2022-11-09, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pimpinellaw
Ok, ja den ställer jag mig tveksam om det verkligen är nödvändigt. Jag ät lite ambivalent dock för hade själv velat veta vad det är för idioter som man vill skydda sina barn ifrån.
Men är emot denna pöbelmentalitet som råder i samhället i stort.
Håller med. Känner mig också ambivalent, men pöbelmentalitet är inte bra.

Citat:
Ja absolut så är det en medveten handling att köra full men tror inte avsikten är att köra på folk.

Jag tror att de som söker kontakter med minderåriga redan drivs av en kåthet och önskar inget hellre än att få till en träff. Det gör de medvetet och helt utan några moraliska betänkligheter.
Medvetet absolut, men graden av moraliska betänkligheter tror jag varierar en hel del. Törebodamassören fick jag ett relativt genuint intryck av. Skulle faktiskt inte vara förvånad om han främst är ute efter vänner. Men en del andra gäddor har varit sjukt obehagliga och verkar helt sakna moralisk kompass.
Citera
2022-11-09, 13:43
Medlem
pimpinellaws avatar
[quote=SvenHelsing|82348203]Du kan inte bli dömd för det i dumpens fall eftersom det aldrig funnits något barn som brottet hade kunnat fullbordas med.

Nej det är kanske så men ingen vill ju att brottet överhuvudtaget ska begås. Det måste således hindras innan det blir till ett övergrepp.
Jag resonerar bara hur jag hade tänkt om jag vetat att det funnits en potentiell förövare som man vetat suttit och skrivit om sina sjuka fantasier och viljan att begå våldtäkt. Om det då hade skett en våldtäkt och det kommit fram att det funnits dessa chatloggar men att det inte gick att styrka då det inte funnits ett verkligt barn och att man således inte kunde göra något åt det. Då hade man ju gått i taket och blivit tokrasande på att ingenting gjorts för att stoppa förövaren när det ändå finns bevis på att det funnits önskemål om att begå övergrepp.
Citera
2022-11-09, 13:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, du råkar bara ha en uppfattning att lagen skall ändras så den avdramatiserar och normaliserar övergrepp mot barn genom att lägga in ett "samtyckes" rekvisit.
Och om lagen nu inte hade något som helst reglering kring sex med barn så hade jag velat att lagen skulle skärpas till och att vissa handlingar kriminaliserades.

Det finns säkerligen folk som vill ha ännu hårdare tag kring det hela än du. Det betyder inte att det är rättvist att de anklagar dig för att inte värna om barnen.

Varför tror du att jag tycker att det ska vara olagligt att ha sex med barn under femton? Om det inte är för att värna om barnen, vad skulle då anledningen vara?
Citera
2022-11-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag råkar bara ha en annan uppfattning om hur lagen ska se ut kring det hela. Men det är ju kul att du är enväldig domare över exakt hur man ska tycka att lagen ska se ut för att räknas som en som värnar om barn.

Säg mig, vad skulle du tycka vore rimliga min och maxstraff för våldtäkt mot barn och sexuellt utnyttjande av barn gällande dagens definition av dessa brott?
Jag har också en annan uppfattning. Tycker några delstater i USA gör det bättre i hanteringen av förövare, liksom längd på straff, skadestånd osv. Men är det inte rådande lagar och Dumpen man ska diskutera här?
Citera
2022-11-09, 13:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Jag har också en annan uppfattning. Tycker några delstater i USA gör det bättre i hanteringen av förövare, liksom längd på straff, skadestånd osv. Men är det inte rådande lagar och Dumpen man ska diskutera här?
Jag diskuterade rådande lagar och gav min syn på dem.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Kör hårt! Bara att bearbeta våra politiker! Men varför förnedra!!!
Det har minst två effekter som ökar hindren för att begå övergrepp.

Stigmat, den offentliga skammen har brottshämmande effekt ...
Att kunna känna skam har genom tiderna varit viktigt för vår överlevnad och vårt samspel med andra människor. Känslan motiverar oss att måna om vår plats och tillhörighet i en grupp och hjälper oss att vara inkännande och uppmärksamma mot andra, som en sorts social och empatisk kompass.

Andra kan se, identifiera och därmed bättre skydda barn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Nej då, helt ansträngningslöst.

Vad har du mot Dumpen på riktigt? Verkar minde sunt att sitta och eka innehållslöst här hela tiden.
Mina åsikter är väl uttryckta i tidigare inlägg. Läs på lite innan du fjantar runt och förolämpar folk.
Citera
2022-11-09, 13:49
Medlem
Citat:
Det har minst två effekter som ökar hindren för att begå övergrepp.

Stigmat, den offentliga skammen har brottshämmande effekt ...
Att kunna känna skam har genom tiderna varit viktigt för vår överlevnad och vårt samspel med andra människor. Känslan motiverar oss att måna om vår plats och tillhörighet i en grupp och hjälper oss att vara inkännande och uppmärksamma mot andra, som en sorts social och empatisk kompass.

Andra kan se, identifiera och därmed bättre skydda barn.
Och det våld osv som sker som en direkt konsekvens av uthängningarna är värt det?
Citera
2022-11-09, 13:51
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ja absolut så är det en medveten handling att köra full men tror inte avsikten är att köra på folk.

Jag tror att de som söker kontakter med minderåriga redan drivs av en kåthet och önskar inget hellre än att få till en träff. Det gör de medvetet och helt utan några moraliska betänkligheter.
Köra full är en medveten handling då man inte i nyktert tillstånd sålt bilen. I nytra tillståndet förstår de flesta att det kan ge dödsfall.

På samma sätt kan hen som vill ha kontakt vara full och då försvinner omdöme och moral, som återkommer när drogen gått ut.

Det jag menar är att rattfyllerist är en sämre person än en som faller i ett fiskenät. Då bilföraren är farligare.

I Kina säger de ofta att man inte ska kritisera om man inte är helt säker på att man är klanderfri själv.
Något för Dumpen att ta till sig, fast om man ska följa det kan ingen kritisera något. Passar kanske Kinas styrande.
Citera
2022-11-09, 14:01
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Du får visa mig statistik på hur många som får dras med livslånga skador --- det kommer du såklart inte klara - utan det är väl som vanligt att du "känner dig" fram.

Självklart - för du vill jag ha grönt kort för att komma åt barn. Ingen är förvånad över att du okunnigt hasplar ur dig sådan lösa antaganden.

En bil ser man komma oavsett ... den kan inte ligga smygköra på folk år ut och år in.
Pedofiler/hebefiler nästlar sig däremot in bland barnen och förstör liv.

De perversa förövarna gör det dessutom medvetet - helt utan hänsyn till annat än sin egen vilja att skada.
Det finns statistik på döda skadade och de är många, finns säkert där föraren varit påverkad också.
Visa statistik på hur många underåriga blivit skadade av sex?!

Okej, du ser bilen komma, men kommer du åt bromspedalen i den. Barn har svårt med bedöma trafiken.
Citera
2022-11-09, 14:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Och det våld osv som sker som en direkt konsekvens av uthängningarna är värt det?
Vilket våld?

Och ja - heller en spöad förövare än skadade barn - alla dar i veckan.
Citera
2022-11-09, 14:09
Medlem
Ankan-mannens avatar
Svårt att veta när man är mogen för sex, 15 år är kanske för lågt satt, tror att förr när det var svårare att undvika bli gravid, att de satt åldern för att kvinnan inte var utvecklad för att bära barn i låg ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in