Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
I så fall ofattbart illa skött av ryssarna. Militära underrättelser och kunskap om motståndarens kapacitet är grundläggande i alla krigföring, det vet varenda militär från fanjunkare och uppåt.
Det är flera saker som är grundläggande i krigsföring som ryssarna har uppvisat helt nya och för mig omöjliga att acceptera misslyckande i, det är som att de kombinerat ett flertal smått unika taktiska/strategiska misstag , kryddat med ett par helt nya, och hafft det som avsiktlig plan. hade jag varit foliehatt så hade jag sagt att det är uppenbart att aliens har styrt och lurat putin...
Citat:
Man kan inte invadera ett land utan att veta exakt vad man kommer möta.
det viste man nog i viss utsträckning, däremot hade man nog sämre koll på vad man faktiskt själv gick dit med.
Citat:
Att Ukraina skulle vara Europas överlägset starkaste militärmakt blir nog svårt att smälta för för länder som Storbritannien och Frankrike.
Det är de inte, långt ifrån. men det är onekligt långt mer kapabla än vad någon förutspodde.
om man den 1 februari sa
1.ryssland kan inte ens lokalt och begränsat syssla med modern manöverkrigsföring/combined arms
Och
2. ukraina kommer inom 6 månader av rysk invasion visa prov på effektiv och (för dem) komplicerad manöverkrisgsföring/combined arms.
så hade jag skrattat lika högt åt bägge påståenden, och det hade nog långt mer kunniga yrkesmän än mig gjort.
Citat:
Om Ryssland går bet på Ukraina, kommer inget annat land i Europa ha något att frukta från dem i framtiden. Det är väl det positiva budskapet som kommit ut av detta krig.
både ja och nej. men absolut. en rysk "förlust" i ukraina är märkligt nog även det det bästa för alla ink ryssland (på sikt). alternativet är att alla måste skaffa kärnvapen,kärnvapenalieanser, för annars så är suvärniteten osäker....