2022-11-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja det är klart att jag förstår att en bil för 8000:- kan vara dålig. Men du måste väl förstå att man som köpare gärna vill veta på vilket vis en bil är dålig. Det har ingen koppling till snålhet eller prutning.

Enligt din logik ska man alltså titta mer på och granska bilar som är bra mer närgående?

Känns lite bakvänt, jag brukar granska det som är dåligt lite mer och det som är bra lite mindre.
KAN vara dålig? Ifall en säljare säljer en bil för 8k så tror jag inte den ljuger om bilens brister, kan ju som sagt inte bli mycket billigare ändå.
Då kan du gott köpa biljäveln för 8k och sedan inspektera när du kommer hem ifall det var så viktigt på din reservdelsbil, istället för att slösa min tid online och på plats.

Nej, har aldrig sagt att man ska granska bra bilar noggrannare, nu drar du saker ur röven.
Däremot så hade jag garanterat granskat en DYRARE bil noggrannare, det är ju som sagt en större summa pengar på spel, och har man köpt en bil för 200k så har man förhoppningsvis köpt den i syfte att ha den ska hålla i vardagen. Dom kraven kan man INTE ha på en bil för 8000. Då ska man vara glad för varje dag den går, om den ens gör det vid köp.
Citera
2022-11-08, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av key key
Sålde en gammal Astra -92 för många år sen. Hade helt okej vinter- och sommardäck men rostiga trösklar som var lappade flera gånger och orkade inte hålla på mer med den... Annars var den fullt fungerande, motorn gick kanonbra och var servad regelbundet, nya tänddelar, blockpackning, kamrem var bytt, koppling, startmotor, vindruta osv. En bra och pålitlig bil, inga fel förutom rosten som egentligen var lättlagad.

Inget körförbud, skattad, besiktning kvar iaf en månad till så inga problem att köra från platsen och månaden ut. Hade lagt ut den på blocket för 1500 kr och skrivit att den skulle besiktas, samt att den troligen behövde lagas i trösklarna. Tagit foton runtom, samt en film på tomgång.

Köparen hette Abdul och dök naturligtvis upp med en kompis. De synade bilen jättenoga och prutade naturligtvis ner den från 1500 kr till 500 kr för att avgassystemet läckte. Jag var i 20-årsåldern och det var första gången jag sålde en bil... Tänkte jaja skit samma ta härket härifrån.

Det var vinter, vinterdäcken satt på. Han frågade om han fick komma och hämta sommardäcken till våren... dom låg i däckhotellet på jobbet så jag sa ja okej hör av dig till våren. Tänkte att de där hämtar han aldrig, den bilen är skrot till våren.

Nog fan ringde Abdul ett halvår senare och ville hämta däcken. Han dök upp i Astran och fick däcken, det satt nya trösklar på den!

Hade det varit idag hade jag bara sagt tack och adjö vid prutförsök på 1500 spänn för en fullt fungerande bil utan körförbud...

Ja, det är bara att höja priset direkt!
Citera
2022-11-08, 21:39
Medlem
Provköra i en timme? Nej, då får de köpa någon annans bil. Jag prissätter rimligt och är öppen med eventuella skavanker. Tio minuter på sin höjd, och jag eller någon jag känner åker med.
Citera
2022-11-08, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Vad har ni för erfarenheter av att köpa via KVD? Där går de igenom bilen även om man inte får provköra den innan köp.
Går alldeles utmärkt att provköra bilar hos KVD. Meningen är dock att deras beskrivningar skall vara tillfyllest så du vågar köpa den utan att ha kört den innan. Är ett objekt på en KVD-anläggning i närheten så är det som sagt inget som hindrar att man provkör, har så gjort några gånger med bilar som jag å andra sidan inte gav några bud på sen, de jag köpt från KVD har varit på anläggning 70 mil bort. Har man väl ropat in en bil och skall hämta den så får man också provköra den för att avgöra om den stämmer med beskrivningen, är det inte fallet med något väsentligt så är det bara att vända på klacken utan att det kostar mer än resan dit. Det går även att frångå köp på inropad bil utan skäl, men detta renderar i skyldighet att erlägga inropsavgiften.
Citera
2022-11-09, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
KAN vara dålig? Ifall en säljare säljer en bil för 8k så tror jag inte den ljuger om bilens brister, kan ju som sagt inte bli mycket billigare ändå.
Då kan du gott köpa biljäveln för 8k och sedan inspektera när du kommer hem ifall det var så viktigt på din reservdelsbil, istället för att slösa min tid online och på plats.

Nej, har aldrig sagt att man ska granska bra bilar noggrannare, nu drar du saker ur röven.
Däremot så hade jag garanterat granskat en DYRARE bil noggrannare, det är ju som sagt en större summa pengar på spel, och har man köpt en bil för 200k så har man förhoppningsvis köpt den i syfte att ha den ska hålla i vardagen. Dom kraven kan man INTE ha på en bil för 8000. Då ska man vara glad för varje dag den går, om den ens gör det vid köp.

Tror du skulle bli lite mindre stressad över att sälja bilen om du lät köparen själv formulera sina krav och att han på egen hand fick avgöra om han upplevde att bilen uppfyllde dom.
Citera
2022-11-09, 01:24
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Beror helt klart på hur mycket pengar det handlar om.

När jag var 20 köpte jag min första bil, en gammal volvo för 10k.
Tog bussen till säljaren, kollade på bilen nån sekund och öppna huven, sen gav han mig nycklarna och lät mig köra en sväng.
Gav han pengarna och va nöjd.

Sålde en mc för 80k i somras.
Köparen kom hit, visade körkort och så swisha han mig 80k, sen gav jag han nyckeln.
Hade kollat upp han innan så mcket som möjligt, inga jävla halvkriminella eller pundare hade fått köra.
Är du ansiktstatuerad och och klär dig som en knarkare är det bara glömma du får testa den.

Att ta betalt innan nån testar din dyra grej är fan standard tycker jag.
Kommer man dit och bara ska testa den utan att b evisa man har pengar hade inte jag släppt iväg dig på testtur.
Finns folk som åker och åtsas va intresserad av fordon sen när dom drar och testar den så skruvar dom loss dyra delar eller rent av sticker med hela fordonet.
Citera
2022-11-09, 04:54
Medlem
volvo666s avatar
Två värsta;
Skulle kika rost i tvärbalk som fanns där. Men kärringen blev arg att jag knackade på chassit. Då gav jag ett skambud och gick, tro vad hon skulle tycka om ett funktionstest...
Var med en snubbe som skulle köpa min bil, han körde en bra bit och parkerade sedan hos sin svåger. Där gick han in. Ville köpa bilen men däcken var för dyra. Köpte skräpfälgar i grannkommun på hans uppmaning och la på. Då drog han sig undan, den råttan.

Man behöver inte kolla hur en handbromsvändning funkar, eller när den varvstoppar. Men att känna hur den "rullar" i sväng, 120km/h och akutbromsning är väl inget problem.
Senast redigerad av volvo666 2022-11-09 kl. 04:59.
Citera
2022-11-09, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Går alldeles utmärkt att provköra bilar hos KVD. Meningen är dock att deras beskrivningar skall vara tillfyllest så du vågar köpa den utan att ha kört den innan. Är ett objekt på en KVD-anläggning i närheten så är det som sagt inget som hindrar att man provkör, har så gjort några gånger med bilar som jag å andra sidan inte gav några bud på sen, de jag köpt från KVD har varit på anläggning 70 mil bort. Har man väl ropat in en bil och skall hämta den så får man också provköra den för att avgöra om den stämmer med beskrivningen, är det inte fallet med något väsentligt så är det bara att vända på klacken utan att det kostar mer än resan dit. Det går även att frångå köp på inropad bil utan skäl, men detta renderar i skyldighet att erlägga inropsavgiften.
Intressant, tack för info.
Citera
2022-11-09, 08:47
Medlem
elbels avatar
Jag har dashcam som filmar både förare fram och bak

Ändå filmar jag provchauffören från sätet bredvid
Citera
2022-11-09, 10:20
Medlem
Eftersom alla mest beskriver problemen vid fordonsförsäljning vill jag berätta en solskenshistoria.
År 2000 hade jag köpt en något begagnad Suzuki VX 1400 Intruder 1999.
Annonserade ut min gamla Yamaha 1100 Virago 1998 på drygt 2.000 mil för 25.000:-.
Ville bli av med den bara.
Såg att det begärdes upp emot 35.000:- för likvärdiga hojar.
Annonserade i början på maj.
Inte en enda hörde av sig.
I slutet på juni ringde en spekulant och sa att han hade vägen förbi och frågade om den fanns kvar och om han fick komma och kolla.
Båda frågorna besvarades jakande.
Lämnade vägbeskrivning och en kvart senare rullade han in på min garageuppfart med sin bil.
Han blev chockad och i extas i lika delar när han fick se min Virago.
Han hade kollat och provkört flera andra men bedömt dem som skrot till överpriser.
Jag såg din annons första dagen den kom ut, sa han, men trodde det var skrot med tanke på priset.
Han åkte, efter provkörningen, till närmaste bankomat och tog ut pengar på sitt, fruns och dotterns konton.
Som grädde på moset fick han en hjälm så han kunde köra hem hojen direkt.

Sens moral - man ska inte döma hunden efter pälsen/ MC:n efter priset.

B t w så hade jag köpt Intrudern till vrakpris av en som skulle emigrera - så samma sak gällde där.
Citera
2022-11-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Eftersom alla mest beskriver problemen vid fordonsförsäljning vill jag berätta en solskenshistoria.
År 2000 hade jag köpt en något begagnad Suzuki VX 1400 Intruder 1999.
Annonserade ut min gamla Yamaha 1100 Virago 1998 på drygt 2.000 mil för 25.000:-.
Ville bli av med den bara.
Såg att det begärdes upp emot 35.000:- för likvärdiga hojar.
Annonserade i början på maj.
Inte en enda hörde av sig.
I slutet på juni ringde en spekulant och sa att han hade vägen förbi och frågade om den fanns kvar och om han fick komma och kolla.
Båda frågorna besvarades jakande.
Lämnade vägbeskrivning och en kvart senare rullade han in på min garageuppfart med sin bil.
Han blev chockad och i extas i lika delar när han fick se min Virago.
Han hade kollat och provkört flera andra men bedömt dem som skrot till överpriser.
Jag såg din annons första dagen den kom ut, sa han, men trodde det var skrot med tanke på priset.
Han åkte, efter provkörningen, till närmaste bankomat och tog ut pengar på sitt, fruns och dotterns konton.
Som grädde på moset fick han en hjälm så han kunde köra hem hojen direkt.

Sens moral - man ska inte döma hunden efter pälsen/ MC:n efter priset.

B t w så hade jag köpt Intrudern till vrakpris av en som skulle emigrera - så samma sak gällde där.
Beskriver problemen? Vad pratar du om? Frågan är väl hur man undviker problem vid köp och hur mycket test som är ok i just det avseendet? Att man som du nöjer sig med att "böja sig ned" istället för att göra en mer noggrann kontroll är väl i själva verket att be om problem?

Att du inte vill provköra eller tycker att man skall strunta i att titta under bilen eftersom det räcker med att "böja sig ned" skall väl i det avseendet tolkas som en kontraindikator - när du rekommenderar att man skall göra på ett visst vis bör man göra precis tvärtom för att slippa problem (ungefär som när du och din son drar gängpaj på alla hjulbultar ni kommer i närheten av).

Gör tvärtemot Flattematte, är mitt råd. Klappmongo.
Citera
2022-11-09, 14:22
Medlem
Lappsjukans avatar
Provköra 10-20 min är väl rimligt.
Man får undersöka och känna på allt så länge man inte tar sönder något.
Att börja skruva isär saker för att kolla skick tycker jag nog inte är OK, så gränsen går före det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in