2022-09-22, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Vilken härligt aktie Storskogen är! Nu ner ca 80 % efter noteringen i fjol.
Aktien har gått dåligt på grund av räntehöjningar och höga energipriser på grund av dåliga politiska beslut. Dessutom var väl priset för högt i samband med att de gjorde entre på börsen.
Senast redigerad av Truefighter 2022-09-22 kl. 20:06.
Citera
2022-10-12, 13:58
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Aktien har gått dåligt på grund av räntehöjningar och höga energipriser på grund av dåliga politiska beslut. Dessutom var väl priset för högt i samband med att de gjorde entre på börsen.
Den har minst sagt gått dåligt.Finns det någon uppsida egentligen?
Visst gjorde han som har rika tillsammans en djupgående analys av Storskogen?Där han rekomenderade köp vill jag minnas.Ett mycket dåligt råd.Går inte att säga nåt annat.
Köpte själv aktien för under 12 kronor och ligger mer än 40% back.Känns frestande att sälja ändå när kursen gått nedåt i stort hela tiden.
Ligga lång i Storskogen =Skitdålig investering.
Tro det är betydligt bättre att köpa volvo Car eller Skanska eller vad som helst.
Citera
2022-10-13, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Den har minst sagt gått dåligt.Finns det någon uppsida egentligen?
Visst gjorde han som har rika tillsammans en djupgående analys av Storskogen?Där han rekomenderade köp vill jag minnas.Ett mycket dåligt råd.Går inte att säga nåt annat.
Köpte själv aktien för under 12 kronor och ligger mer än 40% back.Känns frestande att sälja ändå när kursen gått nedåt i stort hela tiden.
Ligga lång i Storskogen =Skitdålig investering.
Tro det är betydligt bättre att köpa volvo Car eller Skanska eller vad som helst.
Precis! Jag har bara en bevakningspost för tillfället. De är ett obeprövat kort men har många defensiva bolag i korten som kan stå emot en lågkonjunktur bra. Frågan är bara när aktien ska sluta sjunka?
Citera
2022-10-13, 22:38
Medlem
Snart kommer det margin calls för grundarna också enligt DI https://www.di.se/nyheter/di-erfar-tvangsforsaljningar-nara-i-kurspressade-storskogen/ Lär få blankarna att dra åt tumskruvarna lite till...

Citat:
Precis! Jag har bara en bevakningspost för tillfället. De är ett obeprövat kort men har många defensiva bolag i korten som kan stå emot en lågkonjunktur bra. Frågan är bara när aktien ska sluta sjunka?
Många defensiva bolag? Verkligen? För det är inte vad jag ser när jag tittar i deras härva av bolagsinnehav.
Citera
2022-10-14, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Snart kommer det margin calls för grundarna också enligt DI https://www.di.se/nyheter/di-erfar-tvangsforsaljningar-nara-i-kurspressade-storskogen/ Lär få blankarna att dra åt tumskruvarna lite till...

Många defensiva bolag? Verkligen? För det är inte vad jag ser när jag tittar i deras härva av bolagsinnehav.
Nä! Är inte skönhetsvård defensivt eller el, IT samt utbildning? Vad ser du då som vi andra inte ser? Nä! Jag är inte helt såld på Storskogen och du behöver inte rädda mina pengar. Tack!
PS. Det är ett konglomerat inte en härva.
(När du länkar. Länka aldrig till en betalsida).
Senast redigerad av Truefighter 2022-10-14 kl. 05:21.
Citera
2022-10-14, 11:31
Medlem
Citat:
Nä! Är inte skönhetsvård defensivt eller el, IT samt utbildning? Vad ser du då som vi andra inte ser? Nä! Jag är inte helt såld på Storskogen och du behöver inte rädda mina pengar. Tack!
Har absolut ingen tro att jag ska rädda dina pengar men det finns kanske fler som läser denna tråden och att klassa Storskogens innehav som defensiva är gravt missvisande. De allra flesta innehav är tvärtom väldigt cykliska bolag (entreprenadbolag, hustillverkare, verkstad, retail etc.) och dessutom små bolag som tenderar att drabbas hårdare än stora bolag. Allt inom ex. IT är inte heller att klassa som defensivt för den delen.
Citera
2022-10-14, 11:44
Medlem
Citat:
Har absolut ingen tro att jag ska rädda dina pengar men det finns kanske fler som läser denna tråden och att klassa Storskogens innehav som defensiva är gravt missvisande. De allra flesta innehav är tvärtom väldigt cykliska bolag (entreprenadbolag, hustillverkare, verkstad, retail etc.) och dessutom små bolag som tenderar att drabbas hårdare än stora bolag. Allt inom ex. IT är inte heller att klassa som defensivt för den delen.
Du är missvisande när du väljer att inte se de bolag i portföljen som är defensiva. De har en diversifierad portfölj.
Citera
2022-10-14, 11:45
Medlem
Citat:
Du är missvisande när du väljer att inte se de bolag i portföljen som är defensiva. De har en diversifierad portfölj.
Lär dig räkna.
Citera
2022-10-14, 12:10
Medlem
Citat:
Lär dig räkna.
Min vän! Jag skickar dig denna länk till Storskogen Hemsida ihop om att du ska titta lite extra noga om du missat något?
Trevlig Helg!

https://www.storskogen.com/storskogens-affarsomraden/affarsomraden/
Citera
2022-10-15, 01:09
Medlem
Citat.
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Storskogens vd Daniel Kaplan "arrangerar om" omkring 13,8 miljoner Storskogen-aktier till ett helägt bolag.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Aktierna har tidigare varit pantsatta hos en långivare när Daniel Kaplan förvärvade Storskogen-aktier i samband med noteringen förra hösten.

Nu flyttas aktierna till ett helägt bolag till Daniel Kaplan och kommer därefter pantsättas av en ny långivare.

Enligt bolaget kommer det totala ägande i Storskogen förbli oförändrat.

"Att jag arrangerar om mitt ägande och rullar de befintliga lånen är ett sätt att bibehålla hela mitt ägande, utan att sälja en enda aktie. Att jag från början pantsatte aktierna var för att kunna köpa fler aktier i samband med börsnoteringen", kommenterar Daniel Kaplan, i pressmeddelandet.

Storskogen skriver även att Daniel Kaplan, för att möjliggöra det nyupptagna lånet, förvärvat säljoptioner och ställt ut köpoptioner i ett "equity collar"-arrangemang. Detta innebär att de återpantsatta aktierna betingar ett på förhand bestämt pris i samband med att det nya lånet förfaller till betalning. Daniel Kaplans ägande av aktier kan i framtiden komma att minska om säljoptionerna eller köpoptionerna påkallas.

Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt
Citera
2022-11-09, 14:28
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Förlusten för mig är över 60% allt inräknat.Blev förvånad över att förlusten är så stor.Trots en del fina affärer och att jag började köpa när aktien gått ned rejält.Misstänker att det gått ännu sämre för en del.
Vilka stackare köpte på och i närheten av toppkursen 64,50?Får hoppas dessa sålde när kursen rasade.
Sitta still i båten är ett riktigt dåligt råd.
Kan konstatera att varningarna om Storskogen är befogade.Inte så bra som många trott.
Senast redigerad av olovpalme 2022-11-09 kl. 14:40.
Citera
2022-11-09, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Förlusten för mig är över 60% allt inräknat.Blev förvånad över att förlusten är så stor.Trots en del fina affärer och att jag började köpa när aktien gått ned rejält.Misstänker att det gått ännu sämre för en del.
Vilka stackare köpte på och i närheten av toppkursen 64,50?Får hoppas dessa sålde när kursen rasade.
Sitta still i båten är ett riktigt dåligt råd.
Kan konstatera att varningarna om Storskogen är befogade.Inte så bra som många trott.
Så är det ju! För många passar fonder bättre som jag själv äger en del i. Det handlar om vilken strategi man har osv. Jag har ökat på lite men Storskogen är procentuellt sett ett litet innehav i min portfölj än så länge. Det blir nog läropengar för många som satsat för stort i Storskogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in