Citat.
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Storskogens vd Daniel Kaplan "arrangerar om" omkring 13,8 miljoner Storskogen-aktier till ett helägt bolag.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Aktierna har tidigare varit pantsatta hos en långivare när Daniel Kaplan förvärvade Storskogen-aktier i samband med noteringen förra hösten.
Nu flyttas aktierna till ett helägt bolag till Daniel Kaplan och kommer därefter pantsättas av en ny långivare.
Enligt bolaget kommer det totala ägande i Storskogen förbli oförändrat.
"Att jag arrangerar om mitt ägande och rullar de befintliga lånen är ett sätt att bibehålla hela mitt ägande, utan att sälja en enda aktie. Att jag från början pantsatte aktierna var för att kunna köpa fler aktier i samband med börsnoteringen", kommenterar Daniel Kaplan, i pressmeddelandet.
Storskogen skriver även att Daniel Kaplan, för att möjliggöra det nyupptagna lånet, förvärvat säljoptioner och ställt ut köpoptioner i ett "equity collar"-arrangemang. Detta innebär att de återpantsatta aktierna betingar ett på förhand bestämt pris i samband med att det nya lånet förfaller till betalning. Daniel Kaplans ägande av aktier kan i framtiden komma att minska om säljoptionerna eller köpoptionerna påkallas.
Börsredaktionen +46 8 51917911
https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt