flera saker som är grundläggande i krigsföring som ryssarna har uppvisat helt nya och för mig omöjliga att acceptera misslyckande i, det är som att de kombinerat ett flertal smått unika taktiska/strategiska misstag , kryddat med ett par helt nya, och hafft det som avsiktlig plan. hade jag varit foliehatt så hade jag sagt att det är uppenbart att aliens har styrt och lurat putin...
Varför inte? Zelensky har rövat bort Putin och ersatt honom med en plastikopererad polare som ser ut som Putin. Smart plan.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Tydligen var du inte ironisk bara en idiot. Jag syftade på de 13 000 civila etniska ryssarna dödade i Donbass efter 2014. Du och majoriteten av nazisterna härinne har tydligen aldrig hört talas om det, vilket du bevisa här. Har man så dålig koll på bakgrunden borde man inte uttala sig överhuvudtaget. Det kräver dock självinsikt. Stor brist på det.

Nu har det gått ett tag sen du postade ovanstående. Har du äntligen lärt dig nu? Det finns inga 13 000 dödade civila utan så här ligger det till:

De flesta dog kring åren 2014-2015, därefter har det varit ganska få döda per år:

Endast ca 2 döda civila per månad.

Jämför med hur situationen blev efter Putins invasion av Ukraina (februari 2022). Då ökade antal dödade civila per månad massivt. Och på köpet fick vi Butja mm.

För civilbefolkningens skull så hade det väl varit bäst om Putins armé stannat kvar i Ryssland?
Citera
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland lägger 500 miljarder kr på sitt försvar varje år.
Sedan länge.
10 gånger mer än sverige.
En pytte ekonomi.
Japp.

Idiotjävel, bara för att en person spenderar 80% av sin lön på hemlarm så innebär det inte att den personen automatiskt blir höginkomsttagare.

Ryssland ekonomi är lika stor som den Svenska, Norska, Finska och Danska ihop.
Citera
2022-11-09, 19:53
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Du borde ta och lyssna noggrannare på vad folk säger. Putin sa att det var en geopolitisk katastrof. Det betyder inte att han vill återuppliva det gamla ekonomiska systemet.

Han har sagt mycket om det kommunistiska systemet. Bl a att de som vill återuppliva det inte har något mellan öronen.

Lite som du då.

Jag tittar på vad Putin gör, inte vad han säger. Om han försöker annektera forna sovjetterritorier, såsom delar av Georgien, och delar av Ukraina, så finns tendensen till imperiebyggande där. Det ekonomiska systemet spelar mindre roll, en diktator är en diktator, vare sig den är röd eller blå.
Citera
2022-11-09, 19:53
Medlem
Citat:
Ryssland lägger 500 miljarder kr på sitt försvar varje år.
Sedan länge.
10 gånger mer än sverige.
En pytte ekonomi.
Japp.
Och dessa alla miljarder har nu snart gått upp i rök!
Citera
2022-11-09, 19:54
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ok..ryssland lägger 500 miljarder kr på sitt försvar varje år sedan många år.
10 gånger än sverige.
En pytte ekonomi, japp.
Ett land som har femton gånger mer innevånare än Sverige. Sverige har ingen stor militärbudget. Men sen måste du räkna bort 25-50% av ryssarnas budget i korruption där Putin själv förmodligen tar en del själv.
Citera
2022-11-09, 19:54
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HIMAR56
Nej inte för folk med fungerande hjärna! Men foliehattarna har ju gastat om att de inte kommer att fly från Kherson ända tills för några timmar sen.

Så här skrev du själv för en månad sen:
Ryssland mobiliserade för någon vecka sedan, det riktiga kriget börjar först nu. Ryssarna kommer att ta de annekterade oblasterna, har Ukraina tur så nöjer de sig med det.

Men Washington kan snart säga "mission accomplished" eftersom man dränerat Ryssland militärt och ekonomiskt. Nyttiga idioten Ukraina är förbrukad och dags att slänga på sophögen ur Washingtons synvinkel.

Jag har lika lite som nån annan en aning om hur den ryska tidtabellen ser ut, men det fattar ju vem som helst att UAF kommer få det extremt tungt när ryssen slänger in ytterligare en kvarts miljon utvilade soldater. Jag gissar att det ryska fyrverkeriet brakar loss innan nyår, men det återstår att se. Lär inte bli kul för UAF i vilket fall med tanke på deras förluster under offensiven...
Citera
2022-11-09, 19:55
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Många frågor. blir det.
Hela västvärlden är sedan länge utrustat med taktik, teknik och metod för ett ww3
Hela väst har beslutat att fullt ut stötta Ukraina sedan dag 1 av invasionen. Och gör det fullt ut.
Det tog åtskilliga veckor innan västvärlden samlade sig till en gemensam insats för att stötta Ukraina, innan dess var det Ryssland mot Ukraina och inget annat. Sen är det ju inte bara att skeppa över massa moderna vapen till Ukraina, det tar ju månader och år att lära sig använda detta och att implementera det i sitt försvar på ett vettigt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in