2022-11-09, 15:52
Medlem
JagheterRulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Jag använde sökfunktionen och hittade detta inlägg från IB03 (endast utdrag ur långt inlägg):

Jag håller med om att det är många möjliga spår och vissa är säkert dead ends, men för att vi här i ett diskussionsforum ska få grepp på helheten behöver vi ju verkligen lufta och reda ut alla såna delar.
Jag hittade även ett inlägg att det ska ha varit SuEk som var hos UA på HRV. Hon ska ha varit närvarande under telefonsamtalet mellan UA och HA men därefter lämnat i taxi ca: 02:00 - vilket gör att jag direkt tänker på killarna i bilen och eventuella vittnesmål om biltrafik eller kanske faktiskt avsaknaden av biltrafik.
Det är oklart för mig, men någonstans har jag läst i tråden att det KAN ha varit ytterligare en person i följe med SuEk.

Ja, det var SuEk som var hos Ulrika för SuEk var osams med sin sambo och sökte tröst. Sambon var på stadt. Det var därför Ulrika bad Helena ta en taxi hem. Ulrika blev orolig p.g.a susanns sambo.
Därför sa Helenas föräldrar att "ni förstår väl att Helena aldrig kommer hem mer". De VET vem som tog henne. Ulrika vågade inte släppa ut sina barn obevakade i trädgården när hon fick barn. Vid fråga i samband med p4dokumentären om de kände pilotmannen sa de. "Nja, men vi vet vem det är". Skulle Klas vara denne pilot som alla är fullständigt livrädda för? Nä, skulle inte tro det. DEn fjärde mannen i taxin passade på att byta sin roll i det hela med Klas. Fiffigt. Klas vågar inte säga sanningen till någon. Pilot hade barn o familj vid tiden. Det hade inte KM. Pilot såg "tärd" ut enl Pernilla W vid mötet på rastplatsen. Klas har mej veterligt aldrig sett tärd ut. Den riktige pilot gick med Helena över bron är vad jag tror.
Citera
2022-11-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterRulle
Ja, det var SuEk som var hos Ulrika för SuEk var osams med sin sambo och sökte tröst. Sambon var på stadt. Det var därför Ulrika bad Helena ta en taxi hem. Ulrika blev orolig p.g.a susanns sambo.
Därför sa Helenas föräldrar att "ni förstår väl att Helena aldrig kommer hem mer". De VET vem som tog henne. Ulrika vågade inte släppa ut sina barn obevakade i trädgården när hon fick barn. Vid fråga i samband med p4dokumentären om de kände pilotmannen sa de. "Nja, men vi vet vem det är". Skulle Klas vara denne pilot som alla är fullständigt livrädda för? Nä, skulle inte tro det. DEn fjärde mannen i taxin passade på att byta sin roll i det hela med Klas. Fiffigt. Klas vågar inte säga sanningen till någon. Pilot hade barn o familj vid tiden. Det hade inte KM. Pilot såg "tärd" ut enl Pernilla W vid mötet på rastplatsen. Klas har mej veterligt aldrig sett tärd ut. Den riktige pilot gick med Helena över bron är vad jag tror.
Menar du att den riktiga pilot är SuEk dåvarande sambo?
Citera
2022-11-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beemer89
Har en säker källa som VET att det är herr krämer som är skyldig, återkommer med mer info när jag träffat honom han kan inte säga allt på tele nu för han sitter bakom galler

Nån skrev detta för ganska exakt elva år sedan fick jag se. Det verifierar ganska bra att tråden delvis går i loopar utan att någon kliver fram och ger någon konkret slutgiltig info.

Passar på att kommentera Jagheterrulle också:

Citat:
Därför sa Helenas föräldrar att "ni förstår väl att Helena aldrig kommer hem mer". De VET vem som tog henne.

Om nu PK var på tapeten, vad var det för lirare? Hur var han 1992 och hur är han idag? Han måste ju definitivt ha varit eller är fortfarande en otrevlig typ, om det JagheterRulle skriver stämmer.
Kan nån bidra med lite info här?
Var det han som var hemma och la golv hela natten, eller var han på Stadt? Och kan han verkligen ha varit på festen/i taxin?
Varför ingöt han skräck i UA?

Många frågor. Hjälp mig förstå.
Senast redigerad av Kanaltrollet 2022-11-09 kl. 18:45.
Citera
2022-11-09, 19:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beemer89
Har en säker källa som VET att det är herr krämer som är skyldig, återkommer med mer info när jag träffat honom han kan inte säga allt på tele nu för han sitter bakom galler

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Har även jag fått uppgift att PK ska vara skyldig. (Undrar om källan är densamme... ) "Utpekaren" har dock även pekat ut en annan, så vad som är sant - om ens något av dem - är svårt att säga.

Det finns ju även en annan "linje", åtminstone enligt min mening, där en ev. gm kan finnas (och säkert fler än så). Den utförliga beskrivningen som jag nämnt tidigare gäller dock varken PK eller den senare.

Vem mer har "utpekaren" pekat ut?

Själv har jag aldrig varit helt komfortabel med PK:s utpekande av PU i tråden när det begav sig. Inte heller med att PK "gav sig själv alibi" med festandet i stadsparken efter 02:00 och den påstådda skjutsen hem av polisen vid typ 04:00. Skulle PK ha kunnat ha något annat för sig efter det att Stadt hade stängt - särskilt om SuEk skulle ha varit hos Ulrika - eller har PK gediget stöd för sina uppgifter i tråden? Historien med holmgången mellan PK och PU här i tråden samt turerna med brovittnet - och "den fjärde taxipersonen" - kan mycket väl rymma nyckeln till fallets lösning.

Bara en sådan sak som att PK var först att anklaga PU öppet i tråden för inblandning i fallet, gjorde ju att PU inte gavs en chans att "ge tillbaka" så att säga, för då hade ju det blivit ett slags erkännande för någon form av inblandning för minst en av dem. PK lade hela skulden på PU, som enbart fick inrikta sig på att försvara sig. Om detta skulle stämma, var det onekligen smart gjort av PK.

* Var både PK och PU inblandade? Eller bara en av dem? Eller ingen av dem?
* Vem var "den fjärde taxipersonen"? Kan han vara inblandad eller är han utredd och avförd?
* Befann sig brovittnet på bron överhuvudtaget, eller blev hon typ hotad att anmäla ett falskt tips till polisen för att kasta skulden på en person som polisen lätt kunde identifiera som KM?
* Befann sig brovittnet på bron och såg Helena komma ensam, men blev tvingad att anmäla ett falskt tips till polisen för att kasta skulden på en person som polisen lätt kunde identifiera som KM? I det här scenariot skulle faktiskt uppgiften från lezaq kunna vinna trovärdighet. Men det som ändå talar emot lezaqs uppgift är han/hon har skrivit att hans/hennes gäng om fyra personer gick strax bakom Helena (fast de gick på vänster sida medan Helena gick på höger sida), vilket i så fall måste betyda att lezaqs gäng också bör ha mött/sett brovittnet! Men det om det skriver lezaq ingenting.
* Befann sig brovittnet på bron och såg Helena komma tillsammans med en man, men "fel" man - en man som lyckades få henne att ange en annan man som polisen lätt kunde identifiera som KM?

Hjärnan fick lite ny ork igen efter inläggen om "den fjärde taxipersonen", Ulrikas "minneslucka", brovittnets vara eller icke vara/äkthet eller inte äkthet samt PK och hans sambo SuEk - givet förutsättningen att det var hon som skulle ha varit hemma hos Ulrika.
Citera
2022-11-09, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Detta inlägg ligger väl lite rätt i tiden att läsa igenom en gång till, när vi ändå har lyft frågan idag igen?

Kan någon få en övergripande bild av personer och händelser baserat på detta?
Tänker åter igen på Jenvéns uttalande om att ingen taxitrafik förekom, och killarna har inte sett något efter 01:30?
Det vore bra att få bekräftat att det var PKs dåvarande tjej som var hemma hos UA på natten. Märkligt i så fall att inte PK berättat det i tråden. Då var hans tjej alltså 100 meter från brottsplatsen till ca 60 minuter innan brottet begicks. Det är lätt att dra slutsatsen att PK inte gillade att SuEk talade ut och berättade om saker han ska ha gjort. I fall HA hörde om det här under telefonsamtalet med UA kan hon ha blivit upprörd/ledsen och möjligen konfronterat PK på Stadt/på väg hem. Där har vi ett möjligt motiv. Men mindre sannolikt scenario, PK har enligt egen utsago alibi inkluderande hemskjuts av polisen. Han hade väl heller ingen bil som passar in. PK och många andra pekar i stället åt PU. Kan SuEk hört av sig till honom för skjuts hem/hem till PK (han bodde nära PK). Då kan han i så fall fått reda på att HA var ensam på väg hem. Han hade en bil som inte är helt olikt vittnesuppgifterna. Och mycket intressant att PK nämt här i tråden att man brukade parkera vid sjukhuset i fall man hittat på någon skit (såsom inbrott etc).
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Enligt PK var det vanligt att man parkerade på sjukhusparkeringen efter det att man hade gjort något fuffens.
Citera
2022-11-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rednecksvedala2
Jag träffade dig, Jag och su.anne och hel.na var där, jo.an körde ner oss. Da.iel var också med, sen gick vi till statts parken efter statt, 7 pers var vi där age.ring, la.se sk.g , Nicol. Jag, tommyBra... Danie. och en kille från lyrestad. Polisen körde ju hem mig. Tror du på fullaste allvar att jag åker ner till stan för att sätta mig i satts parken. nej vi var på statt, Sus.nne talade med helena. Jag stod bara bredvid. Kommer ihåg att hon hade ett linne som påminde om ett fiskenät. stickad variant, svart till färgen . Helena och sussa..e kände varandra sen skoltiden. så nog fasiken var jag där. Att du först nu reagerar på detta tycker jag är skumt. Men förstår varför. Jag deklarerar vad det handlar om när jag har dom fakta som jag behöver. Är det inte konstigt. Intressant om du svarar Du minns inte hur du kom ner. Jag vet att ni tog din bil. Får jag bara dom som var med i bilen när jag sa nej till att ni fick åka med oss. Så hamnar du plötsligt i en knivigare situation, Just nu är det mitt ord mot ditt. men när det gäller satt så har så många sett mig där. Du vet väl om att man skulle nämna alla man sett på stan eller på statt, Eftersom Jag är lite av en B kändis. så var det många som nämnde att dom sett mig. Sen minns du inget efter statt. inte ett smack. minnes förlust igen. 1 1/2 timme, och ingen har ens sett dig, Du var ju också lite av en B kändis. Sen.. oooops. så minns du igen . Taxi resan. sen efter resan upp till mig , vad fan du skulle göra där kan man ju fråga sig Så minns du inget igen. Jag har ju sussan.. som vittne om vad du sa , om att du ville ha alibi för natten, och allt annat som jag redan skrivit om. Man behöver inte vara professor för att se vad du minns. En 6 åring hade sett att det är något som är helt åt helskotta här. Du minns så väl som du själv säger att jag inte var på statt . fast poliser, 100 pers har sett mig. vänner , x etc SEN MINNS DU DOM OBETYDLIGA DETALJERNA. Det som är som en röd tråd. Är dom känsliga uppgifterna, rivsår. alibi, kommer inte ihåg hur du kom till stan. känsligaste tiden då helena försvinner , så är du som uppslukad. du minns inget och ingen har sett dig.Och nu tar du till med en rövar historia som inte finns substans för. Den sämsta jag hört. Att jag inte var på statt, Vet ju varför du nu plötsligt nämner det, Du vill inte bli kopplad till att du tog bilen ner. Vad du gjorde 1 1/2 timma kan man bara gissa, Men avböjer denna gång. Samlar fakta från en del folk. En del kanske har munkavel. vad vet jag. Men jag gillar inte munkavlar, så jag ser till att dom tas bort.
Mitt fetade. Nu när PK är på tapeten så är det en grej som jag reagerade på när denna diskussion begav sig i tråden och det är att PK minns vad HA hade för linne på sig den aktuella kvällen. Är inte det lite märkligt ändå att en man lite smått på fyllan eller ganska redigt full kommer ihåg vad en random tjej har på sig? Inte bara minns han att det är något svart utan att det är en stickad variant som ser ut som ett fiskenät. Om man däremot har hanterat kroppen efteråt så blir det en självklarhet att man minns detaljer...
Citera
2022-11-09, 20:03
Medlem
Om vi spekulerar lite mer: GM kan ha hävdat för HA att han skulle hämta SuEk hemma hos fam Andersson. Det skulle sannolikt förmå HA att stiga in i en bil med någon hon normalt inte skulle åka med. Något att fundera på…
Citera
2022-11-09, 20:57
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Om vi spekulerar lite mer: GM kan ha hävdat för HA att han skulle hämta SuEk hemma hos fam Andersson. Det skulle sannolikt förmå HA att stiga in i en bil med någon hon normalt inte skulle åka med. Något att fundera på…

Väninnan som var hemma hos syster U gick därifrån strax efter Helenas telefonsamtal hem till U, och Helena ringde omkring kl 01.30. Helena gick hemåt efter kl 02, då Stadt stängde, så då borde väninnan hunnit iväg innan Helena hann börja att gå hemåt.
Citera
2022-11-09, 21:01
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Mitt fetade. Nu när PK är på tapeten så är det en grej som jag reagerade på när denna diskussion begav sig i tråden och det är att PK minns vad HA hade för linne på sig den aktuella kvällen. Är inte det lite märkligt ändå att en man lite smått på fyllan eller ganska redigt full kommer ihåg vad en random tjej har på sig? Inte bara minns han att det är något svart utan att det är en stickad variant som ser ut som ett fiskenät. Om man däremot har hanterat kroppen efteråt så blir det en självklarhet att man minns detaljer...

PK kan ha läst/hört beskrivningen av vad Helena hade för kläder i media. Sedan tror jag att han menade kofta, och inte linne. Helena ska ha haft ett svart linne, men så som hennes kofta har beskrivits, så stämmer den med vad PK skrev.
Citera
2022-11-09, 22:05
Medlem
Citat:
Väninnan som var hemma hos syster U gick därifrån strax efter Helenas telefonsamtal hem till U, och Helena ringde omkring kl 01.30. Helena gick hemåt efter kl 02, då Stadt stängde, så då borde väninnan hunnit iväg innan Helena hann börja att gå hemåt.
Ja tiderna stämmer men jag menar att HA visste ju inte att väninnan hade gått. Hon hade ju bada hört att hon var där. GM kan ha använt det som ett svepskäl för att få med sig HA i bilen, och inte alls i avsikt att hämta SuEk. GM har då börjat köra mot HAs hem för att sedan försöka sig på en våldtäkt som spårade ur.
Citera
2022-11-09, 22:15
Medlem
Citat:
PK kan ha läst/hört beskrivningen av vad Helena hade för kläder i media. Sedan tror jag att han menade kofta, och inte linne. Helena ska ha haft ett svart linne, men så som hennes kofta har beskrivits, så stämmer den med vad PK skrev.

Har systrarna ett gott öga till PK? Har han gjort något som får dem att lita på honom?
Citera
2022-11-09, 23:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Ja tiderna stämmer men jag menar att HA visste ju inte att väninnan hade gått. Hon hade ju bada hört att hon var där. GM kan ha använt det som ett svepskäl för att få med sig HA i bilen, och inte alls i avsikt att hämta SuEk. GM har då börjat köra mot HAs hem för att sedan försöka sig på en våldtäkt som spårade ur.

Ja, OK, då förstår jag. Men det förutsätter att Ulrika de facto berättade för Helena att väninnan var där. Dessutom måste också gm (pojkvännen?) ha blivit varse situationen, att sambon (väninnan?) befann sig i fam. A:s hus - antingen direkt genom Helena, att han överhörde Helenas telefonsamtal med systern eller att han själv ringde sambon. (Men då måste han ha ringt hem till Ulrika; för det var väl inte vanligt med mobiler då?). Men vem vet? (Nästan) ingenting är omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in